Andreaskruis

Gestart door spinnings, 19 mei 2013, 10:09:51 AM

spinnings

Is het niet mogelijk om de andreaskruizen (voorlopig) handmatig te bedienen.
Ik heb het één en het andere geprobeerd maar krijg het lampje alleen continue aan niet knipperend

Klaas Zondervan

Hoe heb je het dan aan elkaar zitten?

spinnings


conducteur

-Je viessmann knipperelektronica heeft spanning nodig. Om iets van spanning te voorzien heb je altijd twee draden nodig. De twee aansluitingen daarvoor zitten aan de zelfde kant.


-Het extra relais dat je nog moet extra kopen zorgt ervoor dat de draad die je nog moet leggen onderbroken wordt. Als je dat ook kunt met een schakelaar dan kun je kiezen tussen uit of knipperen...



-Kijk eens in de handleiding, je lampje zit (volgens mij) op de verkeerde aansluiting van de transformator.


Ik probeer je verder te helpen, maar ga je niet alles letterlijk uitleggen. Ik hoop dat je hiermee toch verder kunt maar toch zelf een beetje nog zult moeten zoeken. Ik denk dat je daarmee het meeste zal bijleren. Als je toch nog extra hulp nodig hebt, vraag het maar!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

spinnings

Ik heb weer het wat gestoeid, wat me wel nog opviel in de handleiding is dat er 16 volt staat.
Mijn Transformator waarmee ik aan het testen ben is 14V (lijkt me denk op zich niet het probleem).

Uit de normale handleiding haal ik volgens mij dit schema, maar dat werkt ook niet.



Verder heb ik de andere aansluiting van de transformator geprobeerd maar ook niets.


conducteur

Nu heb je het aangesloten volgens het 'schema' dus zou het moeten werken... De verbinding van je module naar transformator heb je goed gedaan. Kijk eens of alle draden goed contact maken, als je ergens een schroefje hebt aangedraaid dat die niet op het plastiek van de draad duwt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johnnytrein

Hoe krijgt dat viessmann apparaat  de opdracht dat de lamp moet pinken of gewoon niet pinken?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

Door spanning te geven op de bruine aansluitbus (linksboven)
Kun je zien als je even de moeite neemt om de handleiding te bekijken.

spinnings

Ik heb gisteren snel even in Breda de ontbrekende relais gehaald. Vanavond ga ik verder experimenteren.
Wel nog even een klein vraagje: in de handleiding zie ik bij elke overweg 4 reedcontacten, twee voor en twee na de overweg. Is dit altijd of heeft dit te maken omdat in de handleiding ook vier Andreaskruizen zijn,.

Johnnytrein

Je hebt per spoor 2 reedkontakten nodig, het eerste geeft opdracht pinken lampen het tweede geeft de opdracht stoppen met pinken.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

Heeft niks met het aantal Andreaskruisen te maken.

Bij enkelspoor heb je ook 4 contacten, omdat je twee rijrichtingen hebt.
Bij nadering overweg: eerste contact uit, dat doet niks want hij staat al uit.
Tweede contact: aan, schakelt de overweg in.
Voorbij de overweg: derde contact aan, doet niks want hij staat al aan.
Vierde contact: uit, schakelt de overweg uit.

Als je op enkelspoor maar in één richting rijdt, dan volstaan 2 contacten, één voor de overweg voor inschakelen. één na de overweg voor uitschakelen.

spinnings

Aan de hand van de tekening in reactie 25 ben ik nu zo ver dat ik één lampje knipperend heb.
Jammer genoeg krijg ik de andere niet knipperend, ook na een aantal keer de bedrading na gelopen te hebben.
Kan het zo zijn omdat er op mijn verzoek twee lampjes uit zijn gehaald (van de tekening) dat er iets fout zit??

Klaas Zondervan

Dat zou je zelf kunnen proberen. Dat blinkapparaat heeft vier aansluitingen voor lampen, en je hebt ook vier lampen. Sluit ze eens alle vier aan en kijk wat er gebeurt.
Als ze dan wel werken, neem er dan een los, en kijk of dat invloed heeft op de overgebleven drie.

spinnings

Ik heb de boven genoemde optie uitgeprobeerd.
Wanneer ik één van de twee kabeltjes verwissel blijkt dat ze gaan branden (*bij alle vier de gaten). Het andere kabeltje geeft in geen enkel gat resultaat.

spinnings

Ok stomme fout van mij, het lampje was stuk.
Dus nu branden bij lampjes.

Nu heb ik ook nog een soundmodule van Viessmann (5558)
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/400000-424999/402541-an-01-ml-VI_SOUNDMODUL_JAGD_5574_de_en.pdf

Ik neem aan dat ik die ook kan aansluiten dat deze gelijktijdig met het knipperen van de lampjes belt.
Hierover staat helemaal niets in de handleiding. Er staat dat je hem kunt aansluiten op een aan uit schakelaar.


Waar deze aan te sluiten>?