Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ben een beetje bang

Gestart door Kedeng Kedeng, 20 januari 2006, 21:24:01 PM

Johnnytrein

Ervin, Waar duurt een nacht 16 uur? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

glamo

begonnen aan 7 jaar met LIMA (3 loc's en 12 wagon's).
op 12 jarige leeftijd MARKLIN ontdekt en de LIMA'S buitengegooit,waar ik nu nog spijt van heb.
ik heb al 3 banen gebouwd,zo ongeveer elke tien jaar is er een afgeraakt die ik dan verkoop en aan iets nieuws begin.
ik ben dus nu na 35 jaar aan mijn vierde baan bezig. ik heb wel nog nooit een loc of wagon verkocht. mijn oudste loc is dus 35 jaar oud en rijdt nog dagelijks zijn rondjes.

KURT
 

55erke

Hoy
Ik ben ook al van men 8 jaar bezig, eerst lima en dan marklin
ik heb zo een onderbreking gehad tussen mijn 17 en 19de  
En nu ben ek er 23  , werk al. En ik ben ook een huisje aant zoeken enzo. Maar een onderbreking zie ik tog niet zo zitten. En ik denk niet dat dat bij mij ga gebeuren. Ik heb al een onderbreking gehad en ja ik kon blijkbaar ni lang zonder[;)]
Oke in het begin als je een huisje koopt zal het kopen van treintjes wel wa minder zijn mja als ge een beetje zie wa ge doe[;)]
Groeten
Johan

guy holbrecht

Eigenlijk is het zo'n 22 jaar geleden herbegonnen met een pot choco. Op de verpakking van een potje Pastador van C?te D'Or stond een wedstrijd vermeld waarmee je in het beste gaval een M?rklin baan van 50000 Bef kon winnen, naast heel wat startsets. Omdat de goesting er wel al jaren was (baantje bij een schoolvriend die heel wat materiaal ge?rfd had van zijn oudere broers), maar steeds was uitgesteld wegens te druk (jeugdbeweging, handbalclub, school, trouwen...),werd er nu toch vlug naar de winkel gereden om een tweede pot choco, want je had twee aankoopbewijzen nodig. En inderdaad, enkele maanden later kon ik naar de winkel om een startset. Een simpel ovaaltje met een nog simpeler stoomlocje en twee goederenwagens. Op de plaatselijke rommelmarkt werd nog wat tweedehandsspoormateriaal bijgekocht, naast nog een locomotiefje en wat extra wagonnetjes, zodat het spoorbedrijf in miniatuur kon beginnen. Ondertussen wel al afgestapt van de rommelmarkt omdat de verkoper, telkens hij mij zag, zijn prijzen omhoog joeg. Hij wist immers dat ik op zoek was naar materiaal en hij was de enige die steeds bij had op de rommelmarkt. Je zag zijn prijzen met de week hoger worden.
Zo'n vier jaar later lid geworden van modelspoorclub 'het Spoor' in sint Niklaas. Efkens de ogen uitgewreven, want daar was toen al een vrij imposante baan in opbouw aanwezig. In die dagen  ben ik wel gefascineerd geraakt door Belgisch materiaal, eerst de reeks 59 en pas overtuigd toen de 62 van Roco uitkwam. Deze loc heeft mij trouwens doen besluiten om te stoppen met het aankopen van M?rklinmateriaal en over te schakelen naar gelijkstroom. Mijn M?rklin rollend materiaal heb ik wel gehouden, de M-sporen zijn nog voor een vrij aardige prijs verkocht geraakt. Ondertussen gebouwd en de zolder ingepalmd. In eerste instantie werd daar een baan van 11 meter op 3 ontworpen en gebouwd. Een dubbelsporig traject in drie lagen waarbij zowel met wisselstroom als gelijkstroom kon gereden worden. Deze baan is nooit afgewerkt geraakt wegens te groot, te weinig tijd, te kostelijk... Op een goeie dag alles afgebroken en opnieuw begonnen met een modulebaantje, tijdperk III, waar ik al enkele jaren een groot liefhebber van ben.
Wist je dat er bij ons op de club nog twee leden zijn die met dergelijke pot choco begonnen zijn aan hun treinenverzameling?

