Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modelbaandienstregeling : modelsnelheid

Gestart door eve, 18 april 2013, 19:24:54 PM

eve

Als je modelsnelheid begint toe te passen bekruipt je eerst een gevoel van ontgoocheling. De treinen lijken meer te kruipen dan te rijden. Het gaat niet vlot.
Om deze overgang te vergemakkelijken kan je werken met bvb eerst Vmod x 1,5, dan Vmod x 1,3 enz.

Stilaan echter gewen je aan de nieuwe situatie en ontdek je andere zaken die eerst niet zo opvallend waren.
Een goederentrein tegen 60 km/u steekt sterker af tegen een personentrein tegen 100 km/u.

Om modelsnelheid toe te passen moet je ijken : per stand op een rijregelaar, per stap bij digitale loks.
Controleer de maximumsnelheid van het grote voorbeeld.

Maximum snelheden zet je best in de parameters van het treinstel. Als je een andere lok voor de sleep zet zal die moeten kijken naar de Vmax van die sleep.
Controleer ook de Vmax van de wagons waaruit de sleep bestaat

Maximum snelheden kan je ook vastzetten aan bepaalde trajcten : bvb een wissel die bereden wordt in afbuigende stand, werken, naderen van een station,...

Na een tijd is het fascinerend om te zien hoe de trein vertraagt, versnelt...

Erik


Havoc

Staat ook op het lijstje, maar dan niet als modelsnelheid. Wel snelheid afhankelijk van treinlengte, loc, helling, rijpad, soort trein etc. Maar niet zover dat het gaat afhangen van de maximumsnelheid van de wagons in het voorbeeld. Eerder zoiets van sneltreinen rijden 160, IC's 140, stoptreinen 100, bloktreinen 100, lokaal goederen 80. Of die wagons dan allemaal 100 mogen doen of er zitten er 2 tussen die maar 90 mogen doen daar ga ik me niet mee bezighouden.

Maar "modelsnelheid" zoals die hier meestal voorgesteld wordt niet. Als ik wil in slaap vallen ga ik wel voor de tv zitten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Modelsnelheid is wel een leuk gegeven, je kan er heel ver in gaan, maar je moet er wel wat rekening mee houden, als de loc een realistisch ogende snelheid rijdt is het voor mij wel goed.

Maar vroeger toen ik klein was racete ik ook wel graag met lange treinen, altijd leuk om met je neus naast de rails te gaan liggen en een trein voorbij zien zoeven.

Die mooie kindertijd, alles kon en alles mocht :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

eve

Iedereen zal dit wel invullen volgens eigen smaak en mogelijkheden.
Vergeet niet dat de modelbaanindustrie meer dan 50 jaar heeft nodig gehad om te beseffen dat 300 km/u rangeerloks eigenlijk niet realistisch zijn.

Erik

Mattias

Citaat van: eve op 19 april 2013, 10:18:40 AM
Vergeet niet dat de modelbaanindustrie meer dan 50 jaar heeft nodig gehad om te beseffen dat 300 km/u rangeerloks eigenlijk niet realistisch zijn.

En als je dan op een beurs gaat zien, rijden 50% van de treinen nog aan HST-tempo voorbij..  :-\
Tzal misschien nog 50 jaar duren eer de gebruiker dit doorheeft??  ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Frank_N

Citaat van: eve op 19 april 2013, 10:18:40 AM
Iedereen zal dit wel invullen volgens eigen smaak en mogelijkheden.
Vergeet niet dat de modelbaanindustrie meer dan 50 jaar heeft nodig gehad om te beseffen dat 300 km/u rangeerloks eigenlijk niet realistisch zijn.

Erik

Nobele uitspraak, Erik :-*
Leg me (ons) aub even uit,  waar ik (wij) lokjes (N-spoor) kan (kunnen) kopen die het zonder bijzondere voedingen dan wel een beetje realisties doen :-\ ????
Groet van Frank

eve

Direct kopen "off the shelf" : daar zal je niet veel vinden. Let op : ik kén de N-spoor markt absoluut niet goed.

Maar kijk eens hier : http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=254&XTCsid=6ff1aade7f89570b2dff5f875f4f0920.

Ik heb liever 5 perfect lopende loks die, toegegeven, duurder zijn door deze motoren, dan 10 "krukken"...Te snelle "krukken".

Erik

Frank_N

#7
Leuke link, Erik. Thnx!

Maar in de meeste kleine N lokjes is gewoon niet veel ruimte. (vooral juist rangeer-lokjes, meestal 3 assertjes)
Fabrikanten steken doorgaans te weinig "gear-reductie" in hun modellen.
Hoe kleiner de lok, hoe ernstiger het probleem..... Gezien de beperkte ruimte in die dingen kan dat ook niet anders, zo lijkt me.

Met de komst van klokanker-motortjes is het stukken beter geworden, maar dan vooral bij de grotere lok's.!
Met de stroomafname is het de laatste decennia niet veel beter geworden.
Analoog of digitaal maakt (voor zover mij bekend) niet uit.

Edit1) Ja ik heb een stelletje pacific  Minitrixen die het behoorlijk goed doen, maar ook een 2 (!!!!) assertje (glaskasten)  welke ook goed loopt maar wel met een nauwkeurig afgestelde  Weistra voeding ::)
Groet van Frank

eve

Ik zal u een verhaal vertellen. In 1986 ging ik naar een modelspoortentoonstelling in Hamburg met als doel : het kopen van een digitaal systeem. Op de stand van Märklin (die zeer veel publiciteit voerde rond hun product) demonstreerde men mij een gedigitaliseerde lok H0 : het toenmalige systeem bestond uit 28 snelheidsstappen tussen 0 en 27 (28 stappen). De lok startte eerst op stap 6 met een redelijke snelheid (té snel volgens mij...). Ik vroeg om de lok langzamer te laten rijden, maar dat ging niet. Dus : in mijn ogen waardeloos.
Ik passeerde toevallig ook bij TRIX. En kijk : die presenteerden ook een digitaal systeem. De man demonstreerde zijn product : een twee-assige "Glaskasten" in spoor N !!! Hij startte het lokje in stap 1 (van 32 : 0 tot 31) : het ding kroop !!!. Ik vroeg of aan de lok "gefriemeld" was : overbrenging ed... Neen : het was een zuivere productielokje...
En ik was verkocht...

Erik

Klaas Zondervan

Het verschil was dat Trix vanaf het begin cruise-control in zijn decoders had.

Frank_N

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 april 2013, 23:42:23 PM
Het verschil was dat Trix vanaf het begin cruise-control in zijn decoders had.

Digitaal dan... Maar dat zegt niets over de overbrenging van het motortje naar de wielen.
Digitaal of analoog zegt volgens mij niets over mechanische kwaliteiten.
Zolang er geen serieuse gear reductie word toegepast geeft digitaal mi. geen enkele toegevoegde waarde tov. rij/eigenschappen, Klaas.
Groet van Frank

eve

Frank,

Het is idd zo dat een "kruk van een lok" na digitalisatie een "kruk" blijft.
Wat de decoder wel doet naar de motor toe, is hem voederen met pulsen die steeds de volle spanning hebben. Smalle pulsjes voor lage snelheid, bredere voor hogere snelheid. Vermits het koppel van een elektrische motor afhankelijk is van het opgenomen vermogen, zal deze hogere spanning leiden tot een hoger koppel.
Maw : de langzaam-rijden-eigenschappen worden beter. In het geval van de Trix toendertijd kwam er nog de "Soll-Istwert"-regeling bij.
Als jij stap 1 vroeg wijzigde de decoder de duur van de puls automatisch tot de motor draaide.
In 1986 was dat spectaculair. Voor mij toch.

Erik

Frank_N

Dat is gelijk mijn verhaal, Erik.
Met de analoge Weistra voeding kan men goede resultaten verkrijgen, mits dat je uw lokjes kent...
Ik zag digitale besturing met ongelooflijke mooie rijeigenschappen, maar ook analoge.
Het bijzondere aan de Weistra is de variabele frequentie. Bij een lage snelheid is de frequentie lager dan naar oplopende snelheid. Door de componentensamenstelling in de standaard versie is dat van 20Hz tot 100Hz.
Een waarschuwing is hier wel op de plaats! Niet iedere lok vind die 20 Hz leuk!
Er is volgens mij geen enkel digitaal systeem welk dat ook heeft. Die werken rond 100Hz.
Het zal digitaal met een decoder wel te maken zijn, de vraag is wie zich daartoe geroepen voelt.

Nog mooier zou zijn als de fabrikanten de mechanische gear reductie zouden aanpassen.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 08 mei 2013, 22:41:51 PM
Zolang er geen serieuse gear reductie word toegepast geeft digitaal mi. geen enkele toegevoegde waarde tov. rij/eigenschappen, Klaas.
Ik ben het helemaal met je eens dat het begint met een correcte mechanische reductie. Maar toch heeft digitaal, mits voorzien van lastregeling, wel degelijk een gunstige invloed. De lastregeling meet nl. continu wat de motor doet, en stelt de voeding van de motor daarop bij. Daardoor kun je, zelfs als de tandwielreductie onvoldoende is, toch zeer langzaam rijden.
Desondanks ben ik zelf een verknochte analoogrijder, maar dat heeft een andere reden.

eve

Frank,

Het gegeven is erg complex. Ik twijfel er niet aan dat je analoog met aangepaste voedingen zeer mooie resultaten krijgt.
Ik heb er ooit zelf gebouwd (<1970).
En ja, het gebied tussen de 20 en de 100 Hz kan wel eens aanleiding geven tot mechanische resonanties in en rond de motor.
De bediener (jij) past dat aan per lok.
Ook digitaal werkt men nu met frequenties >20kHz speciaal om Faulhabermotoren te beschermen tegen interne resonantieschade.
Na meer dan 25 jaar ervaring durf ik toch wel een zelfbewerkte digitale lok zetten naast de beste analoge...
Dat is geen verschil.
Maar dan komen de vele andere bedrijfsvoordelen van het digitale systeem...

En ja : aan de mechanica van de loks kan nog wat verbeterd worden. Dat ze maar eens beginnen om het lawaai van de rijdende cirkelzagen te elimineren.

Erik