Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Baanplan NS n-spoor

Gestart door n/a, 22 januari 2006, 15:12:39 PM

n/a

Hallo allemaal,

Ik ben al weken bezig met wintrack 6.0 om een goed baanplan op te stellen, maar kan er niet goed uitkomen.. Het is mijn bedoeling om een nederlandse baan te bouwen met fl* piccolo. Deze baan komt op zolder te staan, en er is daar meer dan voldoende ruimte aanwezig:D. Ik dacht zelf aan een baan in U vorm, maar rondgaand lijkt mij ook wel wat. De uiterste breedte is echter maar 270cm lengte kan tot ongeveer 4m. Lijkt mij wel voldoende, heb wel meer ruimte op zolder hoor.... Maar die breedte kom ik niet onderuit, aan 1 zijde dan. De andere zijde kan tot ongeveer 3 meter. Het is de bedoeling dat er hogesnelheids treinen komen te rijden samen met stoptreinen en goederenvervoer. Is er iemand met een leuk ideetje??
mvg
patrick

Nonkelronnie

begin eens met een plattegrondje van je zolder te plaatsen en toon eens wat je tot nu toe hebt, dan is het makkelijker om daar aanpassingen aan te doen of om nieuwe idee?n voor te stellen

hobbyist

zeker doen, eerst een duidelijk grondplan met deuren/ luiken en dergelijke. Ik wil er nog eens mijn hersenen pijnigen voor dit probleem. Ik werk met wintrack 4.0.

n/a

Hallo allemaal,

Een tekening van mijn zolder wil niet echt vlotten, maar de beschikbare ruimte voor de baan is 580cm x 270cm. Op dit oppervlak wil ik een rond gaande baan maken. Er dient echter in het midden van 1 van de lange zijdes een klein opklapbaar deel te komen voor de doorgang. Zodra ik tijd heb zal ik proberen om een tekening te maken van de zolder.

mvg
patrick

hobbyist

gebruik gewoon paint. als de tekening niet volledig correct is, is niet erg, zolang de maten maar juist zijn.

hier is wat ik er van gebakken heb.
http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/picolo5.jpg
na een kleine aanpassing een zicht in 3D
http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/picolo1.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/picolo2.jpg

zoals je ziet onder een groot station, recht een rangeerstation, links de stelplaats.

n/a

Patrick,

Je geeft in tweede instantie aan een rondgaande baan te willen.
Misschien een U toch nog eens heroverwegen om een hele praktische reden: een werktafel(tje) in de kamer erbij.

n/a

Hallo allemaal,

Zoals jullie hierboven kunnen zien is hobbyist Druk doende geweest voor mij met een baanplaan, waar voor mijn grote dank!!

@hobbyist: Dit is zeker een zeer goed plan, aan deze opstelling had ik zelf nog niet gedacht. Hulde, hier kan ik wel een mooie baan mee bouwen. Grote dank!!

@Funky : Er is nog ruimte voldoende op de zolder voor een werktafel, heb hier zeker rekening mee gehouden. Maar bedankt voo de tip.

mvg
patrick

Havoc

Tijd voor de stomme vragen :) Dat plan (vlakke versie, niet 3d) eens bekeken, en dan komen de volgende vragen spontaan bij me boven:
- links van het station zijn er langs de korte kant 2 wisselstraten, gevolgd door nog eens een bij het inkomen van het station. Kan die bij het inrijden dan niet weg?
- je kan noch links, noch rechts door het station zonder in S over wissels te gaan (engels wissel gevolgd door meegebogen)
- rangeerstation is klein vergeleken met het station
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Patrick, als je zegt dat je hogesnelheidstreinen wil laten bollen, zou ik toch ook die scherpe bogen er uit halen. Ook de wel erg lange opstelsporen achter de draaischijf zou ik negeren. In feite ook de draaischijf zelf. Die lijkt me bij hogesnelheidsverkeer - tijdperk V dus - niet gepast.
Goederenverkeer: wil dat ook zeggen industrie/overslag (containers vb)?
Nederland: Haven? Bruggen? ...
Wat ik eigenlijk wil zeggen: omschrijf thema en landschap eerst, en ga dan een plan bedenken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Beste Havoc,de wisselstraat links van he station heb ik gemaakt om de volgende reden. Normaal gezien is aan de linkerkant het binnenste spoor het tegenspoor. Dus m.a.w als de trein op het tegenspoor naar spoor 1 aan het station wil gaat dat dus niet. Dit geldt eveneens voor de trein die de stelplaats verlaat. Ik zie niet in waarom de trein in s over de engelse wissels moet. Deze kun je toch kruislings zetten i.p.v afbuigend.De gebogen wissels kunnen eventueel weg maar deze zou ik laten staan zodat je met minimum twee treien zonder hinder kunt laten rijden. de derde kan dan vrij rijden van de stelplaats naar het station. Wat het rangeer station betreft kan hij het nog +- 1.5 groter maken doch deze ruimte kan gebruikt worden voor een werktafel/bedieningspaneel. Het rangeerstation heb ik zo ontworpen dat hij hier de treinsamenstelling zelf kan bepalen door koppelen en ontkoppelen. Dit maakt het rangeren een stuk boeiender terwijl de andere treinen hun rondje rijden. De bovenste zijde heb ik bewust vrij gelaten zodat hij overweg kan met het opklapbaar deel.
Gerolf, De opstelsporen links kun je zien als locloods. Locs plaasten, andere loc naar rangeerspoor rijden enz. hoge snelheidsstellen kun je eenmaal moeilijk plaatsen op een stelplaats. Het rangeergedeelte kan gekoppeld worden aan het havengedeelte. De sporen kunnen eventueel wat verder uit elkaar gelegd worden om containersof andere scenerie tussen te plaatsen.

Havoc

Ik vermoed dat we elkaar verkeerd aan het begrijpen zijn. Hoeveel perrons heeft het station? Volgens mijn interpretatie slechts 1, nl tussen de 2 onderste sporen (in de tekening, dus langs de muur). De 4 sporen erboven beschouwde ik als opstelsporen.

Neem nu dat er een HST komt aangevlogen op de rondgaande sporen. Die stopt niet in dit station. Die kan enkel op het buitenste ringspoor "rechtdoor" rijden. (NS, dus in wijzerszin) Maar op het binnenste rondlopend spoor (tegenwijzerszin) gaat dit enkel langs links via de bovenste wisselstraat (engels en recht wissel in afbuigende stand) of de wisselstraat vlak voor het station (engels wissel in afbuigende stand). Langs de rechterkant kan hij enkel buiten via de wisselstraat met het engels wissel en het meegebogen wissel in afbuigende stand.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Hallo allemaal,

@Havoc, stomme vragen bestaan niet he [;)]. Ik zie dat hobbyist reeds zelf geantwoord heeft[:)]. Kan mij in zijn antwoord vinden, dus verder reactie overbodig.

@Gerolf_Peeters: De scherpe bochten zijn mijn inziens zonder problemen aanpasbaar in dit plan, dus geen probleem. Tevens zijn ook de lange opstelsporen na de draaischijf aanpasbaar, misschien heb je daar gelijk. De draaischijf zelf zou ik zelf zeker niet willen laten vervallen omdat er in nederland nog 1 draaischijf actief is, te weten in de hoofdwerkplaats van tilburg. Deze schijf is nog steeds in werking! Dus past deze gewoon in tijdperk V. En het hoofddoel is niet alleen maar hogesnelheidslijnen. Onder goederenverkeer versta ik de breedste zin van het woord, gaat echter niet mijn hoofddoel van uit. De bruggen lijken mij zeer goed te realiseren aan de lange zijde met de dubbele sporen. Mocht u nog sugesties hebben hoor ik graag van u.

mvg
patrick

Gerolf

citaat:
Geplaatst door kyrabulls

De draaischijf zelf zou ik zelf zeker niet willen laten vervallen omdat er in nederland nog 1 draaischijf actief is, te weten in de hoofdwerkplaats van tilburg. Deze schijf is nog steeds in werking! Dus past deze gewoon in tijdperk V.
Aha - een werkplaats als industrieel deelthema kan inderdaad interessant zijn. Dan kan je die langere opstelsporen misschien toch maar beter houden!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist


DelticPower

Hoi Hobbyist en kyrabulls.

Op de eerste plaats mijn complimenten voor de inzet om een leuk sporenplan te maken. En daar een sporenplan een individuele zaak is, is elk plan wat de eigenaar aanspreekt een goed plan. Maar..... er zijn in de spoorwegtechniek toch wel enkele regels van toepassing die te maken hebben met snelheden over wissels in afbuigende richting. Wil daarom hier voor jullie enige kanttekeningen plaatsen.
Let op --geen kritiek--alleen advies. Bij her station onder aan de tekening is het ene perronspoor alleen via wissels in afbuigende stand te berijden. Dat wil zeggen in werkelijkheid met +/- 40 km/u. Geeft niet zoveel problemen als jou hogesnelheidstrein bij iedere ronde stopt, anders moet de trein steeds afremmen en met lage snelheid door de wissels.
Met hoge snelheid langs het perron is ook geen optie door de wind en geluidsdruk voor wachtende reizigers. Mijn advies is om het perron op te schuiven en laat stoppende treinen doorwisselen naar de perronsporen. Bovenaan de tekening zie ik een inhaalspoor ? helemaal aan het einde net voor de boog liggen, mijn advies is om deze een stukje terug te halen zodat er na het wissel een stukje recht spoor ligt voordat de boog begint. Daardoor minder last van ontsporingen.
Het depot aan de linker kant met de draaischijf is nu een heel ongebruikelijke situatie. Je gebruikt de draaischijf als wissel. Inderdaad in Tilburg ligt nog een draaischijf, (mag maar met 5 km/u bereden worden) maar de situatie is daar heel anders. Als je de draaischijf wilt behouden, dan adviseer ik je om deze een stuk verder naar achteren te plaatsen, met enkele korte opstelsporen voor herstellingen. Maak dan voor de draaischijf een wisselstraat om ook op de andere sporen te komen. Beter is het ook om via het rangeerstation naar het herstelpunt te kunnen komen ipv via de hoofdbaan. Bij het rangeren en samenstellen van treinen worden deze gecontroleerd door een wagenmeester (ken de belgische benaming niet) Zijn er gebreken dan komt er een briefje op (rood mag niet vervoerd worden, blauw na lossing naar werkplaats. Deze kan dan vanuit de rangeersporen naar de werkplaats, event via de draaischijf het gebouw in.
Probeer eens een rangeermanouvre in gedachten te nemen, een e-of-d lok komt met een sleep wagens binnen. Dan gaat de lok eraf, word weggereden of weggezet en komt een rangeerlok tegen de wagens en trekt deze op een uithaalspoor, om ze uit te sorteren over de verschillende sporen, Hoe? via de boog naar de andere sporen, waar evt al wagens staan, of via de andere kant, maar dan komt hij in het hoofdspoor, en moet de rangeerbeweging steeds onderbroken worden
voor de andere treinen. Is de trein weer helemaal samengesteld komt er weer een lok tegen, remproef en rijden.
Denk eens aan deze dingen en overweeg of er geen andere oplossingen zijn.[:)]

Let op, dit is geen kritiek, ik weet hoe moeilijk het is. Daarom gewoon een plaagstootje om mischien op een iets andere manier naar het sporenplan te kijken.

Groeten en veel inspiratie toegewenst.[:D]
Jan Simons.