Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

Dirky

gedeeltelijk off-topic:

uit: http://www.globalpaint.com/nl/veelgestelde_vragen_over/verfsoorten_en_verftechnieken/

Hoe krijg ik toch een mooi resultaat bij slecht dekkende kleuren?
Niet alle kleuren dekken even goed. Dit komt door de pigmenten die gebruikt worden voor de verschillende kleuren. Met name heldere kleuren zoals rood, groen en geel dekken slecht.

Om een goed resultaat te krijgen kan men de volgende stappen nemen om de dekking en het eindresultaat te verbeteren:

Zorg ten eerste voor een egale ondergrond.
Zitten er vlekken of andere oneffenheden in de ondergrond, dan is het van belang deze eerst te verwijderen of met een lichte kleur over te schilderen.
Gebruik een kortharige roller bij het bewerken van muren zodat de slagen van de roller zo min mogelijk zichtbaar zijn.
Voor de heldere kleuren zijn verschillende ondergrondkleuren aan te bevelen:

Ondergrondkleur wit: geel, oranje, heldergroen, helderrood.
Ondergrondkleur lichtgrijs: rood.
Ondergrondkleur donkergrijs: donkergroen.

Tussen haakjes, dit Z-projectje volg ik ook op de voet!

Havoc

CiteerGebruik een kortharige roller bij het bewerken van muren zodat de slagen van de roller zo min mogelijk zichtbaar zijn.

Ik zie JC2180 zijn loc al met een rol gaan schilderen. Gelukkig dat het een kortharige moet zijn, anders vond hij zijn loc waarschijnlijk niet meer terug :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JC2180

Het gebruikte geel is RAL 1021 koolzaadgeel > benaderend X-8 Tamiya.
Heb enkel een grijze primer, dus moet ik eerst zoeken naar een extra tussenlaag om de oneffenheden (details eigen aan het model) eenvoudig te bedekken.

Als test heb ik even een tussenlaag Luminous yellow van Revell (Aqua Color 36312) aangebracht, wordt lichtgroen maar dekt heel eenvoudig.
Daarna opnieuw geel 1 laag (met de kwast  ;)) en dat gaat toch al beter.

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Eerst een laag wit spuiten (desnoods op je grijze primer) om je geel beter te dekkend te krijgen, lijkt me.
Knap dat je zelf kappen gaat maken in Z! Chapeau  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Dit is een fantastisch project. Ik heb ook het idee om zelfbouw kappen te maken in spoor Z. Ik weet echter niet hoe hier aan te beginnen. Misschien kan ik iets leren van je ervaringen. Ik heb dit nooit zelf gedaan.

Misschien een vraagje. Is het mogelijk om de tekeningen hier te plaatsen? Ik zal dan proberen om een exemplaar te bouwen.

Wat is de dikte van de Plasticard?

Citeervraagje: is 3 d printen geen overweging om een kap te maken?
Ik weet dat er al kappen gemaakt worden in 3D printing
Zie http://f.z-freunde-international.de/viewtopic.php?f=9&t=4762 (ik weet niet of je dient te registreren om dit te zien.

Ook in 3D printing heb ik geen hervaring.


JC2180

Plasticard 0.25 mm tot 0.75 mm afhankelijk van de toepassing.
Tekeningen bezit ik niet, doe voorlopig alles op het zicht = meten op foto of referentiemodel en dan omrekenen...

De afmetingen van de kast zijn (deze nacht  ::)) vastgelegd.
De welving van het dak zo nauwkeurig mogelijk proberen te benaderen = onderplaatje tussen de zijwanden en nadien vulmiddel aanbrengen, bijsnijden en schuren...
Toch minstens 2 tot 3 keer herhalen om enige vorm te bereiken.

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Je hebt enorm grote vingers  ;D

Nee, serieus: Priegelwerkje, maar het kan goed komen  8)
Plasticard 0.1 bestaat trouwens ook. Kan nuttig zijn voor het fijnere werk en voor welvingen (dak bvb)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mdvholland

Hallo Joeri,

Dat ziet er stoer uit. Volg graag je ervaringen.

Misschien kun je met deze website je voordeel doen:
http://jorgenedgar.se/eng/byggtips.html

Deze Zweed bouwt in N allerhande treinen, trams en bussen zelf -  met transparante folie als basismateriaal. Voordeel: waar niet schildert heb je alvast doorzichtige ramen. Let op, je moet even een paar keer doorklikken maar dan vindt je bij veel modellen een hele stap voor stap beschrijving van zijn bouwproces.

NB waar koop je overigens zulk dun plaatmateriaal?

groet,
Matthijs

Gerolf

Evergreen heeft zulke dunne folies in het assortiment  ;)
Verschillende winkels (ook internetshops) verdelen dit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mdvholland

Citaat van: Gerolf op 22 mei 2013, 15:51:26 PM
Evergreen heeft zulke dunne folies in het assortiment  ;)
Verschillende winkels (ook internetshops) verdelen dit.

Mijn handelaar heeft kennelijk geen volledig assortiment (wel de transparanten zo dun, maar niet wit). Ik ga eens neuzen op het internet.

Matthijs

Havoc

Zou de alufolie zoals (ben naam vergeten) gebruikt hiervoor niet bruikbaar zijn? Of zelfs blik van drankblikjes. Dat is 0.08-0.09mm en dan etsen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Alufolie = Erik De Noorman
Nieuwzilver-folie bestaat in 0.1, en voorbereid om te etsen (saemann aetztechnik)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Work in progress



- op de dakwelving 3 afzonderlijke delen Plasticard gekleefd (licht ingesneden om het buigen te vereenvoudigen)
- daarna de eerste details aangebracht en een grijze primer erover om de zichtbaarheid te verbeteren + dunne voegen te bedekken
- vervolgens een eerste keer opschuren
- het dak aan beide kopse zijden even bijgewerkt met extra vulmiddel zodat deze voldoende kunnen uitharden
- tot slot nog wat prutswerk aan de dakuitlaten

Het begint leuk te worden !

Voorlopig nog geen negatieve ervaring, wel even opletten met die dunne Plasticard 0.25 mm : heeft blijkbaar de eigenschap om lichtjes te (ver)smelten onder invloed van de plasticlijm...

@ Matthijs
Wat betreft de toepassing van transparante folies voor de opbouw, dat heb ik eerder al eens geprobeerd maar dit ligt me niet zo goed, ik voel me beter met massa om te sculpteren.
Ik moet het niet vermelden, het is verdomd klein om te werken  ;)

Wordt vervolgd
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }