Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

philippe_007

Als het kriebelt moet je rijden...

blij te horen dat jet het weer te pakken hebt...

loebaske


Dani ben al meer dan 10jaar bezig met de grote baan (met een 2j dat ik niet naar boven kon) en die is nog NIET af,
in tegendeel, al een stuk opnieuw uitgebroken door de stomme dinges die ik had gedaan indertijd, wist van niet beter,
nu wel en dat moet verwijderd worden, reden durf dat niet laten zien. Heb nu veel meer ervaring door het forum/door leren
werken met bepaalde producten enz enz vroeger was dat snel een mat erop en het lijkt nu op een voetbal veld.....
men leert altijd bij....

755philippe

Wat denk je als het wat kriebelt een ovaaltje te maken met een wagonnetje er achter met een kerstman er op. Heb ik vorig jaar gedaan met een N-lokje en sporen die mijn zoon toevallig in een doos in een container vond in het containerpark. En... je gelooft het nooit maar alles is nog in zeer goede staat en het werkte nog. Dit maar om te zeggen dat het allemaal niet veel tijd moet vergen. Goed dat je niet alles hebt opgegeven en een nieuw baan(tje) maken is ook leuk. Druk mag er niet zijn want je kunt alles op je eigen tempo doen zelfs duurt het jaaaren.
Mvg

755philippe

Geert

#1383
Even off topic:

Citaat van: 755philippe op 13 november 2017, 13:17:54 PM
Heb ik vorig jaar gedaan met een N-lokje en sporen die mijn zoon toevallig in een doos in een container vond in het containerpark. En... je gelooft het nooit maar alles is nog in zeer goede staat en het werkte nog.

Mijn schoonbroer kende een koppel goed, waarvan de man kwam te overlijden. Mijn schoonbroer wist dat ik een modelspoorfanaat was, en deze overleden man had veel modelspoor materiaal op de zolder staan. (echt heel veel...)

De weduwe had alles weggegooit, verdomme zeg...  >:( :(


Terug on topic

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

#1384
Gisteren had ik nog eens een uurtje of 2 "vrij" en ben ik met goede moed begonnen aan de (her-)aanleg  van de Noord-Zuid verbinding van de baan.    Het is niet veel bijzonders, gewoon enkele lange sporen naast elkaar.     De  "tafel" is nu 14 cm breder en dat laat me toe om in totaal 6 sporen naast elkaar te leggen van elk ongeveer 3m50 lang.    Eentje daarvan "duikt" a.h.w. naar beneden naar de 2 schaduwstations en  het BahnWerk.   Een trein die dat traject gaat afleggen zal wel eventjes onderweg zijn.  Eerst langs het Bahnwerk passsren, dan door schaduw Zuid, dan helemaal ondergronds naar Noord, daar door de muuren naar de nevenliggende ruimte, helemaal omlopen rond schaduwstation Noord2,  dan er doorheen,  en dan weer naar boven en door de muur om dan weer netjes op het andere hoofdspoor van Noord uit te komen.    Ik schat in totaal zo een 35 meter af te leggen, dus al een mooi eindje.

OP "Noord" is de berg van vroeger nu helemaal weg, en er komen een pak minder wissels en sporen, maar veel meer ruimte voor scenery zoals ik voorheen al meldde.    En die "gapende afgrond"  vlan aan het bedienkastje waar de Ecos komt,  daar ga ik iets "creatief" proberen, niet zeker od het mooi gaat uit komen, maar dat zien we wel.   De bedoeling is dat het er ook nog uit kan, want daar is het "mangat" :)

Enkele fotootjes van de gisteren aangelegde sporen.










en een paar bewegende beelden.
een klein stukje op Zuid waar de sporen nog los liggen
https://www.youtube.com/watch?v=8iY34PctO48

en de  "duik" trein.   De hellig is momenteel nog ongeveer 5,5%   dat wordt nog aangepast door het spoor vroeger te laten afdalen.
https://www.youtube.com/watch?v=C6gWKA4nM9Q
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

De helling van 5,5% is inderdaad wat steil. Goed dat je dat meteen aanpakt, want het zou enkel engernissen opleveren. Ik zou de 6-sporenbundel ook slank, strak en compact houden, met de sporen op reële spoorafstand van elkaar gelegd. Dat oogt mooier, en je krijgt extra ruimte ernaast om scenerisch in te vullen, met vb een parallelle straat met halfreliëf huizen, een natuurlijk talud met groensel, een keermuur met tuintjes en koterijen erboven...

Hoedanook, erg goed bezig, en leef je vooral maar goed uit met deze heraanleg van je baan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

bedankt Michiel.
De 6 sporen en de onderlinge afstand ervan liggen zo in functie van een 2-delige (bestaande) stations-hal  die er gedeeltelijk over komt.   Dat is uitgemeten en zou normaal moeten kloppen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Tof dat je er terug mee aan de slag gaat. Succes met de verbouwingen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


Ik wist het Dani dat je weer zou herbeginnen, die microbe is onverwoestbaar  ;)
Daarom dat ook niemand jou rollend materiaal wou hebben/kopen, want nu zou je spijt hebben...

Kautenbach

Super Dani , en deze Noord Zuidlijn is eerder operationeel  dan de Amsterdamse  ;D

PietB

Je bent weer goed bezig maatje.
Een maand of wat geleden had ik zoiets van: "hij stop er toch niet mee?"
Maar dit zijn positieve berichten.

grt Piet.

Pierre

Lekker bezig Dani ... ziet er al goed uit. ;)
Groet Pierre.


dani

#1392
bedankt mannen... het is natuurlijk nu nog maar de ruwbouw .

Ik vond het zonde om al het werk van de afgelopen jaren af te breken, en het is een manier om me even te ontspannen, al is het maar een paar uurtjes per week.

We zullen wel zien waar het eindigt, de plannen zijn er in elk geval.  Simpeler,  "opener" en minder op elkaar geprakt !
De basis voor deze  layout is heel simpel...

2  "ovalen" in elkaar,  dus 4 sporen sie op het lange stuk naar 6 spôren gaan (station) en dan met een aantal extra aftakkingen naar schaduwstations,  en andere scenes.
En uiteraard naar de lift en de rangeerheuvel.  Die" blijven.

Het  "switchen" tussen binnenste en buitenste   ovaal kan maar op 1 enkel punt en in 1 richting.  In de andere richting  gaat het via de schaduwstations dus "onzichtbaar" en met de richting mee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

weinig spectaculairs te melden momenteel, maar gisteren hadden we een "lazy Sunday" gepland en dus heb ik me een uurtje of 2 aan tafel gezet met de kniptang, de soldeerbout en het lijmpistool.

Het zijn van die klusjes die een mens nu éénmaal moet doen voor een goede stroomvoorziening op de rails, en waar je later niks meer van ziet tenzij je onder de tafel gaat liggen.

eerst netjes solderen


de draadjes netjes in de uitsparingen leggen


en dan een klein dotje lijm er op om te zorgen dat ze mooi op hun plek blijven.


En dan maar door doen.....  tot er in totaal zo een 38 stuks van draadjes voorzien zijn.   Bochten in verschillende radiussen,  korte en lange rechte stukken.



Sommigen zullen zich nu wel al af vragen hoe ik in godsnaam al die kleuren ga uit elkaar houden !!!
Wel, zoals altijd, heb ik draad gebruikt die ik beschikbaar had  (ooit eens een paar rollen gekocht van Ronald hier ).  Die heeft 10 verschillende kleurtjes in 1  kabel.
Dus kabel gestript en dan draadjes gestorteerd.

De regel is simpel :

1.   DONKERSTE draad is altijd de  "0"  aansluiting  (de rails dus)
2.   LICHTE draad is altijd de  "B"  aansluiting  (middengeleider)
3.   Gebruik van "logische" (uit de auto electra) en  "complementaire" kleuren
4.   .. en dan de overschot.

dus :   
1. Zwart - Bruin - Paars - Blauw en Groen  zijn de donkerste kleuren in de bundel
2. Rood  -  Roze - Geel - Grijs  en Wit  blijven dan nog over
3.  de combi  zwart/rood spreekt voor zich,   paars en geel zijn complementair,  blauw en grijs  geven mooi contrast
4.  groen met wit is "De Cercle" en  Bruin met roze is een "hersenkronkel" van me,   

Eventjes over die hersenkronkel...   Hier in Aalst (Oilsjt, een Weireldstad)  is er een baantje aan het stads park  (den Osbroek heet dat) waar regelmatig wordt afgesproken door  HoLeBi's  voor een vlugge s**-Date.  Dat baantje is eigenlijk een laan met aan beide kanten parkeerplaatsen,en  wordt hier ook den  "bruinen dreef" genoemd...   Vandaar mijn (misschien rare associatie) vann  bruin met roze.   Maar het werkt voor mij om het te onthouden, dus meer heb ik niet nodig.

Dus m.a.w.   klaar om te gaan aansluiten en sporen leggen maar het moet eerzst toch nog iets warmer worden op zolder !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

There is always a method to my madness...

But those who don't get the madness, won't understand the method either !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.