Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Bolje

Beste Dani,

Mooie vooruitgang ivm de sturing van de lift.
Eén kleine bemerking: Waarom niet de statuslamp in de knop verwerken? Dan zal het nog rustiger ogen. En in 'real life' is ook meestal zo.

Maar doe zo verder. We hopen op een filmpje met de werkende lift  ;D ;D

Mvg,

Ronald
Vele groeten,
Ronald

OlivierV

Bij Dani heb ik altijd het volgende gevoel:

Dani neemt enkele componenten, gaat er vervolgens wat mee friemelen, schrijft daarna wat lijnen code op zijn pc, boempatat, het werkt!

Doe zo maar verder ;)

Groeten,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sattrickske

Nu ben ik mee...

Citaat van: dani op 25 mei 2013, 08:28:36 AM
Hiervoor is een BC547 net iets te zwak dus een BD681  zal het gaan op zich nemen.  (eerst gebruikte ik TIP122's hiervoor maar dat is toch wel een klein beetje "overkill".
Een BD681 !? Dag moeder ;D, da's 40 watt.  Hoeveel vermogen heb je eigenlijk nodig voor die wissels?  Die van mij gaan met 1A/5V goed over (wel met servo motoren).  Als je je wissels niet teveel omschakelt, zal het wel geen probleem worden anders ga je een eitje op je transistoren kunnen bakken...
In de toekomst voor dergelijke schakelingen, zou ik toch mosfets gebruiken; die worden minder warm omdat de interne weerstand tussen de drain en de source maar 50 milliOhm is.  Bij de meeste transistoren wordt dat anders berekend (spanningsval over de collector en emitter gedeeld door de stroom die erdoor gaat).  De spanningsval voor power transistoren ligt tussen de 2 en de 4 volt.  Reken maar eens uit voor 1 ampère en je ziet dat de fet stukken efficiënter is en dus veel minder warm zal worden.

dani

Bedankt, Danny, Olivier en Ronald.   Ik hoop echt binnen hele korte tijd eindelijk eens echt "beweging" in de lift te hebben.

@Patrick: ja, maar gelukkig worden die maar gebruikt om 200 mSec te schakelen voor de wissels :-)    Ik had begrepen dat het niet betekent omdat een transistor een bepaald vermogen KAN sturen, dat hij daarom altijd dat vermogen helemaal gebruikt.  Uiteindelijk is 't toch nog een soort schakelaar en die laat door wat de verbruiker vraagt , toch ?
Ach , ik zal 't even bekijken, wie weet verandet het nog.    Mosfets zijn idd een opeit ,maar ook wat duurder.  Zeker als je er zo'n 180 van nodig hebt in totaal.   Ik hou trouwens wel van een lekker tikkeneike bij de boterham ;-)   :-)   .  Wel bedankt voor de tip !!


Dit weekend hb ik nog niet echt veel gedaan aan de baan of de lift.   Mijn dochter is hier bij me en dan is het "Quality Time".  Nu is ze aan haar huiswerk bezig en dan kan ik wat klussen.   Ik heb vanmorgen een "bokje" gemaakt om de  onderste katrol  vast te maken aan de bodemplaat.  Die moet zowel vertikale kracht (de kabel naar boven) als horizontale (naar de lier) opvangen dus vandaar de vorm...   Ook hier weer :  KISS   (keep it simple and stupid) en vooral low budget :-)







Waarom zit de bout/as niet door het hout en dan met de moeren vast ?
1) omdat de bout daarvoor wat te kort is   
      (noem het een designfoutje dat in later stadium makkelijk kan worden gecorrigeerd als ik een langer bout heb :-) )
2) omdat het hout zich laat samen drukken en ik wil de juiste spanning op de bus van het lager, dus met metaal en tussenringen.
      (dit is gewoon een flauw excuus tot ik die langere bout kan gaan halen) --->  ergo:    argument 1 is opnieuw van toepassing.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Zo erg is het toch ook niet Dani, als het maar werkt  ;)
Ik ben super benieuwd naar het eindresultaat van de lift en de werking hiervan

