Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

philippe_007


philippe_007

Dit weekend nog wat geprofiteerd van het mooie weer om nieuwe modulebakken te maken voor het schaduwstation.
Vandaag laagje kurk er op geplakt, nu kunnen se sporen er op.


DFS

Schiet mooi op met die gebouwen, zal veel veranderen aan het uitzicht! wat is het doel van de baan, nog wat expo's?

philippe_007

MobExpo 2016 sta ik met de baan. Of beter gezegd, mag ik de baan gaan opstellen en afbouwen en zal mijn zoon rijden, ik krijg dan meestal de kans niet :-)

Het zou tof zijn als ik nadien nog hier en daar een beurs mag staan.

Sowieso is het schaduwstation ontworpen om hergebruikt te worden met de volgende banen. Mijn volgende minibaantje voor MSMExpo 2016 zal er gebruik van maken. En het is ook voorzien dat er eventueel nog een stuk tussen kan moest ik ooit een langere baan maken.

De gebouwen zijn ondertussen klaar om een grondlaag te krijgen (mss doe ik dit deze avond nog). Nadien kan de definitieve kleur er op komen en de detaillering beginnen.

philippe_007

Voila, ondertussen begonnen met de sporen te leggen.
6 opstelsporen van bijna 2m en dit op en lengte van 2m50

De 2 langste sporen gaan nog eens verdeeld worden, dan kan ik 8 treinen opstellen (4 in elke richting)





Ik heb natuurlijk nog wat rails te kort, hopelijk zijn er enkele in de club dat nog wat materiaal hebben liggen dat ik kan overnemen.

Ondertussen ga ik al eens beginnen uittekenen hoe ik dit ga besturen aan de hand van een arduino. Het is wel de bedoeling dat het schaduwstation volledig automatisch of manueel kan bestuurd worden (manueel krijgt dan voorrang).
Concreet moet ik 6 schakelaars, 8x detectie, 8 relais en 10 wissels kunnen besturen. 32 input/output heb ik dus nodig.  De Arduino Mega heeft 54 poorten, ruimschoots genoeg dus. Ik zal nog maar enkele reserve boarden bestellen tegen dat er een sneuveld :-)

TBCédric

Mooi philippe!

Maar zie ik dat goed? Een marklinist dat roco gebruikt?  :o  ::)  ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

philippe_007

Ik ben geen Marklinist he, ik ben een AC'er met 3 rail systeem  ;D  ;D  ;D En bijna vergeten, ik ben er fier op :-)


dani

Citaat van: philippe_007 op 05 oktober 2015, 19:58:09 PM
Concreet moet ik 6 schakelaars, 8x detectie, 8 relais en 10 wissels kunnen besturen. 32 input/output heb ik dus nodig.  De Arduino Mega heeft 54 poorten, ruimschoots genoeg dus. Ik zal nog maar enkele reserve boarden bestellen tegen dat er een sneuveld :-)

Kleine correctie : in totaal heeft de Arduino Mega wel wat meer  poorten ter beschikking als je alles benut !!

Er zijn uiteraard de 54  "normale" digitale  IN/OUT kanalen, maar ook nog eens 16 analoge kanalen die ook digitaal kunenn ingezet worden.

Dus je hebt 70  "in/out" poorten ter beschikking.   Je vergeet wel dat je voor elke wissel 2 poorten nodig hebt  (eentje links, eentje rechts) dus geen 32 maar 42 nodig...  :-)

Maar zelfs dan 70-42 = 28 op "overschot"  die je dan bvb kan gebruiken om met LEDjes  de status van elke vrije/bezette positie in je schaduwstation weer te geven op een synoptiek bord...
Of om er een  LCD sisplay op aan te sluiten.


Als je daaromtrent info wil of vragen hebt, fire away, ik heb net mijn  wisselbesturing met Arduino  zo goed als helemaal klaar...  Ik kan in totaal   90  wissels aansturen  en dan nog eens 27  "accessoires"  (ontkoppelaaars, draaischijf,  etc...)   via 1 master en 3 slave  arduino's
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Inderdaad, 2 uitgangen per wissel heb ik nodig.. Schoonheidsfoutje :-)

Ik heb ondertussen alle materiaal bijeen verzameld.



Deze middag als ik tijd heb ga ik beginnen met de nodige elektrische bekabeling (ringleiding) te voorzien en alle sporen voorzien van de nodige aansluitpunten. De pukko's kunnen reeds alemaal aangesloten worden, detectie en stroom onderbrekingen doe ik op de sporen, zo kan ik in de toekomst indien nodig nog aanpassen.
Eens dit klaar is kunnen de sporen worden vastgemaakt en de flex op maat gesneden worden.
En dan begint het programmatie werk van den Arduino.


philippe_007

Zo, alle sporen (middengeleider) zijn voorzien van de nodige elektrische aansluiting.
Nu kan ik de sporen (tijdelijk) bevestigen en alles aansluiten aan de ringleiding.

Ondertussen heb ik de huizen voorzien van een laagje grondverf. Deze staan klaar oom verder afgewerkt te worden.




philippe_007

Deze namiddag een beetje bezig geweest met het uittekenen van de schakeling.
Met 62 I/O's heb ik genoeg om alles te besturen zoals gewenst.

boodschappenlijstje:
10 relais voor het besturen van de wissels
10 relais voor stroomonderbreking (8 sporen + 2 noodsecties)
10x output voor de leds aan de wissels (2 kleuren)
16x output voor Rood/groen Leds voor de sporen
6x input voor drukknoppen om treinen manueel te laten komen ipv randomized
1x input voor de noodstop
9x input voor de detectierails.

na de training kan ik wat beginnen aan het bouwen.

 

Metpetergaathetbeter


philippe_007

Inderdaad  ;D ;D ;D ;D En dit is enkel voor het schaduwstation, stel u voor dat ik het minibaantje ook automatiseer :-)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Besturing voor het schaduwstation is klaar.



Het is 1 arduino mega en 2 Arduino UNO's geworden om alles aan de praat te krijgen.
Nu is het enkel nog wachten op enkele relaiskaarten en dan kan ik alles inbouwen in het schaduwstation.
De eerste testen waren toch al vele belovend.

De 2 extra Arduino Uno's worden gebruikt voor de detectie van de reed contacten. Ik heb dit zo opgelost zodat de impuls van het reed contact kan vergroot worden. Dit om zeker te zijn dat de Arduino Mega het contact ook daadwerkelijk detecteert.