Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

6 maanden hobby door een beginner

Gestart door spinnings, 03 juni 2013, 21:41:31 PM

spinnings

Ongeveer 6 maanden geleden ben ik gestart met mijn baan. Ik had totaal geen ervaring, dus kan mezelf rustig een beginner noemen.
Graag toon ik wat foto's







Michiel

Hallo Robert,

erg leuk om je beginnersbaan te zien. Het barst van spontaniteit. En ik krijg persoonlijk een heerlijke flash-back naar mijn eerste baan in de jaren '70, maar de jouwe is beter.  ;)

Is deze baan nu af?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Mooi, back to the 60's & 70's.

Het heeft ook zijn charme!
 

spinnings

Bedankt voor jullie reacties.
Back to the 70 and 80, moet ik daar uit opmaken dat met tegenwoordig de banen niet zo meer maakt?

Of ze baan af is? Laten we zo zeggen ik kan in iedergeval niet meer uitbreiden. Dus ga me meer focussen op kleine aankledingen (figuren, autos ed) en nog wat autowissels en lampjes.

OlivierV

Banen worden tegenwoordig met een hoge graad van realisme afgewerkt. Jouw baan is 'n typisch voorbeeldje van hoe men het deed een dikke kwart en bijna halve eeuw terug, wat uiteraard zijn charme heeft.

MOBOV, een club in antwerpen heeft zo een grote baan die in 2 kan gesplitst worden waar enkel treintjes en scenery van "toen" op staan, en die is best mooi afgewerkt!
Zelfs met dat oude spul kan veel moois gemaakt worden, zoek bv ook maar eens op de Schwarzburg-Neuffen bahn, dit is een baan die wel digitaal aangestuurd wordt, maar wel nog met oude Fleischmann modelrails en 50% van de gebouwde scenery is ook heel erg oud, de man in kwestie heeft de baan de laatste jaren wel veel mooier gemaakt, maar er rijdt nog veel "oud" materiaal op rond.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: spinnings op 04 juni 2013, 19:27:32 PM
Back to the 70 and 80, moet ik daar uit opmaken dat met tegenwoordig de banen niet zo meer maakt?
Ja  ;)
Misschien eens een goed tijdschrift aanschaffen, zoals Modelspoormagazine bijvoorbeeld.
Je zal snel merken dat er meer dan "7  verschillen" zijn.

Wat niet wil zeggen dat jouw baantje niet leuk is!
Maar het is niet wat we intussen verstaan onder modelspoor   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Robert,

er MOET niets in een hobby. Je bent volledig vrij om jouw hobby te beleven zoals jij dat wilt. Zolang je plezier hebt met waar je mee bezig bent, is dat meer dan voldoende. En wanneer ik je beelden bekijk, zie ik een hoop enthousiasme en fun. Dus, je bent goed bezig.

Máár, (ja, dus toch die 'maar') je zal waarschijnlijk zelf ook evolueren in het bouwen, en je streeft waarschijnlijk zelf ook al naar beter en mooier. Zoals Gerolf al aanhaalt, koop eens een modelspoortijdschrift en blader er eens door. Je zal merken dat men het "nabouwen in het klein" sterker accentueert; "realisme in model" staat dikwijls centraal.

Is dat beter? Objectief zou je kunnen zeggen dat het model dan de werkelijkheid beter weergeeft, maar het is helemaal aan jou om te bepalen hoe je je hobby beleeft. Maar ik vermoed, dat wanneer je gezien hebt tot welk realisme modelbouw kan leiden, je voor jezelf ook de lat hoger zal leggen, en zal streven naar mooier en "echter".  ;)

Veel plezier, en nog maals, dit is geen waardeoordeel over je huidige baan. Ik vind het super dat je met ons jouw ervaring en resultaat deelt. Waarschijnlijk is dit moment een mijlpaal, en zal je je hobby vanaf vandaag anders gaan beleven. Ik hoop met nog meer plezier en voldoening. Veel succes! ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sattrickske

Zoals Michiel het al zegt, niets moet in een hobby, want dan is het geen hobby meer.  Een hobby moet eerst en vooral leuk blijven, als er dwang bij komt kijken is het geen hobby meer.
Maar ik vind zo'n baantje wel iets hebben.  Compleet complexloos iets neerpoten waar je ellendig lang veel plezier aan gaat hebben, dat is de spirit achter een hobby.  Hou er vooral rekening mee dat niet iedereen de mogelijkheden (tijd, geld en kennis) om superrealistische baan neer te zetten.  Deze baan doet me inderdaad terugdenken aan vroeger, en wie zegt dat de huidige banen beter zijn?
Ik heb persoonlijk voor realisme gekozen, maar 't zal nog ellendig land duren voor m'n treintjes op m'n baan echt gaan rondrijden.  En trouwens, Robert, zo helemaal beginner lijkt me dit nu ook weer niet en je hebt veel mogelijkheden nu om de onderdelen van je baan stuk per stuk aan te pakken en te 'pimpen' (als je dat zelf wil natuurlijk).
In elk geval veel plezier ermee!

spinnings

#8
Alles goed door gelezen, maar dan vind ik deze regel echt NIET passen.

Maar het is niet wat we intussen verstaan onder modelspoor

Deze zin is opgebouwd puur uit negativiteit

Het zou hetzelfde zijn als ik zeg The Beatles en Elvis is geen muziek, het is intussen niet wat we onder muziek verstaan. HipHop, Rave en Rap dat is muziek.

Zoals jullie al omschrijven iedereen beleefd zijn hobby op zijn eigenste manier, de een kiest voor nostalgie en de andere voor realisme. Beide blijven modelspoor.

janieburton

Gewoon je ding blijven doen!!!!!!! Doen wat jij graag wilt en waar jij plezier aan beleeft

Ik had in de jren 70 ook zo'n baan, heb er plezier aan gehad, door omstandigheden heb ik ze begin jaren 80 afgebroken, nu wil ik terug beginnen bouwen maar soms heb ik geen goesting om te beginnen als ik zie wat men nu "verwacht". En omdat ik zou willen voldoen aan de "verwachtingen" stel ik het steeds uit om te beginnen en ligt er nog geen meter spoor of zelfs geen onderbouw.

@spinnings, mijn bewondering heb je!!!!

 

Steam.N

Janie, Robert,

ik denk dat jullie de reacties verkeerd begrijpen:
Het is niet omdat vele anderen ("we") op dit ogenblik modelbouw anders benaderen, of andere doelstellingen hebben, dat wat jullie en waarschijnlijk vele anderen (willen) doen fout is.  In tegendeel.

Wat júllie tof vinden, moeten jullie doen.
Hier zal niemand jullie kraken.

Het gaat nét zo om muziek: het is niet omdat iemand uitsluitend van klassieke muziek geniet, en hedendaagse muziek mijdt, dat die persoon fout is.
De smaak is anders.  Punt.

Maar anderzijds: de opmerking mag dan ook gemaakt worden, dat het anders is  ;)
Daar is ook niets fout mee.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: spinnings op 05 juni 2013, 11:56:03 AM
Alles goed door gelezen, maar dan vind ik deze regel echt NIET passen.
Maar het is niet wat we intussen verstaan onder modelspoor
Deze zin is opgebouwd puur uit negativiteit... (knip)

Nee, dit is een eerlijk antwoord op jouw vraag: "moet ik daar uit opmaken dat met tegenwoordig de banen niet zo meer maakt?". Over het algemeen verwacht men tegenwoordig een vrij hoge graad van realisme met de bouw van een modelbaan. Maar daarom is het individueel geen verplichting om aan deze verwachting te beantwoorden. Ik denk niet dat je Gerolf kan betichten van negativiteit. Wanneer je hem leert kennen zal je merken dat hij niet alleen een erg begaaft modelbouwer is, maar ook bescheiden, eerlijk en steeds hulpvaardig.

En om het filosofisch te houden: wie weet gaat deze periode van het streven naar hyperrealitieit in het modelbouw eruit, en komt er later een nieuwe stijl overwaaien: abstactie of intimistische, techno of totaal iets anders... Wie weet.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Gerolf op 05 juni 2013, 08:32:47 AM
Citaat van: spinnings op 04 juni 2013, 19:27:32 PM
Back to the 70 and 80, moet ik daar uit opmaken dat met tegenwoordig de banen niet zo meer maakt?
Wat niet wil zeggen dat jouw baantje niet leuk is!
Maar het is niet wat we intussen verstaan onder modelspoor   ;)

Robert
Even ons geciteerd, dan zie je de context. Je vraagt hoe men tegenwoordig over modelspoorbouw denkt, en ik antwoord oprecht.
Ik heb er opzettelijk nog bijgezet dat jouw baantje leuk is, en dan zijn er nog de knipoog-smileys

Dat je mijn antwoord als negatief ervaart is - met alle respect - jouw gewaarwording. Voor mij was het gewoon "eerlijk".
Ik wou je alleen maar helpen. Had ik moeten liegen, of niet antwoorden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Michiel op 05 juni 2013, 12:22:42 PM
Citaat van: spinnings op 05 juni 2013, 11:56:03 AM
Alles goed door gelezen, maar dan vind ik deze regel echt NIET passen.
Maar het is niet wat we intussen verstaan onder modelspoor
Deze zin is opgebouwd puur uit negativiteit... (knip)

Nee, dit is een eerlijk antwoord op jouw vraag: "moet ik daar uit opmaken dat met tegenwoordig de banen niet zo meer maakt?". Over het algemeen verwacht men tegenwoordig een vrij hoge graad van realisme met de bouw van een modelbaan. Maar daarom is het individueel geen verplichting om aan deze verwachting te beantwoorden. Ik denk niet dat je Gerolf kan betichten van negativiteit. Wanneer je hem leert kennen zal je merken dat hij niet alleen een erg begaaft modelbouwer is, maar ook bescheiden, eerlijk en steeds hulpvaardig.

En om het filosofisch te houden: wie weet gaat deze periode van het streven naar hyperrealitieit in het modelbouw eruit, en komt er later een nieuwe stijl overwaaien: abstactie of intimistische, techno of totaal iets anders... Wie weet.  ;)

Dat heb ik ook al zitten denken, dat we modelbanen gaan krijgen zoals een schilderij van Dali of Malevich (Zwart vierkant, Zwarte vierkante baan, met zwarte treinen en alles is zwart, zwart, zwarter, zwartst).

De gustibus et coloribus non disputandum est. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

spinnings