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Sattrickske

Citaat van: dani op 26 mei 2013, 12:33:13 PM
@Patrick: ja, maar gelukkig worden die maar gebruikt om 200 mSec te schakelen voor de wissels :-)    Ik had begrepen dat het niet betekent omdat een transistor een bepaald vermogen KAN sturen, dat hij daarom altijd dat vermogen helemaal gebruikt.  Uiteindelijk is 't toch nog een soort schakelaar en die laat door wat de verbruiker vraagt , toch ?
Ach , ik zal 't even bekijken, wie weet verandet het nog.    Mosfets zijn idd een opeit ,maar ook wat duurder.  Zeker als je er zo'n 180 van nodig hebt in totaal.   Ik hou trouwens wel van een lekker tikkeneike bij de boterham ;-)   :-)   .  Wel bedankt voor de tip !!
Klopt bijna als een bus jouw redenering.  Je dient niet het maximum  vermogen van de transistor te bekijken, maar het vermogen dat je er zelf doorjaagt.  Als je dus maar 200ms nodig hebt, zal het geen probleem zijn, tenminste als je geen ping-pong gaat spelen met je wissel.  200ms is heel kort, maar als je het te snel achter mekaar vraagt, moet je het bijna gaan optellen en dan riskeert het wel warm te worden.  Nu, ik heb al zo'n donkerbruin vermoeden dat je die wissel geen 3x per seconde gaat omgooien.  Dus je transistor is een beetje te zwaar gedimensioneerd voor het werk dat ie gaat doen.  In dat geval had je beter gekeken naar de piek belasting, dan had waarschijnlijk een lichter modelletje kunnen nemen.  Maar ja, beter te zwaar dan te licht.  M'n wiskunde prof zei vroeger altijd ik een vlieg met een kanon doodschoot omdat ik dikwijls ook te naar te zware (hulp)middelen greep; maar 'k miste wel nooit ;D
Hou er enkel rekening mee dat jouw transistor bij het schakelen een deel van de spanning achterhoudt tussen z'n collector en emitter (Vce).  De stroom (I) die jij dan nodig hebt voor jouw stukje van de schakeling wordt dan door de transistor omgezet in warmte via de formule P (Watt) = Vce (Volt) x I (Ampère).  Maar als de transistor de kans krijgt om af te koelen tussen jouw 200ms pulsen is er geen enkel probleem.

Mosfets zijn niet noodzakelijk veel duurder hoor, hangt een beetje af van welk type je nodig hebt.  Ik gebruik ze bij voorkeur om te schakelen, omdat ik minder spanning verlies over m'n 'schakelaar' dan met een transistor.

Wat is er mis met je huidige montage van de bok?  Ik denk niet dat het veel belang heeft of je bout nu langer is of niet (enkel voor de fixatie).

dani

#96
@Patrick: inderdaad het kanon van de olifant en de mug...  zo bekend :-)     De wissel zullen inderdaad maar af en toe geschakeld worden.
De bok is intussen toch maar aangepast met langere bouten, gewoon voor de zekerheid... en het is ook makkelijker vast te draaien.


Vandaag heb ik een stapje verder gezet in de  Arduino  wereld.  Ik heb ZELF een Arduino minimal gebouwd op basis van een standaard Atmel 328 chip, een kristal en 2 condensatortjes.   Een "bloot boardje" dus.   Stukken makkelijker om dan alles op 1 enkel printje te monteren, inclusief stuurtrappen en zo...

Dat boardje wordt dan geprogrammeerd met behulp van een andere Arduino (een "echte")  als ISP   (programmer) en zo heb ik eindelijk de sturing voor mijn BahnWerk ook klaar.  Nu enkel nog de VB software GUI maken voor het "aanklikken" van wat er moet gebeuren.    Deze Atmel zal  4 wissels,  de verlichting van de lokloodsen, de buitenverlichting op het BW, en enkele LEDs aansturen, en nog belangrijker : de draaischijf !    De grootste en meest positieve ontdekking van deze week is dat je met een simpen programmalijntje  ook de  analoge inputs in digitale inputs of outputs kan veranderen op de Atmel (en dus ook op arduino boards).   Men neme bvb een analoge A1  ingang,  men programmere   "pinMmode(A1, OUTPUT);"  en  tadaaaaa, de ingang is een uitgang geworden die een LED of transistor kan aansturen.  Indien je  "pinMode(A1,INPUT);" tikt, wordt het een digitale ingang ipv een analoge.   Dat wil dus zeggen :  totaal 20 vrij te configureren uitgangen beschikbaar ipv  14 digitaal in/out en 6  analoog in.    (van die 20 worden er wel 2 gereserveerd voor de seriële communicatie, dus toch nog 12+6 = 18 over).

Terwijl ik toch aan het solderen was, meteen ook maar een voetje bij opgezet voor een MAX232 chip. (ontbreken nog 5 condensatortjes, die had ik niet in voorraad)  Die Max232 zal zorgen dat ik in RS232  mode kan communiceren met de PC of de "master" Arduino, en niet op TTL niveau want die 5V is nogal onderhevig aan storingen op kabellengtes van meer dan 1 a 2 meter.   De chip zelf heb ik nog niet want ze hadden zich vergist bij de levrancier en me 10 verkeerde chips opgestuurd.   Ipv de Max232 had ik 10 chips met 6 invertorpoortjes, foute  "picking" bij de verkoper.  Wordt morgen gecorrigeerd hebben ze me beloofd, gratis !


Eerst een beeld van het BahnWerk zoals het momenteel is opgebouwd :
1 inkomend spoor  (aan wissel A), een aantal werkspoortjes en een paar stelspoortjes (aan wissels B , C en D), een 3-delige ringloods, (tussen D en C) en  2 aparte enkelvoudige lokloodsen (1 aan W/wissel B  en eentje naast C).    Verder een waterkraan aan W en een portaalkraantje aan P


De cirkeltjes met  letters er in zijn de refenties naar de programma's en de uitgangen op de Atmel µP.

En dan het printje , enkele beelden van de opbouw met de Atmel 328 en de voorlopig nog lege  pinsocket voor de Max232.
De darlington transistoren zijn voor het sturen van de wissels (alweer) en voor het aansturen van de 2 relaisjes die de draaischijf bedienen, alsook 2 voor de verlichting op 12V (max 4A elk).













Het kriebelt om nog aan de sturing software te beginnen, maar 't wordt al laat .....

NB: op het printjes is nog een kleine  "open ruimte", die zal worden gebruikt om een 7805 op te bouwen met 2 condensators, zodat de Atmel en de servo's een "propere" 5 Volt spanning krijgen, terwijl het totaal printje gevoed wordt met 14 - 16V  DC  (dit voor de wisselbedieningen en voor de LEDs met een 1,8KOhm er tussen).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, ga jij jouw lok's naar en van je draaischijf slechts langs 1 toegang spoor laten in en uit rijden, verder mis ik nog een spoor om kolen aan te voeren.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

inderdaad, momenteel loopt nog alles langs 1 spoor, Johnny...   Het is niet 100 % realistisch vandaar dat er vanaf de wissel "C"  een bocht  (180°) al is voorzien om eventueel langs daar uit te rijden en aan te sluiten op een ander stuk van de baan (nog te bouwen) in de toekomst.    Ik hou altijd een "achterpoortje open"  bij het bouwen, zodat ik later kan uitbreiden :-)