Groeten,
Guy

Havoc

Je hebt die pot toch bijgehouden [:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Hoi Kedeng, zoals je ziet : geen reden tot paniek ! [:)]
Ondertussen ben je wel een leuke draad opgestart, met een hoog chat-gehalte [;)].

Doe maar voort, jongens.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

je kent het, 9 jaar begin, 20 jaar gestopt en verkocht, 35 jaar zoon wil trein heeft hem gekregen en is nu reeds gestopt, vader doet lekker verder, nog een kleine 20 jaar en zoon doet terug mee.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

D_Loc

Mijn eerste trein kreeg ik toen ik een jaar of 6/7 was. Dit was een Jouef startset met een NS 1300 en TEN-rijtuigen. Enkele jaren later heb ik van mijn verjaardagsgeld een Fleischmann startset gekocht met zo'n groen O&K lokje. Later is er nog een sporen uitbreiding van Fleischmann bijgekomen. Verder kregen we (mijn broertje en ik) af en toe nog wel eens een trein. Zodat er uiteindelijk een Koploper van Lima, een BR215 van Lima en een BR55 van Piko in de verzameling kwamen evenals diverse wagons. Mijn broertje heeft nooit echt interesse gehad voor de treinen waardoor ze automatisch in mijn bezit kwamen [;)] (en nog steeds zijn).
In die tijd heb ik op een spaanplaat van 1,25 bij 2,50 een baan gebouwd (lees wat sporen gekwakt en vast gespijkerd). De plank was doormidden gezaagd zodat ik de 2 delen los kon halen en rechtop kon opbergen. Deze 'baan' heeft helaas nooit echt goed gereden. In 1986 zijn we verhuisd en had ik de mogelijkheid om een nieuwe baan te maken. Die heb ik gebouwd op diezelfde plank. Deze baan was al een stuk beter maar is nooit geheel afgebouwd. De gehele baan is uiteindelijk in 1992 weggegooid omdat ik hem niet echt realitisch vond.
Intussen hadden we ook een nieuwe hobby: muziek maken, waardoor mijn slaapkamer omgebouwd werd tot midi-studio. Dit is zo gebleven tot mijn broer het ouderlijk huis verliet in 1995.
Ondanks de andere interesses ben ik altijd door blijven gaan met het verzamelen van Belgische en Luxemburgse modellen. Met als klapper de reeks 55 en CFL 1800 van M?rklin. Wat was ik blij dat die machines eindelijk uitkwamen. Door de vakanties in Kautenbach (L), waar we sinds 1980 kwamen, is dit altijd mijn favoriete lok geweest.
Uiteindelijk ben ik zelf in 2000 uit huis gegaan. Ik heb een kamer gereserveerd voor een modelbaan maar het is er nog steeds niet van gekomen om hem te bouwen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

svvander

Blijkbaar zijn er wel meerdere mensen met Lima begonnen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Wat zou je willen? In onze jonge tijd hadden we niet veel centen en de Lima's lagen op de rekken van elk grootwarenhuis en elke speelgoedwinkel. En bovendien maakte Lima voor elke markt typische modellen: Belgische voor Belgie, Franse voor Frankrijk enz.
Dus: Belgische modellen aan spotprijzen !!! Allee, twee toch, maar met de bijpassende wagens. De 125012 met M2's en de 150012 (!) met de fameuze Mistrals in Inox. Wij blij!
Toen er wat meer centen kwamen werd de 125012 voorzien van Fleischmann-draaistellen en de 150012 'gedemotoriseerd' want de generator-pakwagen leek makkelijker te motoriseren. Een spookwagen dus. Heeft jarenlang op de baan van de AMC zo rondgereden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Tom

Ik heriner mij nog dat vroeger in alle speelgoedboekjes die rond de Sinterklaas periode in de brievenbus laggen wel een bladzijde vol stond met treinen van Lima.
En dat minderde altijd maar en plots niets meer.
Maar nu begin je mehano meer en meer terug te vinden in de winkels.[^]
Tom