Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

en een tweede stuk programmeerwerk is de software voor het bedienen van de wissels op de baan, met vaste trajecten, en mogelijkheid om eender welke wissel in een stand naar keuze te zetten met een simpele klik.

Op het scherm wordt een deel van de baan getoond en daarop staan "knoppen" voor elke wissel "semi-manueel" te bedienen en is er ook een apart scherm voor preset routes die je kan vastleggen.
Ook hier is een wijziging nodig wegens recente verandering van technologie.  Tot nu toe had ik minder dan 50 wissels op de baan, maar met de komst van de lift en de laatste uitbreiding zit ik aan ongeveer een 85-tal dus dat was niet meer te sturen met een 10x10 matrix  (die ik aanmaakte door 2 Velleman K8055 USB  digitale in/out kaarten te gebruiken)   
Met de komst van de Arduino's heb ik een stuk meer flexibiliteit en "scalability" maar natuurlijk ook een geheel nieuwe interfact routine te programmeren om de juiste wissels aan te spreken.

Het basis principe blijft, enkel de hardware en communicatieprotocol wijzigt.    Deze software zal ook de draaischijf en Schiebebühne aansturen via Arduino en relais, alsook wat bewegende scenery delen.

http://www.youtube.com/watch?v=lXW_g5_jk_E

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Je bent een echte artiest Dani, kunstig gemaakt hoor!

grt Piet.

dani

thanks, Piet....  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Hi Dani,

Keicoole software!  Welke programmeertaal heb je hiervoor gebruikt?
Hebben je locs niet meer dan 4 uitgangsfuncties?  Zo ja, kan je je functie knoppen ietsiepietsie kleiner maken en een extra knop toevoegen om te 'bladeren' door de functies...

dani

#64
Patrick, het is gewoon heel simpel en eenvoudig allemaal geschreven in  Visual Basic.   Een vrij eenvoudige programmeer omgeving en zoals Urbanuis zegt :  "omda'k dedie goe van buiten ken..."
Eerste versies waren nog in V5 of V6, maar tegenwoordig gebruik ik Visual Studio DOT NET , versie  VS2010 Express.

Wat de functies betreft komt er inderdaad een nieuwere versie met meer funties maar voorlopig heb ik nog geen loks waar ik er meer dan 4 moet gebruiken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Serojt


Sattrickske

Citaat van: dani op 17 mei 2013, 01:43:37 AM
Patrick, het is gewoon heel simpel en eenvoudig allemaal geschreven in  Visual Basic.
Niet echt mijne dada, maar ieder z'n goesting hé!  Neen, ik werk meer in C(++), Assembler en op 't werk is al Java wat de klok slaat.  Heb vroeger wel nog met VB gewerkt, maar dat was één van de allereerste versies (ik dacht in 1992 of zo)...
Maar ik moet toegeven 't oogt allemaal wel heel mooi.  Kan je het gemakkelijk porten naar andere OS'en (Linux, Android, ...)?  Want dat was vroeger wel een serieus probleem met VB; tegenwoordig weet ik het niet, en ik heb het niet meer gevolgd.

dani

het "porten" is nog steeds een "pain in the ass", Patrick.   Zolang het een Microsoft product blijft  (VB) zal dat volgens mij niet echt beteren.

Mocht ik meer tijd hebben, dan zou ik ook voor C++ refresh gaan , of Java of zo.  Helaas, ik hou het nu even bij wat ik "ken".    Een C++-achtige gebruik ik wel voor de arduino programmatie en dat lukt vrij aardig maar is dan ook beperkt.    Assembler is nooit aan mij besteed geweest,  mijn "ergste exploten" waren de peeks en pokes op de Commodore VIC20, 64 en 128 en dan  de turbo pascal avonturen op de  CPM box en op de  VAX  (mijn periode dat ik bij VW werkte).

Ik heb me onlangs een SDK gaan downloaden voor de android, maar ben er nog niet aan toe geraakt om het echt te bestuderen.  Tijdsgebrek.  One fine day.....



@Joris: bedankt voor 't kompliment !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Bwa, waarom zou je veranderen? 't Was maar een vraag, zodat misschien anderen jouw software zouden kunnen gebruiken (mits een stevige licentie ;-)).  De meesten onder ons zitten toch op een Windooz bak, enkel de freaks :o hebben Linux.
Je moet blijven programmeren waarin je je goed voelt, verandering is niet altijd beter en je riskeert er veel tijd in te steken. 
Maar tijd lijkt bij jou niet een probleem te zijn als ik zo naar de tijdstippen van jouw posts kijk: 1u43 ?!?!  Hoe flik jij dat? Ik ben al kapot na een dagske werken...

Lol, die commodorekes heb ik ook gehad; mijne 64 marcheert trouwens nog altijd (met de goeie ouwe audio cassettekes).

dani

ik slaap heel slecht, Patrick....  vandaar dus !  En anderzijds, als ik me ergens in vast bij t ben ik een Bulldog en MOET het werken of ik stop er niet mee.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Update van zondag 19 mei 2013.  Vanmorgen even naar WOluwe geweest, naar de modelbeurs die ze daar eke 3de zondag van de maand houden.  Was de eerste keer en zeker niet de laatste.  Niet zo ver van huis en een pak standhouders !

