forumbaan gelijkstroom

Gestart door mnieuwlaet, 24 april 2013, 21:43:31 PM

mnieuwlaet

De meesten weten het wel dat de forumbaan hoofdzakelijk in wisselstroom met k-rails gemaakt is (tot nu toe)
Dit is een draadje voor de mensen die wensen of reeds in het bezit zijn van een module in gelijkstroom (norm is peco 100)

Zo weten we of er mogelijkheden zijn om ook een opstelling te maken op een tentoonstelling.

ik heb een wisselstroommodule mr werk normaal altijd met gelijkstroom.
Het liefst zou ik dan ook een gelijkstroomforummodule(s) maken

doomslu

Ik heb er eentje in 2-rail.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Ik ben bezig met 2 modules in gelijkstroom...
en was niet van plan om die te koppelen aan de wissel baan...
bij deze is dit goed nieuws en mag je er bij rekenen...

OlivierV

Lijkt me een goed initiatief, op de huidige kan ook met 2rail gereden worden als ik me niet vergis, maar het is uiteraard altijd handig om het zo ook te doen.
Ik vermoed met dezelfde normen als de huidige?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: OlivierV op 25 april 2013, 10:49:52 AM
Lijkt me een goed initiatief, op de huidige kan ook met 2rail gereden worden als ik me niet vergis, maar het is uiteraard altijd handig om het zo ook te doen.
Ik vermoed met dezelfde normen als de huidige?
De forumbaan was van in het begin uitgedacht als ofwel 2-rail ofwel 3-rail, met de mogelijkheid om ook 2-rail op de K-rails te kunnen rijden (wat dikwijls ook gebeurt).
Nu er wat meer modules zijn kunnen beide systemen een apart leven gaan leiden, maar wel met dezelfde normen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

interessant, HO 2 rail gelijkstroom baan, wat waren de normen nog maar weer? en wat de vrijheden?

doomslu

Citaat van: Kautenbach op 25 april 2013, 14:26:06 PM
interessant, HO 2 rail gelijkstroom baan, wat waren de normen nog maar weer? en wat de vrijheden?
Hier staat alles:
http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan

Opgelet, het is ook mogelijk om dubbelspoor te gebruiken. Dat moet (dringend) gebeuren.
Wat wijzigt er bij dubbelspoor: een spoor kan voor het huidige spoor gelegd worden op 57 mm afstand. Meer is het niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Dat lijkt interesant, een parade stuk met 2 sporen, opties mooier...

Kautenbach

hmm, ik zie mogelijkheden, heb nog wel wat segmenten die er misschien inpassen? , wel een vraagje, ik gebruik code 70 rails, als ik de kopse einden voorzie van code 100, is dat dan een optie, of kiezen we juist ivm evt hoge flenzen voor code 100?

OlivierV

Citaat van: Kautenbach op 25 april 2013, 20:19:14 PM
hmm, ik zie mogelijkheden, heb nog wel wat segmenten die er misschien inpassen? , wel een vraagje, ik gebruik code 70 rails, als ik de kopse einden voorzie van code 100, is dat dan een optie, of kiezen we juist ivm evt hoge flenzen voor code 100?
Ik denk dat het inderdaad omwille van flenshoogte gebeurt dat deze code de norm is zodat er zelfs met een oude Lima rammeldoos over kan gescheurd worden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Het is inderdaad de bedoeling om code 100 te gebruiken in functie van het oudere materiaal.
Doordat er al veel wisselstroombakken zijn is het de bedoeling dat de 2_railmodules een aparte baan vormen.

loebaske

wordt het parade stuk nu dubbel sporig??
zou mooier zijn en meer variatie en beweging in de bakken, want dat was soms maar saai op een beurs als daar maar om de zoveel minuten een locje voorbij kwam...

Koen

@Loebaske,

Eigenlijk mag dat geen probleem vormen. Als de eerste en de laatste bak van je modules maar overeenkomen met de opgelegde normen, kan dit geen enkel probleem vormen. Daartussen doe je tenslotte wat je wil (zolang het elektrisch maar klopt). De modules die ik ga bouwen zullen enkel op het begin en einde overeenstemmen. De rest zal hoogst waarschijnlijk afwijken van de standaard "bakken".

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

just4fun

Citaat van: doomslu op 25 april 2013, 14:50:46 PM
Opgelet, het is ook mogelijk om dubbelspoor te gebruiken. Dat moet (dringend) gebeuren.
Wat wijzigt er bij dubbelspoor: een spoor kan voor het huidige spoor gelegd worden op 57 mm afstand. Meer is het niet.
Luc,
check uw mailbox eens even?
Paul

doomslu

Citaat van: just4fun op 26 april 2013, 12:59:02 PM
Citaat van: doomslu op 25 april 2013, 14:50:46 PM
Opgelet, het is ook mogelijk om dubbelspoor te gebruiken. Dat moet (dringend) gebeuren.
Wat wijzigt er bij dubbelspoor: een spoor kan voor het huidige spoor gelegd worden op 57 mm afstand. Meer is het niet.
Luc,
check uw mailbox eens even?
Paul
Bedankt!
Misschien dit weekend eens werk maken van de aanpassing van de normen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *