Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

LM 317 voeding

Gestart door conducteur, 30 april 2013, 19:26:08 PM

conducteur

Gisteren mijn transfo en 7809 ontvangen (samen met nog wat andere dingen, maar niet voor dit project). De transfo in Eagle getekend omdat die niet bestond in de library, vandaag het printje ontworpen, vanavond misschien etsen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Het is de eerste keer dat ik een printje ontwerp met netspanning, dus een vraagje ivm veiligheid. Is het voldoende veilig om 230V aan te sluiten op een printkroonsteentje met rastermaat 5.08mm? Of toch een andere verbinding voorzien?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als de koperpads op de print voldoende uit elkaar liggen is er geen probleem. Het een en ander hangt af van of je een klasse 1 of klasse 2 toestel bouwt.
Het kriterium is de kruipweg over de isolatie. Dat is niet hetzelfde als de doorslagspanning, die volgt de korste weg (eventueel door lucht).

Voor klasse 1, dus met alle aanraakbare metalen delen (maar dus ook je laagspanningsuitgangen bvb) geaard, dan is 1.5mm kruipweg voldoende.

Voor klasse 2 (dubbele isolatie) moet de kruipweg 3.2mm zijn. Maar dan moet ook je transfo dubbel geïsoleerd zijn, de aansluitingen van je schakelaar etc. moeten ook voldoen.

Als je gaatjesprint gebruikt moet je zeker 1 strook tussen netspannings voerende strips wegnemen. Dus met een 5.08mm pas als je de tussenliggende strip wegneemt moet het lukken. Als je zelf een print tekent, geef dan de goede regels in voor de erc. Neem je pads niet te groot zodat er zeker 3.2mm overblijft. Die 3.2mm is trouvens tussen netspanning en elke andere spanningvoerende track. Ook aarde en andere fase.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Het gaat gewoon over de verbinding van 230 volt richting transfo. Die heb ik zover mogelijk uit elkaar gelegd, maar aan het kroonsteentje komen die het dichtst bij elkaar. Verder geen andere baantjes in de buurt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als je de strip tussen de aansluitingen van de kroonsteen weghaalt (bij 5.08 pas is er een niet gebruikte strip tussen) ben je in orde. Wel netjes weghalen en goed reinigen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#35
Ga het printje etsen, zodus geen probleem. Iemand ervaring mt I²C voor de aansturing van een DAC? Ik vrees een beetje voor de pwm, en zou dus graag voor de dac gaan maar i²c schrikt me een beetje af.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur


Vakantie tot half september 8)  voldoende tijd dus om wat lopende projectjes af te werken. Heb er afgelopen tijd een behoorlijk aantal opgestart, dus eerst die afwerken voor ik nu iets nieuw begin. De voeding is er een van.


1) Zouden we dit draadje niet verhuizen naar onze nieuwe rubriek, uiteindelijk wordt de spanning ingesteld met drukknoppen die aan een µController hangen...

2)Ik ben het schema wat aan het herwerken, oa om mijn nieuwe programmer te kunnen gebruiken (icsp programmer). Nu zit er een 16f887 in het ontwerp, die is nogal uit de kluiten gewassen voor het doel. Op de website van microchip een zoektocht gelanceerd met hun tool om µC's te zoeken leverde weinig 'vlot verkrijgbaar' op. (http://www.microchip.com/maps/microcontroller.aspx)


3)Voor mijn project heb ik dus een controller nodig die

-10 I/O pinnen heeft
-indien mogelijk met interne pull-up zodat ik direct mijn NC-knoppen kan aansluiten
-2 PWM outputs heeft, een om de spanning te regelen, en een voor de stroom
-ICSP met Pickit 2 aankan
-Vlot verkrijgbaar is (Conrad indien mogelijk)
-Programma is vrij simpel, hoeft niet de 'krachtigste' zijn. (inlezen knoppen, en indien knop ingeduwd de juiste pwm 'verhogen' of 'verlagen', 'reset' of 1 van de drie preset).

Iemand ervaring met een controller die dit kan?

4)Ik denk dat ik deze al elders getoond heb, maar plaats ze ook hier om het verhaal compleet te maken, het frontpaneel gemonteerd met drukknoppen en displays. Met dank nogmaals aan Paul(ogic) voor de service!







Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 22 juni 2013, 21:35:52 PM
1) Zouden we dit draadje niet verhuizen naar onze nieuwe rubriek, uiteindelijk wordt de spanning ingesteld met drukknoppen die aan een µController hangen...

Je hebt dit draadje zelf opgestart, dus normaal gesproken kan je het zelf in een andere rubriek plaatsen.
Tenminste ... als je het in zijn geheel wil verplaatsen, en niet bvb de laatste 10 bijdragen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#40
Ik heb zitten zoeken, maar ik denk niet dat wij als gewone gebruikers dat kunnen...
Edit: ik denk een probleem te hebben: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm741.pdf --> een van mijn lm 741's drijft een spanning op de adjust pin van de lm 317, die moet dus ook ongeveer 24-25 volt  aan de uitgang hebben, maar de max voedingsspanning is beperkt tot 22V, wat net niet hoog genoeg is...


Op zoek naar een (pin-compatibele) opamp dus. Gelukkig dat dit ik dit nog eens bekijk, anders had ik bij het testen 4 defecte opamps.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Opamps die tot meer dan 24V gaan zijn er genoeg. De simpele TL071 bvb gaat tot 36V.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Dat is dus al een probleem minder. Bedankt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Verplaatst naar meer geschikte rubriek  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw