Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modelbaan Beerzedal

Gestart door DelticPower, 03 mei 2013, 11:21:37 AM

Frank_N

Heb je mooi gemaakt, Jan 8) :)
Groet van Frank

DelticPower

Zo, na lange tijd weer eens het stof van het draadje afblazen. Ben toch weer bezig geweest aan de baan, een heleboel draden moeten vernieuwen na het zoeken naar een zelf veroorzaakte kortsluiting. Ook het baanplan iets verandert, scheelt weer twee keerlus schakelingen. Kan intussen de wissels via de pc bedienen. Wil nu gaan testrijden maar dan moet eerst de baan schoon. Om het stof van de baan te verwijderen de stofzuiger met een zachte borstel flink laten werken. Maar ook de rails (Rocoline) geven af en toe slecht contact. Wat is de beste manier van schoonmaken? Met een of ander ontvettingsmiddel? Heb een stukje geprobeerd met SR24 maar dat is geen succes. En met een railgum smeer je de vettigheid ook verder uit. Hebben jullie nog een paar tips?
Groeten van Jan.

Michel Bikkel

Schoonmaken met wat wasbenzine. Nadat je de rails hebt schoon gemaakt met een watten staafje om de 2 meter de rails 5cm insmeren met een klein beetje ATF olie.
ik hoef nooit meer mn rails te poetsen en rij niet echt heel vaak. Ben meer een bouwer.

Als je in smeert niet te veel want dan wordt het een glij boel.
Groet Mies

Michiel

ATF is eerder een mythe-product: sommigen geloven erin, anderen weer niet, met ervaring en "bewijs" langs beide kanten. Natuurlijk rails schoonmaken, en wees UITERST spaarzaam met het ATF goedje: beter geen dan te veel, en zonder rijdt alles ook prima. (Ik rij ook maar zelden, en bouw meestal)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DelticPower

Hallo Michiel en Michel, bedankt voor jullie reactie. Zal eens met wasbenzine aan de gang gaan, hoewel ik eerst er een beetje tegenop zag ivm de benzinedamp. Maar goed ventileren dan.

Groeten Jan

Michiel

#65
Persoonlijk heb ik veruit het best resultaat met railgum. Lijmspikkels worden met de vingernagel, of soms een cutter, losgepitst. Dat zijn de enige dingetjes die de railgum niet weg krijgt. Wasbenzine zou ik enkel sporadisch gebruiken, behalve als het loopvlak van je sporen echt onder een lelijk vettige laag zit. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Railgum lijkt me voldoende.

Je spreekt over slecht contact. Is dat werkelijk slecht contact tussen loopvlakken van rail en wiel, of mogelijk problemen met raillasjes die wat gecorrodeerd zijn? Of misschien een loc met versleten sleepcontacten of vuile wielen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)