En dan na de middag he ik de sporen van het schaduwstation gelegd.   Alles was netjes met wasbenzine opgepoetst , de draden voor de aanslutirails zijn er aan gesoldeerd en alle wissels zijn gepoetst en getest.

Dus dan de boel uitleggen , met hier en daar een schroefjes vast leggen en vast plakken met ....  kleurloze silicone aan de rand van de spoorbedding.   Dat is niet professioneel maar het "verlijmt" vrij goed, is elastisch (hopelijk oo wat dempend) en indien ik moet afbreken komt alles netjes weer los en kan ik gewoon de siliconen resten er af halen, sporen weer proper.  IN mijn lift heb ik het ook zo gedaan en dat lijkt me vrij goed geslaagd.  2 tubes silicone en alles ligt vast.   Kostprijs :  5 euro voor de 2 in de Action.   Als de silicoontjes morgen droog zijn, dan kunnen de schroefjes er weer uit zodat ik geen kortsluitingen maak.  Het mangat was ook al gemaakt, en ik ben begonnen met de hoeken dicht te doen met gyproc plaat, maar mijn voorraad gipsplaat was minder dan ik dacht dus dat wordt een "reisje Brico" vandeweek.

Onvermijdelijk:  foto's !!   Even ter herinnering als je naar de eerste post van dit draadje gaat, we hebben het hier over ZONE 16 !

Man-gat met begin van de gipsplaatwerken


De spren uitgelegd en gecheckt of alles klopt en aansluit...




En dan de boel "gelijmd" en nu laten drogen.  Even om te meten een stammtje op een opstelspoor gezet....  6 lange wagons waarvan 1 sluitwagon kunnen er netjes op.  (je ziet de nog natte siliconen mooi blinken langs de rand van de bedding)




Er zijn dus nu 7 doorgaande sporen in het schaduwstation, en dan met 2 wissels op het voorste spoor nog een uitwijkmogelijkheid voorzien naar enerzijds een doordlopend spoortje met stootblok voor een rangeerlokje, en anderzijds  een "open" spoor  waar in de toekomst misschien ooit nog es wat gebeurt   



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even een "vogelvluchtje".   One Flew Over the Cuckoo's nest....

http://www.youtube.com/watch?v=yVDWuGXwQhQ&feature=youtu.be
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

KdeB

Hoi Dani

Ziet er goed uit, alleen zo aan de staande paaltjes te  zien ik schat 20 cm, gaat ge er rechtsboven niet bijkomen, volgens mij kan je daar ook nog een mangat maken.

Mvg
Koos
marklin, C-ral, Ecos 2, Koploper

dani

Inderdaad Koos... daar komt ook nog een gat alleen moet ik nu eerst de definitieve plannen voor de bovenste laag maken en dan het gat er in passen.  Maar je hebt inderdaad gelijk.  Goed opgemerkt en bedankt om het even te melden... met een verstrooide professor als ik weet je nooit.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#74
Ziezo, de software voor de sturing van de lift en brug is klaar, getest en goed bevonden.

Het principe is simpel...

- je kan op de PC klikken op een aantal knoppen
- naargalang de klik, zal er een commando naar de Arduino gaan
- deze voert het bijhorend bevel uit
- Arduino stuurt bevestiging naar de PC
- PC past de status op het scherm aan  (doro middel van rode, groene, gele en zwarte kleurvlakjes naast de knoppen)

Een overzichtje van het scherm... ik denk dat het vrij simpel is.

Linker kant :  de beweging van de lift
Middenste deel : de beweging van de ophaal brug aan de ingang
Rechter deel : het aan en uit zetten van de spanning op de ingaande sporen en het kiezen of de trein op linker of rechter spoor binnen rijdt.

Verder een  "Panic" knop voor een noodstop (er komt ook een "fysieke" noodstop knop aan de lift te staan.), een RESET mogelijkheid en een "resume" knop voor na de noodstop.

Hopelijk kan ik het binnen afzienbare tijd allemaal op de lift zelf testen, zo ziet het er op hetPC scherm uit :

De begintoestand  (na een full reset)


Met de lift in beweging naar boven toe, de inrij-wissel naar links gezet en het spoor onder spanning :
(let wel = tijdens het bewegen van de lift zet de Arduino het spoor uit zichzelf wel even tijdelijk spanningsloos en als de lift in positie is komt de spanning er weer op)


De verschillen tussen beide zijn miniem, enkel de statussen zijn veranderd.


Ook het  "host"  printje waarop de Arduino Nano komt te zitten, is klaar en heeft nu de nodige transistoren en pull down weerstanden aan boord om de ingangen en uitgangen aan te kunnen sturen en in te lezen zoals het hoort.   Alles op een printje van 5x7 cm.   Een extra printje (kant en klaar gekocht) met 4 relais  zal hier ook worden aan gekoppeld om de grote vermogens van de motor te sturen.   Hiervan heb ik nu even geen foto, die maak ik morgen.
Dan is het enkel nog het "LED paneeltje" voor op de eigenlijke lift te maken zodat ik ook daar kan volgen wat er gebeurt zonder telkens naar de pc te moeten kijken om te weten wat er gebeurt en in welke stand de wissel, sporen, lift en brug zich bevinden, een soort controlepaneel/synoptiek zeg maar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.