Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaandienstregeling : de modelbaanklok

Gestart door eve, 16 april 2013, 19:11:16 PM

eve

Een klok 1:1 (dwz 1 s echte tijd = 1 s modelbaantijd) is praktisch niet te gebruiken. Dat komt omdat de rijtijden erg kort zijn op onze modelbanen.

Wat men dan gaat doen is de modelbaanklok sneller doen lopen dan de echte tijd : bvb 1:2 (1 s echte tijd = 2 s modelbaantijd), 1:4, 1:5, enz.
Een praktische maat voor H0 is 1:10 of 1:12. Deze verhouding moet instelbaar zijn.

Je moet de starttijd van de klok kunnen instellen, de klok kunnen starten, de klok doen stoppen...

Het kan een analoge klok zijn die je zelf afleest, maar veel nuttiger is een digitale klok die de computer ook kan lezen.

Zo, om te starten is dat al voldoende stof om te overdenken...

Erik

Pol

Zou het niet interessant zijn dat je de klok af en toe sneller of trager zou kunnen doen lopen? Ik denk bijvoorbeeld bij het rangeren: dan heb je je tijd wel nodig, terwijl bij het gewoon af en aan rijden van treinen kan de tijd gerust wat sneller ... Of droom ik nu hardop?

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

eve

Je droomt niet hardop.

Er is vastgesteld dat rangeren veel meer tijd in beslag neemt. Een goede modelbaanklok houdt daar rekening mee. Je kan ze vlot van bvb 1:12 naar 1:4 oid zetten.

Erik

conducteur

Waarom een modelbaanklok gebruiken? Mij zou het enkel overlast bezorgen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Ge kunt ook een trein laten starten in station Schaduw om 9:07:06 die aankomt in station Zeepier om 9:07:52...
Geen probleem.

Erik

evan

Hoi,

In de US gebruiken ze dit principe vaak.

Het heet Model Railroad Fast Clock.

In het Digitaal systeem dat we bij B&B  gebruiken (MRC Prodigay advance) zit er een clock in iedere rijregelaar.

Er zijn verschillende freeware programma's volgens dit idee en er zijn ook browser-versies (bv. http://www.wesleysteiner.com/mrsoftware/mrfastclock.html)

Deze kunnen ook op pause gezet worden naar behoeven.

Groetjes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pol

Leuke link! Ik heb hem alvast opgeslagen bij mijn favorieten.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Frank_N

Citaat van: Pol op 16 april 2013, 21:16:02 PM
Leuke link! Ik heb hem alvast opgeslagen bij mijn favorieten.

Ik ook :D
Nou nog een met wijzers zien te bekomen 8)
Groet van Frank

Gerolf

Ik heb het topic verplaatst naar een meer geschikte rubriek. Het is immers een denkpiste ;)

Een snelle klok bij modelspoorbanen : het idee bestaat natuurlijk al langer.
Het lijkt me vooral effect te hebben bij (vol-)automatisch gestuurde banen: een versnelde dienstregeling
Uiteindelijk doet men het zelfs bij minibaantjes met dag/nachtovergangen, en dan is de versnelling pas écht snel.

Het probleem zit hem inderdaad bij rangeren: terwijl de rest van je baan "vollen damp" spurt, moet je in allerijl een trein samenstellen ...  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

Mooi klokje. Goed dat de pendule onafhankelijk van de wijzerplaat werkt ;D
Als je de commentaar over het gebruik leest, zie je dat ze de reizigerstreinen versneld laten rijden, en het goederenverkeer er tussendoor laten "als het kan".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mattias

Hou wel in het achterhoofd dat ge de tijd niet te snel zult laten verlopen.
Want op die manier moet men vlugger beginnen werken en is de kans op staken groter...
En een staking op een modelbaan is helemaal geen fun..  ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

eve

Bij Fremo is uit ervaring gebleken dat 1:4 tot 1:6 praktische waarden zijn.
Let wel op : bij Fremo zijn de afstanden groter (= rijtijden langer) en er is veel volk om eea. te besturen.

Erik

SuSke

En dan leg je automatisch de link naar "modelsnelheid" want daar zijn ook al aardig wat woorden over gesproken.
Je gaat de tijd dus verschalen, maar ook de afstand (lengte) wordt groter verschaald dan 1/87 op onze banen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Frank_N

Groet van Frank