De kolen worden per helikopter aangevoerd :-) :-)
Nee, serieus, dat is waar, daar had ik niet aan gedacht maar misschien brengt dat  nog te bouwen stuk daar wel soelaas.   Het kan ook zijn dat ik de hele boel nog es afbreek en opnieuw opbouw, maar  voorlopig is het dit.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 29 mei 2013, 00:10:44 AM
Vandaag heb ik een stapje verder gezet in de  Arduino  wereld.  Ik heb ZELF een Arduino minimal gebouwd op basis van een standaard Atmel 328 chip, een kristal en 2 condensatortjes.   Een "bloot boardje" dus.   Stukken makkelijker om dan alles op 1 enkel printje te monteren, inclusief stuurtrappen en zo...
Welkom in de wereld van de ingenieur elektronica!  Knap dat je je waagt aan een full-custom development.  Vergeet wel je ontstoor condensators (typ. 100 nF) niet over de voedingslijnen zo dicht mogelijk bij je ICs!  Je moet er één plaatsen bij de Atmel en eentje bij de MAX232.
En als we toch over beestjes bezig waren, ga ik nu effe muggenziften ;D: je Atmel is een µC en geen µP...

dani

#100
correct, Patrick... een microcontroller... MEA CULPA.   (ik ben ook maar een reeds 22 jaar in de IT "verdwaalde" ing. electromechanica, electronica is niet echt mijn "dada", dit is puur "hobby klooierij" voor mij...)

De condensators komen er zeker nog bij , dat is geen enkel probleem.  Die liggen klaar.   En de 1µF exemplaren voor de Max232 zijn besteld en worden vrijdag of maandag verwacht.

Intussen heb ik nog eens zitten nadenken over het "signalisatie bordje" voor de lift.
Gewoon een groen of rood ledje om aan te duiden waar de trein naartoe gaat is maar "gewoontjes".  Dus ik bestelde wat  'common  anode' 7 segment display'tjes en begon te knippen en plakken.

Het resultaat geeft weer wat er boven de sporen aan de ingang van de lift zal worden afgebeeld...  Het is eigenlijk simpel:  horizontale strepen := STOP , vertikale = GO.   En de  "decimal dots" (puntjes)  zullen weergeven wanneer de wisselspoelen bekrachtigd worden.   Soms kan het simpel zijn...  ;-)    Daarom zijn de uitgangen van de Arduino Nano dus voorzien van  transistortrapjes om meerdere segmentjes van de displays te kunnen sturen ipv enkel één LEDje.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Hmmm, waarom geen gewoon 2x16 character LCD'tje?
kost bijna niets, en je hoeft niet meteen met rare symbolen te gaan werken ;)

dani

#102
Een LCD'tje heb ik  nog wel liggen, maar dat leest moeilijker af vind ik.  Zeker als je het van op een afstand moet lezen.
De bedoeling is dat dit "poortje" vlak boven de ingang van de liftkast komt te hangen.    Een LCD display zou handig zijn op het bedieningspaneel, maar dan moet ik weer meer uitgangen opofferen van de Arduino  (6 stuks) en dit kan ik met maar 2 (versterkte) uitgangen aansturen.  Begrijp je het een beetje ?

Met deze 7segments kan ik gewoon de symbolen zelf "maken" door weerstandjes te solderen naar de ene of ander uitgang.   I ga geen "driver chip" gebruiken, gewoon de common kathode  aan de GND en dan vanaop de transistor naar de + van de segmentjes.

Soms ga ik er klakkeloos van uit dat iedereen in mijn hoofd kan kijken en hetzelfde beeld voor ogen heeft als ik, dat is een grote fout van mij....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ah op die manier.  Da's waar de tekst op LCD is niet simpel om te lezen op een afstand.  Maar je hoeft geen tekst te plaatsen, je kan ook bepaalde grafische karakters erop zetten.
Maar ik begrijp je keuze voor de 7-segmenten als het op uitgangen aankomt (2 vs 6).
Wel effe verwarrend, bedoel je nu common kathode aan de grond of common anode aan de +5V?  Want common anode aan de GND lijkt me zinloos...

dani

common kathode dus. weer in de war, dat heb je als je vlug vlug iets wil tikken terwijl je met zoveel andere dingen bezig bent...  dan schop je tegen de steen , al ken je het "knap" regeltje . :-) ;)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.