Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hi all. Vraag ivm modules

Gestart door Stieven76, 22 april 2013, 19:53:32 PM

Stieven76

Hi,

Na een 10-tal jaar niets meer met modeltreintjes gedaan te hebben begint het toch weer redelijk te kriebelen om terug een beetje te beginnen spelen :)
Aangezien ons huis nog niet volledig klaar is, aan  je eigen huis kan je bezig blijven, en ik niet de tijd, plaats en het budget heb om ineens groot te beginnen was ik aan het denken om misschien met modules te werken en zo stuk per stuk af te werken.

Hier heb ik wel een aantal vragen over.

  • Wat is de beste afmeting voor een module bak? Ik veronderstel niet dieper dan 60cm? En de lengte?
  • Hoe goede mechanische en technishe verbindingen te maken
  • Valkuilen, zaken waar ik zeker moet opletten

Eigenlijk is het de bedoeling om later een baan te maken die volledig de kamer rondloopt, langs de muur. Een beetje zoals je op de meeste beurzen wel tegenkomt. Dit principe zegt me meer dan een kamer vol en juist een gat in het midden, no offence.

Ik zou willen beginnen met een stukje rangeer terrein of een klein stationnetje met juist een dubbel spoor met 2 wissels. simpel om op het gemak aan te werken. Ondertussen heb ik AnyRail gedownload en ben ik er wat mee aan het spelen, echter zou ik eerst moeten weten welke afmetingen de module zou hebben.

Mijn materiaal is allemaal van Roco, Fleishman en Lima. Allemaal nog analoog (al heb ik me ooit eens zo een FMZ startset van FL laten aansmeren waar je blijkbaar achteraf niks meer mee kan doen.). Ben wel van zin om op termijn digitaal van ik denk Roco te rijden.

Thx voor enkele hints en tips.

philippe_007

Hi,
de grote van uw modules kan je zelf kiezen,
je moet enkel opletten dat je met uw module weg kan, zie dus wat de max grote is dat je door deuren/trap kan.
Verder spreek je dat je een volledig ruimte wilt benutten. Als je de grote van uw ruimte al kent, dan kan je dit delen door de max grote van module dat je overal doorkan. Dit getal rond je af naar een geheel getal (naar boven). deel dan uw ruimte door dit getal en je hebt de maat van uw module.

Als ik u een raad kan geven, probeer uw eerste module zo te maken zodat je reeds kan rijden/rangeren of je hebt niet veel aan uw module (buiten bouwen dus). Eventueel met een file-yard.

verder kan je hier nog heel veel info vinden op het forum.


Martin Welberg

Korte vraag Stieven, alleen voor thuis gebruik of ook om aan expo's mee te doen ? Modules zou ik zo maken dat ze alleen te hanteren zijn. Houd in mijn geval een maximale diepte van 70cm in een een breedte van 110, bij 60 dan 120. Is het alleen voor thuisgebruik dan kun je ze aanpassen aan de maat die door de deur en trapgat oid gaat.

Stieven76

Citeeralleen voor thuis gebruik of ook om aan expo's mee te doen

Enkel voor thuis om rustig aan wat terug te beginnen  :)
Zal wat meer info moeten opzoeken want heb wel niet direct een idee wat voor sporenplan ik ongeveer zou nemen voor één module waar toch wat op te rijden valt.
Heeft er iemand technische tips zoals de onderbouw, poten, technische en elektrische verbindingen? Of ergens een site met meer uitleg?

Klaas Zondervan

Eén module lijkt me wel wat kort om op te kunnen rijden. Dan zou ik met 2 modules beginnen.
Zelf heb ik ook een modulaire spoorbaan langs de randen van de kamer, meer daarover is te zien op mijn website: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/spoorbaan.html
Wat daar niet staat is de opbouw. De modules staan niet op eigen poten, maar liggen los op een rek van latten. Dat vind ik makkelijker om aan te werken, je kunt dan een module wegnemen om op de werkbank te leggen, of je kunt hem op zijn kant zetten om aan de onderkant te werken.

Voor de elektrische verbindingen heb ik industriële connectors gebruikt. Die kon ik op mijn werk redden uit een apparaat dat de schroothoop op zou gaan. Maar als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik 25-polge sub-D connectors gebruiken.

Mijn modules zijn lichtgewicht gebouwd van triplex 3,5 mm. Wel met hier en daar verstevigingslatten om ze voldoende sterk te maken. Ze wegen daardoor ongeveer de helft van wat het zou zijn als ze van 10 mm multiplex waren gebouwd.
Voor transport kan ik twee modules met triplex platen rondom koppelen, met de bovenkanten naar elkaar toe. Zo'n compleet pak is zo licht dat ik het met één hand de trap af kan dragen. De andere hand heb ik dan vrij om mezelf vast te houden, ook niet onbelangrijk.

Ik heb de spoorbaan gemaakt met de mogelijkheid om die ook op tentoonstellingen op te zetten. Dat gaat volgend jaar voor het eerst gebeuren.

Stieven76

Hey Klaas. Bedankt voor de info. De ruimte die ik later tot mijn beschikking zal hebben heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de jouwe.
Maar idd beginnen met 1 of 2 modules.
Heb je op je site ook foto's staan van je baan in opbouw? Ofwel heb ik erover gekeken.

Groeten!

Klaas Zondervan

Stieven, ik heb wel foto's van mijn spoorbaan, maar die staan niet op mijn site. De webruimte die ik daar heb zit bijna vol. Zal kijken of ik de foto's op een andere manier kan laten zien.

loebaske

Die vraag is hier al eens gesteld en binnen enkele dagen staat er een link naar beschrijvingen en foto's hoe ik men module banen maak, nog effe geduld...

doomslu

Citaat van: loebaske op 23 april 2013, 12:08:30 PM
Die vraag is hier al eens gesteld en binnen enkele dagen staat er een link naar beschrijvingen en foto's hoe ik men module banen maak, nog effe geduld...
Dacht ik ook, maar ik vind het draadje niet terug...  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Bedankt allemaal. Ik kijk uit naar de link :)