Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Andreaskruis

Gestart door spinnings, 19 mei 2013, 10:09:51 AM

Klaas Zondervan

De ene voedingsaansluiting (geel) aan de gele aansluiting van de trafo, de andere (bruin) aan de bruine draad die van het relais naar het knipperkastje loopt.

spinnings

Het is toch zo dat wanneer ik de bruin en gele draad (+ en -) rechtstreek vanuit de soundmodule naar de transformator doe dat hij het moet doen??
De bovengenoemde aansluiting werkt namelijk niet waardoor ik een vermoeden heb dat hij stuk is.

conducteur

Je moet wel ervoor zorgen dat de knipperlichten branden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

spinnings

Snap ik, maar even los van dat.
Wanneer ik de sound module (vanuit de aansluitingen op het kastje links onder)  rechtstreeks aansluit op de transformator om te testen moet hij toch ook doen.

Klaas Zondervan

Ja, als je er voeding op zet moet hij het doen.
Maar ik vermoed dat je rechtsonder nog de verbinding "intern" moet maken om de ingebouwde luidspreker aan het werk te krijgen.
In de handleiding staat wel dat je die verbinding los moet maken als je een externe luidspreker aansluit, maar in de aansluitschema's staat die verbinding niet getekend.

spinnings

Met betrekking tot de soundmodule is het toch anders dan hier omschreven werd. Twee draadjes aan de transformator is niet genoeg.
Ik ben terug geweest naar de winkel en ben al een heel stuk verder, althans het belt.

Hieronder de omschrijving en foto hoe het nu is.
Van de onduidelijke handleiding moet men uitgaan van figuur 4.



1. vergeet de helicopter
2. sluit het blauwe draadje dat onder uit de module komt aan op het naast gelegen gat.
3. breng de bekabeling aan zoals in het figuur is omschreven.
4. breng het aan/uit schakelkastje niet aan, dit wordt de aansluiting voor het reedcontact.

Wanneer ik de twee kabeltjes (bruin/groen) die in het aan en uit kastje zouden moeten met elkaar verbind dan gaat de modulen bellen.

Vraag 1.
Maar hoe sluit ik deze nu aan op de reedcontacten, hij moet maar een korte impuls krijgen om te werken, na vijf seconden stopt hij zelf.

Vraag 2.
Een ander probleem waar ik nog mee zit is dat de lampjes gaan knipperen bij het verlaten van de overweg. Waar zit die fout.

Klaas Zondervan

Dat blauwe draadje rechtsonder had ik dus goed gezien. Alleen wel vreemd dat er in de handleiding niks over wordt gezegd.

Waarom komt die groene draad van het reedcontact? Ik zou hem aansluiten bij de bruine draad die van het relais naar de knipperbox loopt.

Als de lampen gaan knipperen bij het verlaten van de overweg, dan heb je in-en uitschakelen omgewisseld.

spinnings

Met betrekking tot het aansluiten van de soundmodule, op welke reedcontact of combinatie van reedcontacten moet ik hem nu aansluiten.

Klaas Zondervan

Dat zeg ik toch, je moet hem gezamenlijk aansturen met de blinkmodule.

spinnings

En toen deed er niets meer.
Wat er kapot is ik weet het niet: de schakelrelais of de reedcontacten ik heb geen idee.

Ik vergeet heel de reedcontacten en wil het blinklicht gewoon handmatig bedienen (uiteraard met het blinkkastje).
Hoe sluit ik dit aan, voordat er helemaal niets meer werkt?

spinnings


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Knap, Robert.
Ook voor Klaas, voor de ononderbroken ondersteuning  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }