Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

JC2180

Ik heb geen enkel probleem met een strengere blik of kritiek, dan ben ik enkel nog meer gebrand om te verbeteren  ;)
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Huugooke

Als referentie heb ik mijn enig en enkel Z wagentje eens vastgenomen.
Alhoewel je er weinig aan hebt kan ik alleen maar zeggen: hoedje af!

Steam.N

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 10:06:20 AM
Achtercover van 'Op de baan' nummer 74... dak van de 59.  ;)

en binnenkort Joeri's wonder op de voorcover van "Modelspoormagazine" #140 !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

Het blijft uiteindelijk maar een allegaartje met overschotjes plastiek hoor Jean, gewoon beetje knippen en vooral veel plakken. Niks bijzonders.
Als ik achteraf bekijk, wel gigantisch (te) veel tijd gespendeerd, dat is een wonder voor mij.

Het kriebelt alvast om op dezelfde manier nog een nieuw projectje op te starten maar daarover later meer  ;)
Zou liever ook in N ook wat prutsen want dat blijft natuurlijk core business.

Eentje uit de oude doos:
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 11:25:58 AM
Alhoewel je er weinig aan hebt kan ik alleen maar zeggen: hoedje af!

En dan te zeggen dat je onrechtstreeks wel een invloed hebt gehad Hugo, de oude MSM collectie (met de tekening waarop ik mij baseer) komt immers nog van bij jou  :D
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Voor deze twee kleintjes is alle advies welkom: hoe het beste om te gaan met de kolenbakken achteraan?
Ik heb verschillende varianten op foto maar zie door de bomen het bos niet meer.... hoog / laag / smal / breed / ...

De achterste (originele) uitvoering is trouwens type met verspringende, verhoogde onderplaat.

Ik heb er alvast geen probleem mee om er terug het mes in te zetten  ;) :D


Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Huugooke

Citaat van: JC2180 op 26 augustus 2014, 12:53:33 PM
Voor deze twee kleintjes is alle advies welkom: hoe het beste om te gaan met de kolenbakken achteraan?
Ik heb verschillende varianten op foto maar zie door de bomen het bos niet meer.... hoog / laag / smal / breed / ...

voor zover ik zie zit je goed.

Huugooke

Citaat van: JC2180 op 26 augustus 2014, 12:17:47 PM

En dan te zeggen dat je onrechtstreeks wel een invloed hebt gehad Hugo, de oude MSM collectie (met de tekening waarop ik mij baseer) komt immers nog van bij jou  :D

Aaaah, daaaaar zijn die gebleven!  ;D ;D
Als ik eens iets moet weten mag ik toch vragen hé? ;)


Havoc

Joeri, wat voor gaas heb je gebruikt voor dat dak? Het zou kunnen dat ik er nog fijner heb liggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JC2180

#144
Aangezien ik steeds minder knutseltijd in het atelier ter beschikking heb en 3D printen perfect haalbaar blijkt op heel kleine schaal, geef ik de aftrap voor een overlappend oefenproject: een reeks 60 in zowel schaal Z als N :-)
De software heb ik toch al onder de knie dus logisch gevolg denk ik.

Aan de heren moderatoren: berichten opladen via IPhone of IPad geeft al een tijdje problemen (tekst gedeeltelijk opgeladen)...is dit een algemeen probleem?
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

doomslu

Citaat van: JC2180 op 31 augustus 2014, 19:51:43 PM
...

Aan de heren moderatoren: berichten opladen via IPhone of IPad geeft al een tijdje problemen (tekst gedeeltelijk opgeladen)...is dit een algemeen probleem?
Dit is de eerste maal dat ik die klacht hoor...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

JC2180

Gebeurt enkel als er emoij (smileys) of koppelingen naar foto's worden toegevoegd. Alle tekst ervoor wordt wel nog weergegeven.
Preview van berichten lukt in het geheel niet in deze situatie.

Dezelfde handelingen via Mac wel ok. Groet
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Nieuwe werkmethodiek maar een leuke uitdaging - voorzichtig de eerste stappen...ruwe aanzet deze avond

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

mdvholland

Beetje inspiratie opdoen?





Idat Z? Ja, dat is Z. Kijk verder op: http://homepage3.nifty.com/yuzi/ram/ram.html

Wat ook een manier kan zijn om in Z zelf te bouwen, toont Jörgen hier 'step by step':
http://jorgenedgar.se/eng/kurser/flok/1.html

Hij werkt met transparante folie als basis voor de carrosserie (noem je dat zo bij een locomotief?):


Jörgen werkt vooral in N, maar landgenoot Hasse paste het toe in Z om een Zweedse railbus te bouwen:


Zie voor zijn toelichting hier:
http://www.hasseahlen.se/eng/

Blijf overigens graag je vorderingen volgen, Joeri. Ik vind het tof wat je doet.

groet
Matthijs

ZFRANK

Hallo Joeri,

Hoe is het met de 59 afgelopen?

als fijn gaas kan je ook Lipton theezakjes gebruiken. Lipton heeft naast papieren theezakjes ook theezakjes van gaas. Is percies goed voor Z. Na spuiten aanbrengen met Kristelklear van Microscale.

/Frank