Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

Degenen die het "dedjuu toch" topic volgen zullen het al weten, deze week (gisteren) werd ik na 14+2 jaar werken bij BD (laatste 2 via outsourcing) bedankt voor bewezen diensten, en mocht ik meteen naar huis.  Er zijn momenteel geen passende alternatieven en de zaak rekken heeft geen zin, was de redenering.  Mijn job wordt verder overgenomen door 2 Indiërs in Chennai.   Blijkbaar kost ik als "middenkader" managing consultant aan Belgische wedde en extra legale voordelen net even veel als een manager, een team leader en 2 extra team lede ginderin India , en dat is GEEN zever of speculatie.

Ze zullen me de wettelijke opwegtermijn uitbetalen, een minimum vergoeding voor de auto er bij tellen en dat was het dan.

Daarsta je dan na talloze nachten, weekends, overuren en extraatjes voor de job.   Om 9u30 nog  van niks bewust, om 10u15 aan de poort op straat.    Ach, ik had het wel zien aankomen met outsourcing en kennisoverdracht.

Dus nu heb ik besloten eerst een aantal maanden pauze te nemen en de dingen af te werken waar ik mee bezig was in de tuin.   (Terras, fiets- en moto stalling, en bubble-spa installeren)

En dan ga ik proberen me eens een maand te focussen op de treinbaan en daAr eens wat aan te werken, zodat ik eindelijk kangaan genietenvan die dingen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 11 juli 2018, 15:46:07 PM
En dan ga ik proberen me eens een maand te focussen op de treinbaan en daAr eens wat aan te werken, zodat ik eindelijk kangaan genietenvan die dingen.
Dat is een werkelijk prima voornemen, maar ook écht doen hé!

mahtoska1

mooie vooruitzichten. Soms moet je inderdaad eens pauze nemen.
Geniet er van!

just4fun


dani

van zodra de infrastructuurwerken in de tuin wat gevorderd zijn, komt er trein-tijd !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mardig23

Hoi Dani,

Je kan (als G spoor liefhebber) ook de tuinwerken en treintijd perfect combineren ;)
Zeker als je de infrastructuurwerken nog moet uitvoeren. Ideaal ;D
Mvg Karl

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

We zijn al weer een poosje verder en de Bühne schiet mooi op.
Even nog een paar update foto's en dan ook maar meteen het gat gezaagd waar ze in de baan komt.
Terwijl ik dat aan het aftekenen was, schoot me ineens te binnen dat ik al een volledige stuurprint en programma gemaakt had zowat 2 jaar geleden.
Dus ik heb dat printje opgesnorkeld uit de doos  "projecten klaar voor inbouw" en de source code opgezocht op de pc.  Even wat aanpassingen en alles kan alsnog dienen.
Het enige wat ik toen nog niet had was DCC sturing dus daar ga ik nog werk van maken.   Een groot voordeel van Arduino : nieuw programma er in, DCC signaal er naartoe  en hopla...

De huidige staat van de onderbouw :   (let op de draadjes voor de stroom op de brug worden wegg gewerkt in de pijlers en zullen onzichtbaar zijn)



(de aandachtige kijken zal zien dat er 1  I-profieltje mist bovenaan de kooi...   poetsvrouw was iets te enthousiast :(   )

Stuurprintje voor de stepper motor al klaar ingebouwd en bedraad.


De vroeger gemaakte stuur print met 8x8 LED display, drukknoppen en selectieschakelaar voor 7 standen, alsook een schakelaar voor auto/manueel bediening om eventueel met de hand wat bij te sturen of te her-kalibreren.


EN dan het gat in de plank.





Er wordt natuurlijk nog wel een mooie(re) achtergrond geplakt op de plaats waar nu de oude CD'tjes en de kont van Bart SImpson hangt !
Je ziet op de achtergrond ook de bijkomende (3de) tunnelbuis waarlangs de treinen naar het andere deel van de zolder gaan


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

net naar Hubo om latjes van 9 mm dik geweest en deze gelijmd zodat de preciese diepte is ingesteld voor de inbouw.

De dikte van de vezelplaat is 12 mm, hoogte van de C-naar-K verlooprail is 7 mm tot top van de rail.  Dus 19 mm in totaal.
De dikte van het brugdek inclusief C-rail  is 18 mm, dus 1 mm te laag om netjes aan te sluiten.
(ja, de opstel sporen aaan de zijkanten van de Bühne komen in K rail te liggen)

Maar...   er moet ook een "vrijloopruimte" zijn, en ik moet ook zorgen dat de moeren die door de plank van de Bühne komen, onder de eigenlijke plank komen.
Dus : een tussenlatje van 9 mm  lost alle problemen op.    Die ene mm "tekort"   plus nog eens 8 mm vrijloop ruimote onder het bewegend gedeelte.   Dat komt prima uit zodat alles nog vlot kan bewegen en eens de Bühne is ingebouwd kan ik die opening dicht kitten en afwerken met grijze verf (beton) en wat mos...

Eventuele afwijking op de afmetingen kan ik nog altijd opvangen met de schuif zelf, die is in hoogte "regelbaar" doordat de 3D print lichtjes klemmend is gepast, dus ik kan nog ongeveer 3 mm zakken en nog zeker 6 mm omhoog als dat zou moeten...   Maar ik probeer dat niet te moeten doen (omhoog) omwille van het zicht.



Netjes de latjes geklemd en nu enkele uren laten drogen...    Niet tegen ons madam zeggen waar haar wasspelden naartoe zijn please :) :) :)





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Tof project  :)
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat afwerken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

10 minuten hulp van de dochter die onder de baan is gaan zitten om de Buhne op haar plek te houden terwijl ik ze van bovenaf vast schroefde.

Het moeilijkste is gedaan, nu moeten de sporen gelegd en uitgelijnd worden en dan kan de scene afgewerkt worden  met de nodige rand gebouwtjes en zo voort.



En dan de sturingsprint een plekje geven en wat "inkleden" (bvb in een gebouwtje of zo) of toch maar onder de plank met enkel een paar verborgen drukknopjes en het display zichtbaar...

Oorspronkelijk was de bedoeling om een beetje in de sfeer van het bestaande BahnWerk te blijven, maar misschien ga ik wel voor de modernere aanpak, inclusief een spoor met de  "train wash" installatie.




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Ferm!  Maar plaats wel een bordje met de vermelding dat de 'Buhne' stapvoets moet worden bereden  ;)
Groetjes, Peter


dani

Voor deze test moets hij even doorschieten want het buhne spoor staat nig niet onder spanning dus sleper er op = direct stop

Daarom dus
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.