Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

Citaat van: Sattrickske op 14 mei 2013, 13:22:07 PM
Ik kan ook een stukje 3D-printen als het moet...
Hmmm, dat is iets aanlokkelijk.   Ik heb op het andere setje identiek dezelfde houder zitten, wie weet, ooit.....  Ik weet je te vinden, maatje !

@Jurgen:  de  "ei like it" stond ook op het lijstje, maar ja, het budget moet wat in evenwicht blijven.   Volgende maand of zo misschien , mijn hofleverancier heeft een vrij groot aanbod :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Mooie aanwinsten Dani
Die coca cola set heb ik nog nooit gezien maar ziet er echt tof uit!
Is iets te modern voor mijn baan maar zou ik er eingelijk ook wel bij willen hebben  ;D

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

Bedankt, Danny.    Dat is nu een voordeel van  "Dani's World", die is eigenlijk niet gebonden aan een tijdperk, een land , of een type materieel.  Het is een fantasie wereld , een samenraapsel van stijlen en  ideeën van allerlei pluimage, waar alles kan, niets moet en bijna alles mag.     Het kan voor de  echte modelbouwers een doorn in het oog zijn, omdat er vele mensen echt natuurgetrouw willen werken, maar voor mij is het een uitlaatklep.

Wat niet wegneemt dat ik even veel respect heb voor mensen die zich WEL bewust gebonden hebben aan TP, land, bestaande plaatsen of andere  zaken.   Het is een persoonlijke keuze en ik vind dat daar vaak pareltjes bij zitten.    Het feit bvb dat een jonge kerel als jijzelf het ernstig neemt met die begrippen en een doelgericht ontwerp en uitvoering van zijn baan maakt, is voor mij reden tot respect !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#48
ik ben wat aan het puzzelen en rommelen geweest met het ontwerp voor de uitbreiding "Noord 2", met schaduwstation en dan de "bovenbouw"....

de "onderbouw" met schaduwstation en keerlus.   Inderdaad 1 spoor gebruikt voor IN en UIT, want er wordt enkel van links naar rechts in het schaduwstation gereden.



en de bovenste laag met stationnetje (diagonaal) , keerlus (oranje),  keerspoor(groen) voor goederentrein en  rangeerheuvel (geel).



Het schaduwstation heeft onderaan een "uitloper"  met de bedoeling daarlangs treinen in te voegen en uit te halen in  speciale  "bakjes".
De blauwe omlopende sporen is de klim- en daal traject.  Het komt niet helemaal overeen op de 2 tekeningen maar het is hetzelfde spoordeel waarmee een helling van 3,6%  de trein  zowat 18 cm laat stijgen of dalen.   Hier ben ik best tevreden mee, maar met de bovenlaag zit ik nog in de knoop...  Ik wil hier ook wat scenery gaan opbouwen maar de loop van de sporen is nog niet 100% naar mijn zin.  Input is welkom.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ga je dan toch voor de rangeerheuvel?  Je zal dan één van de eersten zijn -denk ik- die dit in de modelwereld gaat uitwerken.  Dat gaat een blikvanger worden en ik ben benieuwd hoe je daat realiseren!
Dien je echt 18cm niveauverschil?  Als je het met wat minder doet, kan je met een kortere helling werken en heb je meer plaats (sporen of scenery).  Ik zie een bijkomend 'probleem', op dit stuk kan je geen rondjes rijden, je hebt je andere modules nodig om een rondje compleet te maken.  Kan je niet op de één of andere manier ervoor zorgen dat je een verbinding hebt tussen de oranje en groene sporen links boven?

conducteur

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, er zit hier ergens ne krak die dat al gedaan heeft, met functioneel remsysteem.
http://meb.gerolf.be/sturing/station/nheuvel.htm
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 14 mei 2013, 20:24:38 PM
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, er zit hier ergens ne krak die dat al gedaan heeft, met functioneel remsysteem.
http://meb.gerolf.be/sturing/station/nheuvel.htm
Ja maar die speelt niet mee, die is buiten categorie ;D  Daar kunnen wij niet aan tippen ::)

Dirky

op you tube staan er ook wel enkele...
http://www.youtube.com/watch?v=lYAX9-glOuM&gl=BE

Ik zou gewoon minder sporen leggen Dani... is gemakkelijker.... meer plaats voor scenery... en realistischer van uitzicht als er geen "rondjesrijden" tussen zit!
En ik denk niet dat het enig spelgenot zal bederven!

dani

even reageren...

Citaat van: Sattrickske op 14 mei 2013, 20:09:36 PM
Ga je dan toch voor de rangeerheuvel?  Dien je echt 18cm niveauverschil?  Als je het met wat minder doet, kan je met een kortere helling werken en heb je meer plaats (sporen of scenery).  Ik zie een bijkomend 'probleem', op dit stuk kan je geen rondjes rijden, je hebt je andere modules nodig om een rondje compleet te maken.  Kan je niet op de één of andere manier ervoor zorgen dat je een verbinding hebt tussen de oranje en groene sporen links boven?

Patrick, bedankt om mee te denken.  De 18 cm is de hoogte tussen schaduwstation en "bewoonde wereld" en die heb ik graag vrij ruim, want er moeten ook nog steunbalkjes komen onder de bovenste plank.  Vandaar.  Mijn ander schaduwstation is maar 12 cm hoog en dat is te krap om iets te pakken als er wat mis gaat.
Het omlopende blauwe spoor is geen probleem, dat is gewoon de in en uitgang.
En ja hoor ik ga voor de rangeerheuvel.  Maar ik ben beslist niet de eerste en enige.   Ik reken voor de rangeerheuvel een zachte glooiiing in het terrein van 5 a 6 cm dat moet ruim volstaan voor de korte sporen (de gele rechts bovenaan).   Rondje rijden kan eigenlijk perfect zoals het is.  Denk even het blauwe spoor weg.   En het stukje rood links onderaan gaat naar de andere kant van de muur, dus denk dat ook even weg, dan heb je een rondje met 2 keerlussen er in  tussen het groene en oranje spoor onderling.   Het komt anders over op het eerste zicht omdat het spoor richting schaduwstation het beeld wat verstoort.    Een extra verbinding tussen groen en orange linksboven zou een optie kunnen zijn, maar dan zit ik met het hoogteverschil van de rangeerheuvel.  Het groene spoor ligt daar immmers net op zijn hoogtepunt en dus 5 a 6 cm hoger dan het oranje dat van het station komt.   Waar ik wel nog mee speel is om onderaan midden in het oranje een keerdriehoek constructie te maken zodat op het oranje stuk kan gekozen worden voor de keerlus  of gewoon een rondje draaien.   Dat is een goed idee van je !

Citaat van: conducteur op 14 mei 2013, 20:24:38 PM
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, er zit hier ergens ne krak die dat al gedaan heeft, met functioneel remsysteem.
http://meb.gerolf.be/sturing/station/nheuvel.htm
Inderdaad , en dat heb ik al met heel veel bewondering bekeken en nog bekeken en nog en nog.    Zo ver zal ik niet gaan, het zal gewoon een simpel heuveltje worden.


Citaat van: Dirky op 14 mei 2013, 20:42:38 PM
op you tube staan er ook wel enkele...http://www.youtube.com/watch?v=lYAX9-glOuM&gl=BE
Ik zou gewoon minder sporen leggen Dani... is gemakkelijker.... meer plaats voor scenery... en realistischer van uitzicht als er geen "rondjesrijden" tussen zit!
En ik denk niet dat het enig spelgenot zal bederven!
Minder sporen is een optie, maar dan kan ik niet meer rond geraken, zie opmerkign van het blauwe spoor hierboven.   De bedoeling is dat een trein van links beneden (uit de andere wereld) komt in vorwaartse richting en ook voorwaarts weer daarheen kan rijden.    Ik ga het eens bekijken of ik  "minder is meer" kan toepassen en toch het keer-effect behouden.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ik kon het vanavond niet laten om toch al even een deel van het schaduwstation op de plank uit te leggen, en zo kan ik de plaats bepalen waar de man-gaten kunnen komen, zodat ik ook achteraan alles kan bereiken.

De kwaliteit van de foto's laat wat te wensen over wegens slechte lichtomstandigheden en een goedkoop  gsm-fototoestelletje.

Dit zie je momenteel als je bovenaan de zoldertrap bent :


De linker kant en de rechterkant even in detail




linker kant keerlus  (komt mangat #1)


rechter kant keerlus  (komt mangat #2)



Ik heb wel de keerlus wat "minder scherp" gemaakt dan op het oorspronkelijk plan, wegens minder bochtenwerk op die manier en een mooi recht stuk waar ik eventueel een paar wissels kan in verwerken en opstelsporen maken voor rangeerlokjes.   Ook heb ik de bochten achteraan in R2 gemaakt ipv in R1.  Iets ruimer voor eventuele lange rijtuigen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ahhh, 'k had niet door dat er zoveel verschil tussen de groene en de oranje zat. 
Maar ik ben me al een hele tijd aan 't blind staren op dat rondje dat jij ziet in je tekening; ik zie het niet.  Maar ik heb misschien een betere bril nodig.  Want volgens mij kom je na één rondje steeds op je rangeerheuvel uit...  Als je op het groene stuk terechtkomt, kom je onverbiddelijk op de rangeerheuvel uit.
Maar als je dan inderdaad een keuze laat in het oranje stuk onderaan door 2 extra wissels denk ik, kan je een klein rondje maken op het oranje stuk alleen.  De overgang van oranje naar groen linksboven lijkt mij dan overbodig, je kan op dat traject geraken via de rode wissel links onder.

Maar je gaat wel als een raket vooruit, amper getekend en de baan ligt er al :P

dani

#56
inderdaad na 1 "oranje rondje" kom je  terug uit op de wissel beneden en ga je dus gewoon terug naar de containeroverslag aan de andere kant van de muur.  Dat is waar.
En het groene stuk is helemaal gewijd aan de rangeerheuvel, namelijk om de stijging te kunnen realiseren  (zonder lift want daar is al genoeg commotie over).

Zoals ik zei, een driehoek in het oranje deel zou toelaten om oneindig rondjes te rijden als dat gewenst is . 

Bij deze even snel aangepast (ja, ik weet dat er nog een paar onvolmaaktheden in zitten en het op een paar puntjes even wringen is, gelukkig is het M rails :-) :-) :-)  )

Zo zou het er dan komen uit te zien.  De  3D tekening geeft een idee van de hoogteverschillen.  Max hoogte bij de ontkoppelrails is 60mm boven tafelniveau.

De overgang van oranje naar groen op ongeveer 30mm hoog heb ik er in gelaten, die laat toe om vanaf links onderaan komende, direkt door te steken naar de rangeerheuvel zonder eerst het oranje rondje te moeten keren.





De heuveltjes van Erika ;-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

De uitloopsporen van je heuvel zou ik vlak leggen, anders gaan je wagentjes tegen de stootblokken knallen.
Of je zou een rem moeten voorzien: http://meb.gerolf.be/sturing/station/nheuvel.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

@Gerolf :   een gouden tip inderdaad.  En de bedoeling is ook om dat zo min of meer te realiseren.  Maar doordat de wissels in Scarm altijd automatisch vlak worden gelegd, kan ik daar niet de nodige helling in tekenen.   In werkelijheid komen de wissels wel degelijk op een stuk hellend vlakje te liggen en daardoor zal de helling op de uitloopsporen kleiner worden en zelfs afnemen naar de stootblokken toe.  De laatste 2 rails zullen zo goed als horizontaal liggen zoals je suggereert.    Fijn dat er hier mee wordt gedacht !   Helaas, soms laat de "tool" niet toe om een idee helemaal te vatten in een ontwerptekening, zoals hier dus.   Bedankt voor je advies, wordt opgevolgd .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een update van "vroegere werken" nog, in de hoop dat ik zo stilaan kan bijbenen met het bouwverslag en de huidige stand van zaken.

Ik ben gepassioneerd door programmeren en dingen "maken", dus ik heb me ook gewaagd aan eigen software voor het sturen van de treinen.  Momenteel loopt deze software  (TrackRunner) met RS-232 poort naar de boosters en via DDW server op de PC.  (zoals bvb koploper, iTrain en zo)
Maar met de komst van de ECOS zal daar nu binnenkort verandering in komen.  De communicatieroutines heb ik al geprogrammeerd, dus ik kan die "library" inpluggen in mijn software en dan ga ik vanaf de PC de Ecos aansturen die dan de locomotieven doet rijden.

even een beeld van mijn "rijregelaars".  Ik vond het jammer dat je er in vele programma's maar 3 teglijk open kan hebben dus ik programmeerde een scherm met 12 tegelij en mogelijheid om met 2 muisklikken te wisselen naar andere loks uit de bibliotheek.




Een demootje :
http://www.youtube.com/watch?v=z1GReDnTh9I

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.