Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

ERVIN

Yep ziet er idd veel beter uit met zulk een achtergrond , en zoals je al zei , nu alles nog een beetje vervuilen en je hebt een mooie werkplaats. ;)

Sattrickske

Cool dat je terug bent, ik miste m'n maatje...  :'(

Dat mensen je niet leuk vinden en kritiek hebben tot daar, maar als ze je persoonlijk gaan aanvallen... dat vind ik er echt over!  Soit laten we het daarbij laten 't heeft geen zin om daarop door te drammen; ik ben blij dat je terug bent!

Die achtergrond is inderdaad een leuke verbetering.  En eens de naden perfect weggewerkt gaat dat een enorm verschil maken.  Ga je je landschap ook in functie van die achtergrond opbouwen?

En waar vindt je zulke rollen? Ik heb ooit eens met de gedachte gespeeld om foto's te laten afdrukken op poster formaat...

dani

Die rollen die zijn van Faller geloof ik (zou es moeten dubbel checken op de dozen).  Je koopt die zo gewoon in de winkel of on line.
Meestal zijn ze wel in verschillende stukken van gelijke lengte, bvb 70 cm lang, 1m lang .... en in verschillende hoogtes

Ik had er 3 liggen...
eentje van  45cm hoog en 2m90 lang
2 van 66 cm hoog en 3m88 lang  (die dan ook nog eens onderling op elkaar aansluiten omdat ze van dezelfde reeks zijn).


btw, Auhagen heeft ze ook, ze hebben zelfs in 2014 een nieuwe reeks gepubliceerd.
Zoek es even bij Lippe on line :
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produktsucheneu/0/0-0-0-0-0-hintergrund-0-0-0-0-0-0-nl-h/produktsucheneu.html

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

idd. heb ze nu gevonden via je link; 'k zal toch m'n duits moeten bijschaven, wist het woord voor achtergrond niet meer (lag nochthans voor de hand :o).  'k Vind Lippe een heel goede webwinkel, maar als je je zoekopdracht niet in het Duits geeft, vindt je just nougabollen...

Wel knappe achtergronden en goedkoper dan zelf een poster te (laten) drukken; staat nu op m'n verlanglijstje...

Bolje

Dani, een gat in uw dak gezaagd? 8)

Wist niet dat jij zo'n mooi uitzicht had. ;D

Ja, die posters geven direct meer diepte.
Vele groeten,
Ronald

mahtoska1

CiteerDie achtergrond is inderdaad een leuke verbetering.  En eens de naden perfect weggewerkt gaat dat een enorm verschil maken.  Ga je je landschap ook in functie van die achtergrond opbouwen?

Dat is natuurlijk de moeilijkheid. Ik kijk uit hoe je dit zal doen Dani.
Het diepte effect is er al.

dani

bedankt voor de komplimentjes, mannen, dat doet eens deugd.

Wat het "aansluiten" betreft,  ga ik toch proberen om de achtergrond en de rest van de scenery op elkaar te laten aansluiten, maar of me dat overal gaat lukken kan ik nog niet zeggen.  Dan had ik eigenlijk eerst de achtergrond moeten plakken en dan beginnen "bouwen".   Maar aangezien het nog vrij "neutrale" achtergronden zijn, denk ik wel dat er wat van te maken is.   Wat de kleuren betreft  (groen, bruin en lichtbruin) zit het wel al goed op het BahnWerk, dat is een treffer.   Maar de kant van de muur is de ondergrond nog gewoon  bruin geverfde gips nu, net om die reden, omdat ik nog moet  "blenden" met de muur :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en gisteren heb ik me eens bezig gehouden met wat "plukken en lenen" van op het  "tinternet" en ben er in geslaagd om een  simpel DCC centraleke te maken op Arduino waarmee ik treinen kan testen.

vanmorgen dan even een schema getekend met een AT328 µC en de randapparatuur er bij, inclusief IR decodertje voor besturen met een afstandsbediening (zoals die van Piko bvb).



Eens ik dat heb uitgewerkt, kan de fun beginnen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Je hebt nu mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Dus ben ik het schema eens gaan bestuderen.
Waar zijn de roode en groene draad van 26 en 27 naar de LMD1820 voor en waar sluit je die aan op de LMD1820?
Want hij heeft 8 aansluitingen en alleen de (brake) is vrij.
Of plak je die op een pen van het IC?



grt Piet.

dani

de groene en rode draadjes moet je zelf solderen op de onderkant van het printje, respectievelijk aan de   "Current" en  "Thermal"  beveiligings pinnetjes.   Dus een kortsluiting of  te veel stroomverbruik,  of een  Thermisch probleem (koeling van het IC)  worden op die manier doorgegeven aan de Arduino via  2 analoge ingangen.    Dat heb ik hier geleerd :

http://bultez.fr/post/2013/02/08/Construction-de-la-mini-centrale

Die man heeft een gelijkaardige setup (en daar heb ik de mosterd dus vandaan)  maar heeft het wat uitgebreider, namelijk met 2 lokomotieven, met meldpunten, stopplaatsen en automatisch bedrijf.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Duidelijk, misschien een tip:
Zet deze afbeelding er bij.

bron: bultez.fr

grt Piet.

dani

wou ik eerst doen, maar er zit wel een foutje in de tekening...   C/S is  Current Sense  en  niet  Current Dense.

als je even de datasheet van het IC er bij haalt, vind je die ook zo.


Toch, hartelijk dank voor de aanvulling, Piet !   Zoals ze op 't werk zouden zeggen :  "Appreciate It !"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 19 september 2014, 16:05:09 PM
maar er zit wel een foutje in de tekening...   C/S is  Current Sense  en  niet  Current Dense.
Oh je bedoelt zo:


grt Piet.  ;)

Sattrickske

Cool! Je hebt mijn nieuwsgierigheid ook gewekt!  En ben ondertussen eens verder gaan snuffelen...
Waarom niet meteen een echte centrale ervan maken?  De gebruikte LMD kan je kant en klaar vinden bij onze Chinese vrienden (13€ voor 10 stuks op een bordje gemonteerd met koelvin).

De LMD18200 met z'n 3A is dan wel een beetje aan de krappe kant als je 'm voor meer dan enkel testing gaat gebruiken, en dus deze gevonden: LMD18245 (5A, 10€ voor 3 stuks enkel chip).

Of nog straffer, de H-bridge chip vervangen door losse MOSFETs (2x n-channel en 2x p-channel) in dubbele totempole config (eigenlijk ook een H-bridge), kan je gerust tot 30A trekken.  Zoveel stroom raad ik niet aan op een modelbaan, tenzij je de wielen aan je sporen wil vast lassen ;).  Maar een 10A moet toch kunnen vind ik en dan heb je een stevig centraleke...

Hier ga ik toch effe goed meevolgen, want dit projectje intrigeert me ten zeerste.  Maar ik ga wel voor een 32-bitterke gaan met een volwaardig TFT scherm + touch panel.

Een dingske snap ik niet goed waarvoor dient de pot op A0?


PietB

Citaat van: Sattrickske op 19 september 2014, 19:46:46 PM
Een dingske snap ik niet goed waarvoor dient de pot op A0?
Snelheid (Pulsbreedte) misschien?

grt Piet.