modelbouw/plasticard/ zelf gebouwen maken

Gestart door GertM, 24 april 2013, 13:20:40 PM

GertM

Heey iedereen ,

ik heb de laatste tijd veel gelezen over mensen die zelf gebouwen etc maken .

mijn vraag was hoe begin je er aan en wat heb je nodig ?

philippe_007

wat je nodig hebt,
inspiratie en geduld.

een metalen lat, een 90° lat (in metaal) en een kuttermesje en een snijmat, bison-kit verdunner (als lijm).

Als lijm gebruik ik bison-kit verdunner, uw 2 stukken plasticard tegen elkaar zetten, even langs de naad met een penseel met bison-kit verdunner, deze smelt de plasticards aan elkaar. En het staat stevig aan elkaar.

succes


GertM

en dit dient achteraf nog geverfd te worden of?

wat kan je er zoal mee maken ?

waar vind je plasticard?


Pol

Ik ben zelf ook nog in de experimenteerfase met het materiaal, maar een aantal zaken kan ik je al wel meegeven:
- Je kan zowat alles maken wat je wil en wat je zelf aankan.
- Plasticard is te koop in modelbouwwinkels in verschillende maten en diktes. Zelf heb ik al heel wat materiaal bestelt bij Goover Models in Duffel. Zij leveren groter platen en hebben een ruim assortiment aan profieltjes. Vooral die platte profieltjes gebruik ik nogal veel om ramen en deuren te maken.
- Afwerken kan je op allerlei manieren. Je kan de boel 'bezetten', je kan eventueel platen met een steentjesprofiel (vb. Slaters) opplakken ...

Eigenlijk kan er dus zowat alles.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Steam.N

Plasticard gebouwen kun je inderdaad best schilderen.
Anders staan ze maar witjes te blinken.
Ieder heeft zijn voorkeur van verf, en methode van aanbrengen.
Je hebt er waarschijnlijk al veel over kunnen lezen op 't forum.

Waar vinden?  Teken- en/of hobby-winkels.
Ik haal die van mij in Katelijne Waver en Antwerpen, maar elke stad zal zeker wel een winkel hebben waar je die vindt.
Je vindt ze ook op beurzen.

Als lijm gebruik ik Tamiya Extra Thin Cement.  Een droom om mee te werken.
Maar alweer: er zijn veel goeie producten. 
Kies er eentje, experimenteer, en evalueer of het voor jou geschikt is.

Wat je er mee kunt maken?
Ik heb er al grote schepen, machtige bruggen, wolkenkrabbers, maar ook een viertakt motor met bewegende nokkenas en cilinders, een tweetal cm groot ...
Er zijn weinig limieten (behalve de portefeuille als je massas materiaal gebruikt).
Je krijgt er een enorme kick van : jouw creatie op je baan. 

Vergeet de gereedschappen niet: een metalen lat, een super scherp mesje (Excel of ander), een snijmat en goeie lijm.
Voor de rest: foto's, plans, fantasie.

Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GertM

Oke !

is dit duur ?

ik ga dit zoiso eens proberen ,

zal dit weekend eens experimenteren (alhoewel dat ik ook mijn modules aan het maken ben voor mijn baan :p) mijn tijd gaat momenteel voor 90% naar de treintjes :d

oebr

in het Mechelse heb je veel opties om plasticard te kopen met idd Goover in Duffel, Artobi in Katelijne, Albatross in Muizen, Het Spoor nabij Leuven...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Citaat van: Steam.N op 24 april 2013, 14:10:17 PM
Als lijm gebruik ik Tamiya Extra Thin Cement.  Een droom om mee te werken.

Sluit me hier graag bij aan, al vond ik UHU en aanvankelijk Slater's ook niet slecht, maar de Tamiya is werkelijk superieur.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

Dag,
woensdag 24 april 2013,

Plasticard lijmen/lassen:   bij voorkeur  NIET    in een potdicht afgesloten kamer(tje)! Beginners en anciens die met verdunners , MEC, Kibri-lijm knutselen:  indien mogelijk deftig verluchten!  Venster open of afzuigsysteem!  Voor plasticard-platen benutten/misbruiken we (te) veel vluchtige/giftige
lijmen.
Een verwittigde beginner is er meer dan twee waard... .
Gezonde  (zo gezond mogelijk) groeten,
Herwig..

Dirky

Op het eerste deel van je vraag :D is mijn antwoord:

Begin met een tekening te maken. Doe je dit niet dan is de kans wel groot dat je jezelf ergens vast-wringt in de opbouw...
Millimeterpapier is ideaal...

Gerolf

Plasticard (polystyreen) moet je altijd schilderen, omdat het onder invloed van UV-licht op de duur verbrokkelt

En je kan véél maken met dat materiaal, niet alleen gebouwen.
Het is ook handig omdat je er snel mee kan werken: insnijden en breken, de lijmen harden snel uit, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

Goedenavond,
24 april 2013,

Het is  NIET    MEC, maar MEK, dacht 'k... (methyl ethyl keton of zoiets...) (zie m'n vorige bericht)

'n Vraag aan de veelbouwers onder jullie: klopt het dat bij iets grotere platen plasticard (hoe groot?) de lijm te traag vervliegt, dus ongecontroleerd kan blijven doorwerken?  Resultaat: vervormen van de plastiekplaten, dus van de bouwwerkjes ook...?
Hoe vermijden, andere lijm gebruiken??  (dubbelzijdige kleefband?)

Avondgroeten,
Herwig.


Peter

MEK is ten zeerste af te raden voor gebruik binnenshuis
Methyl Ethyl Ketone dampen zijn zeer schadelijk voor de gezondheid.

De beste lijm voor plasticard is zoals Jean het al zei, de zeer dunne vloeibare van Tamiya. Deze is trouwens ook minder schadelijk, dan gelijksoortige.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Citaat van: Herwig op 24 april 2013, 19:56:30 PM
... klopt het dat bij iets grotere platen plasticard (hoe groot?) de lijm te traag vervliegt, dus ongecontroleerd kan blijven doorwerken?  Resultaat: vervormen van de plastiekplaten, dus van de bouwwerkjes ook...?...
Herwig, geen idee.
Maar uiteindelijk ga je slechts dunne stroken materiaal (aansluitvlakken) met mekaar verlijmen.
Dus of dat echt een invloed heeft ???
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Ik gebruik voor het verlijmen van de styreen de bekende Revell lijm. Nooit problemen mee gehad. Droogt snel en de styreen zit muurvast aan mekaar. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )