Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

St.Barbara im Allgäu

Gestart door tomenriet, 11 juni 2013, 01:24:31 AM

JC2180

Citaat van: dani op 13 juni 2013, 11:49:15 AM
Met sommige sites heb ik dat ook op het werk, en thuis zie ik ze dan wel.

;D Ja ja, dat vraagt alvast geen extra verduidelijking.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

philippe_007

Die werkgevers die altijd alles toedraaien he.... Een schande.
Al chance dat ik van thuis werk, dat kunnen ze niet dichtzetten  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

tomenriet

Vanwege wat hoogte verschillen komt er aan de voorkant een afdichting.
Dat wordt dan wel een saai stuk om tegenaa te gluren dus daar komt dan een grot.
Eerst een soort kastje gemaakt waar het hele tafereel in gaat komen.


Daar komt dan ook natuurlijk passende verlichting in.


Voorkant gelijk netjes afwerken.



Even een proefopstelling gemaakt.



De stukken pur op hun plaast lijmen.



Dan de boel met het papierpukp aansmeren.



Natuurlijk zijn er hier ook stalgnieten en stalagtieten te bewonderen.





Jammer dat deze iets te groot zijn uitgevallen, samen met onze kleinzoon lekker wat stalaggnieten en tieten aan het kleien.



Deze krijgen een plaatsje in de grot, achteraf zijn ze vervangen door modellen van hout want het klei brak wel erg snel af.





Met wat verf en verdunde klei de boel een beetje levensecht geprobeert te maken.



Even wat grotbezoekers er bij gezet, roepen de kleinkinderen, Opa die daar achterin staat dat ben jij.
Een waarempel, het lijkt er ook nog een beetje op met dat grijze haar :D



De fotograaf vereeuwigd het een en ander.



Ook is hier weer een kort filmpje van gemaakt.

FILMPJE


PS: Het plaatsen van de foto's ging nu anders, ben benieuwd of ze nu wel voor JC2180 zichtbaar zijn.

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

dani

mooi..... net echt.  Hoe heb je die houten stalgmieten en stalagtieten  gemaakt ? op een draaibank en nadien met de hand bijgewerkt  of alles manueel ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

tomenriet

Dani, gewoon een stukje rond beuk, in de boormachine, rasp er langs en klaro.
De verf en klei doen dan de rest.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

krispy

straf hé , de foto met vuilnishoop die komt er wel correct door  :o , de rest niet  :'(



edit : ik ga vanavond thuis eens zien , daar wordt normaal niks tegen gehouden

Maar gisteren op de ipad thuis ook niks te zien
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

"Photobucket" versus "mijnalbum", Krispy  ;)
... maar laten we dit draadje niet meer verontreinigen dan nodig  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

Die grot is inderdaad een leuke eyecatcher! Knap gemaakt; 't doet mij denken aan de grotten die ik al bezocht heb.
Leuk ook dat je de namen van je kleinkinderen in je baan verwerkt!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Steven123

Citaat van: tomenriet op 13 juni 2013, 14:22:58 PM


Toffe sfeerfoto en filmpje!  ;)
Je hebt een aparte manier van aanpakken wat de opbouw van de baan betreft, ziet er zeker geslaagd uit!  8)

Nog veel succes,
groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Zo'n stalagtieten en -mieten heb ik eerlijk gezegd alleen nog maar gezien op permanente expobanen en deze tieten en mieten kunnen zich daar gerust naast zetten, klasse!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kautenbach

geweldig, mooi gemaakt, en erg origineel thema, leuk draadje om te volgen

tomenriet

Nu ik het toch net over de grot heb gehad ga ik maar gelijk door naar de volgende grot, die staat echter wel op de baan.
Vorig jaar reden wij door de Brasakloof, deze ligt aan de Westkant van het Gardameer.
Een smalle kloof waar op de meeste stukken maar 1 auto kan rijden, je rijdt dus met een beetje pech meer achteruit dan vooruit.
Halverweg de kloof is een grot met de Heilige Madonna.
Zoiets wilde ik ook wel op de baan, niet vanwege religieuze achtergronden maar vond het wel wat hebben.
De plek was snel gekozen, onder aan de voet van het stuk rots met de ruïne was een mooi plekje.
Achter het kapelletje zie je het zwarte gat van de grot.



Daar stond ze dan, mijn eigen Madonna, netjes een kleurtje gegeven en dan opzoek om er van die rode kaarsjes naast te zetten.



Even wat proberen met van die lichtgeleiders uit zo'n retro  :D  lamp.



Hier was ik niet helemaal ontevreden over, gewoon allemaal van die draden in een stukje krimpkous, ledje er in en voila ik zie de lichtjes branden.



Het geheel werd in de grot geplaatst en de ledverlicting zou van die nep theelichtjes worden waarvan dan alleen het ledje wordt gebruik omdat dit een beetej een flikkerlichtje is en daar bedoel ik verder niets mee natuurlijk.



Met een gewone led wordt het natuurlijk te fel.



En zo werd dit weer een heel leuk hoekje ergens op mijn baantje.



Ook hier is weer een klein stukje video van, tevens is daar Heinz der Sweisser (de Lasser) op te zien.
FILMPJE
nu ga ik even kijke waar ik zo mee zal vervolgen




Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Steven123

Geslaagd effect met die thee-lichtjes-flikker-led, ziet er goed uit Tom  ;)

Nog veel succes & Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

oetbeem

Ziet er goed uit Tom!
De grot vind ik nog steeds een van de leukste dingen van  jou baan !

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

tomenriet

#44
Ik had in het begin al verteld dat er ook een wildwaterrivier zou komen.
Natuurlijk heeft dat ook weer de nodige hoofdbrekens gekozt, koop je het product wat sommige merken aanbieden of ga je zelf iets bedenken.
Dat laatste geeft dan toch meer voldoening daarom zelf maar water gaan maken.
Ik had al een stukje water gemaakt met jachtlak, dat was bij de watermolen.


Met het gerbuik van transparante silicone heb ik het water een beetje bruisend gemaakt.



Ik vond het effect nogal verrassend, had wel het idee dat het op stromend water leek.



Het volgende wateropject was dan de wildwaterrivier.
Eerst de bodem maar eens goed op kleur brengen met groen, geel, blauw, bruin en wit en dan alles maar een beetje door elkaar smeren, nat in nat werken noemd men dat, klinkt wel leuk las je water wil gaan nabootsen.



Ook zijn gelijk al de kanoërs en zo aangebracht want die moeten straks natuurlijk wle in het water liggen en niet op het water.



Dan de gasmaskers op en giet ik de eerste laag jachtlak in de rivier, nu maar hopen dat ie nergens lekt.
de volgende dag vond ik toch wel wat lak op de vloer maar dat mocht geen naam hebben.







Dit ziet er wel goed uit, maar ja nog geen wildwater.
De siliconetube maar weer er bij gehaald en de hele zooi ingesmeerd met heldere silicone.
Met behulp van coktailprikkers (die houten stokjes die in de bitterballen zitten) de beweging van het water er in gebracht. Daarna de schuimkoppen met wit aangetipt om het een beetje op golven te laten lijken.



Je ziet de kano nu ook echt in de golven te keer gaan.



De silicone is niet oevrschilderbaar en daarom uitermate geschikt om sporadisch de witte kopjes van de golven na te bootsen.
Inmiddels is het allemaal wat doffer geworden maar met een potje vernis van de Yippieyayayippieyippieyeeeeeh (H*rnbach) voor nog geen 3 euro blinkt het weer in de rivier met al dat kolkende ijswater.



En zoals onze kleinkinderen altijd vragen waar dit of dat vandaan komt vroeg ik me ook af war dit water vandaan komt.
De rivier is duidelijk, dat is gewoon een zijtak van een wat grotere rivier, maar het water wat langs de watermolen loopt dat komt van boven.
Dat donderd naar beneden in een waterval.
Dit is gemaakt ook weer van dezelfde heldere silicone.




en zo is het project water er toch aardig op gaan lijken.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom