Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modelbaandienstregeling : het toeval

Gestart door eve, 18 april 2013, 11:12:41 AM

eve

Om het verkeer op de modelbaan "pittiger" te maken kan men het toeval laten spelen.

Stel dat je een hoop kaarten hebt zoals een boek speelkaarten. Op elke kaart staat een virtuele storing : bvb wissel W82 werkt niet, sein S23 blijft rood, lok 6218 in panne, het sneeuwt : Fyra staat stil op de baan, school HRIK vraagt een speciale schoolreistrein, enz....

Op geregelde tijden trek je een kaart en de poppen gaan aan het dansen...

Eenvoudig. En leuk. Tot op zekere hoogte.

Erik

Steam.N

Dat zit ook in mijn koppeke, maar ipv kaarten voorzie ik een microprocessor ...
Dan is het ook voor mij telkens ook een totale verrassing ;-)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dispatching-simulatie met een toevalsgenerator - spannend  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Het is duidelijk dat de computer én het tijdstip én de storing (oid) kan oproepen.
Ik heb de "kaarten"-oplossing alleen voorgesteld om aan te tonen dat je niet voor alles een computer nodig hebt.

Erik

oebr

ja leuk idee, bij monopoly wordt zo ook leven in de brouwerij gebracht he.
Calamiteiten kunnen inderdaad vanalles inhouden: van defecten en malheuren tot extra treinen omdat de zon schijnt.
De ervaring heeft me wel geleerd dat gewoon een dienstregeling volgen al behoorlijk heavy kan zijn wanneer je voor bepaalde treinen lok- en/of wagenwissels moet incalculeren. Dan moeten die klaar staan wanneer de trein in kwestie binnenbolt en de wijzigingen in de samenstelling moeten dan tijdig klaar zijn voor het vertrek en ondertussen blijft het andere verkeer ook om opvolging vragen  :D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eve

Je leert wel nadenken...euh voordenken.

Erik

Binco

interessant gegeven wel!
Heb daar ook al aan zitten denken om eens met een doel te gaan rijden.
en wanneer je er dan onverwachte problemen bij gooit, dan krijg je zeker een doel.
Toffe denkpiste, ik volg  8)

Havoc

Niet echt voor de baan. Het zal al goed genoeg zijn als het werkt zonder calamiteiten. Enige dat er wel gaat gebeuren is dat ik manueel ergens in een hoekje aan het rangeren ben en dat de pc er dan maar rond moet rijden. Benieuwd of dat gaat lukken. Eerst een baan bouwen zeker?

Wat ik wel zou willen doen is een smalspoor (module-)baan waar verkeer op gereden wordt volgens regels. Zo van "kaart" zegt "breng een lading bieten van A naar B". Moet je zien dat je geschikte lege wagens in A krijgt op het laadspoor, dan de trein naar B op het losspoor. Terwijl heeft een ander dan een kaart die zegt "stoptrein van B naar A". Enz. Dat lijkt me wel leuk om eens te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

plezant gevonden en zeker op mijn baan te doen
twee station's waar er zeker op 1 veel gerangeerd kan worden
maar ik voeg nog toe dat er ook van loc gewisseld moet worden en dat er getankt en gebunkerd moet worden
daar ik stoom en diesel rijd zeker een welkome afwisseling dan gewoon rondjes rijden
rangeren met personen wagons denk ik niet dat er zo veel gebeurt meestal zijn dat vaste stammen

daar ik een schaduwstation heb zonder wissels kan ik dus in het schaduw station niet kiezen welk treinstel er vertrekt het is de baan onderweg om zo te zeggen
het rangeren moet dus in de station's gebeuren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Die afwisseling krijg ik automatisch doordat er veel materiaal(vooral op het schaduwgedeelte van)mijn baan staat.
Ik moet het één uitrangeren(zeg maar kwijtraken) om met het ander te kunnen rijden 8)
Bijkomende uitdagingen zijn willekeurige locwissels e.d.

;)

raf

ja rudy maar jij kan in je schaduw station dus kiezen welk stel vertrekt
maar 99% van de liefhebbers gebruiken hun schaduw station in fifo mode wat dus eigenlijk overeenkomt met wat ik bouw maar dan bij hun duurder uitkomt door de wissels die gebruikt worden
ook is een schaduwstation met wissels storing gevoeliger

de lengte van de treinstellen heb je nodig aan rails daar kom je niet buiten maar ik spaar enorm op wissels
ook qua plaats denk ik beter uit te komen met de twee klim spiralen en de lussen
eerst maar eens een spiraal afwerken LOL en dan kijken hoe het loopt

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

gooi dan ook nog eens  "een ongeval op een overweg",  "een ontsporing in een  rangeerstation", "vertraging van de treinen" (bvb door sneeuw zoals Wim al aangaf),  en  niet te vergeten  "staking van het personeel" in de mi x en dan ben je helemaal zoet voor uurtjes !!!

Dat zijn inderdaad leuke dingen, en dan komt het vernuft van de "rijder" naar boven, dan mag de computer even lijdzaam toekijken in "stand by" mode hoe de mens dit aanpakt :-) :-)

SUPER idee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

haha bij mij is er zelfs geen computer die kijkt
het hoofd spoor is gedigitaliseerd de rest is half automaat
station cheffen bepalen waar en wanneer een een treinstel ergens staat
ze kunnen zelfs een stel laten door rijden als dat zo in de toevals generator komt te staan
elke keer de chef een opdracht heeft afgewerkt word een nieuw getal gedegenereerd en word er bepaald wat er gedaan gaat worden
maar manueel kan ik hem over nemen en zeggen van wat ik wil dat er gaat gebeuren

ik heb voorlopig nog maar 1 spoor waar ik kan ontkoppelen en dat moet ik dus nog gaan uitbreiden naar 2 andere sporen
de rangeer loc's ontkoppelen zelf dus die kunnen wel doen waar en wanneer ze willen.
al zijn het geen belgische loc's maar vroeger betonden er geen andere
dus deze moeten het werk maar gaan doen tot ik een oplossing heb om het met diesels te gaan doen
wil een rc besturing gaan in bouwen in sommige diesels van daar is het meeste plaats om dit te doen
ook om de ontkoppeling in te bouwen
losse telex koppelingen denk ik niet meer te gaan vinden
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 26 maart 2015, 12:41:39 PM
losse telex koppelingen denk ik niet meer te gaan vinden

kijk dan hier eens :  2 stuks telexkoppelingen  met NEM schacht...  30 euro.  Niet goedkoop maar ja, ... wat is nu nog goedkoop ?

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/M%C3%A4rklin/3-4-0-148935-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: eve op 18 april 2013, 11:12:41 AM
Om het verkeer op de modelbaan "pittiger" te maken kan men het toeval laten spelen.

Stel dat je een hoop kaarten hebt zoals een boek speelkaarten. Op elke kaart staat een virtuele storing : bvb wissel W82 werkt niet, sein S23 blijft rood, lok 6218 in panne, het sneeuwt : Fyra staat stil op de baan, school HRIK vraagt een speciale schoolreistrein, enz....

Op geregelde tijden trek je een kaart en de poppen gaan aan het dansen...

Eenvoudig. En leuk. Tot op zekere hoogte.

Erik

lijkt mij cool