Type 53

Gestart door Kris, 13 april 2013, 19:36:40 PM

evan

Dat ziet er veelbelovend uit Kris!!!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Freek

Hier kom je toch prachtige dingen tegen  :). ben benieuwd naar het eindresultaat.
Is het onderstel volledig zelfbouw of is dit gerecupereerd van een andere loc?

Kris

Hallo,
Bedankt voor de mooie commentaar,
Het onderstel is compleet zelfbouw , ook de tandwielkast , tandwielen ....
Nu bezig met de detailonderdelen voor het onderstel , remmen , trapjes , remcilinder , steenvangers ...

Enkele onderdelen


De zuigerunits kunnen er volledig af (schilderwerk)


Tandwielkastje (zie ook ander draadje)


Kris

loebaske

Hoedje af voor je creatie Kris, top modelbouw  ???

PeterVG

Razend knap dat je dit allemaal kan.
Reuzefijn dat je ons laat meegenieten van je kunsten.
Dit gaat een topper worden.

Michiel

Dit is toch wel het summum van modelbouw. Ik pieker me suf hoe je die onderdelen hebt kunnen maken, vb dat glijblok in het schuifsysteem, is dat vijlwerk? Etsen? Schaafwerk? Freeswerk? En zo is het met elke onderdeeltje dat ik me afvraag: hoe doe je dat? Die klinknagels, reliefbiesjes, remblokken,... en het soldeerwerk (of laswerk?) van feilloze kwaliteit. Man-man-man... wat heb ik een bewondering voor dit werk. Zelf weet ik gewoon niet hoe eraan te beginnen: welk materiaal? welk gereedschap? welke techniek?... Waaauw!  :o :o :o 8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vlummens

Prachtig, doe zo verder.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

Kris

#22
Michiel,
De basis is het ontwerp
Eerst kijk ik wat ik ga kopen , wielen motor, stroomafnemers , decoder , luidspreker ....
Dit is bepalend voor het ontwerp , vb asdiameter ....
Dan kies ik de beste technieken ( ook in functie van mijn machines ) voor de specifieke onderdelen
En dan ontwerpen en tekenen , rekening houden met montage , schilderen achteraf , en de mogelijkheden van mijn machines
Voor schuifsysteem : piston draaien , dekseltjes pistons etswerk , alle andere onderdelen van het drijfwerk zijn samengesteld uit laagjes etswerk er altijd goed op gelet dat er altijd ergens punten zijn om uit te lijnen inkepingen om iets te laten invallen bij het solderen
De kruiskop is bv opgebouwd uit 7lagen en 4 verschillende onderdelen
Klinknagels zijn soms geetst en soms geponst
Bijna alle soldeerwerk is uitgevoerd met een weerstandssoldeertoestel
De gele onderdelen zijn gietwerk en het basismodel is soms freeswerk ( plasticard in laagjes opgebouwd , prolab kan ook ) en soms ook 3d print , dit is soms erg overroepen , meestal is dit niet nauwkeurig genoeg soms zijn de tolleranties erg groot (krimp, vervorming)
Ik probeer voor elk onderdeel afzonderlijk een tollerantie van 0,05mm aan te houden , voor de samenstelling drijfwerk blijft de tollerantie binnen de 0,1mm (alle stangen hebben ook messing lagerbusjes )
Voor de bovenbouw frees ik meestal in plasticard (strak) en details etswerk en soms draaiwerk (vb schoorsteen )
Veel zoeken en testen
Soms ook hulpstukjes maken , programma's schrijven ... Maar dit is een deel van de hobby , vooral voor de tandwieltjes wat moeten zoeken

Frezen van een een tandwieltje
http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/IMG_0325_zpsjl48fh1x.mp4

Kris

DFS

Prachtig werk Kris!

Kris

Hallo,
Kleine update
De remmen ,remcilinder
trappen , steenvangers ... Op het ondestel  geplaatst



Kris


Kris

#25
Hallo,
Een stoomloc 53 is net uit de fabriek gerold op de clubbaan van MSA Oostkamp terechtgekomen , nog in fabriekskleuren op weg naar de paintshop
Een impressie







Een proefritje in de fabriek
http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/01da863fc84a07a7f3794ead445039cd_zps1hxpqtpp.mp4

Kris

ACFI

Wauw. Prachtig.

Proficiat aan de mannen van den atelier.

Acfi

Chrisrail

#27
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

sdz1976


Om vingers en tenen van af te likken 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

Indrukwekkend fraai
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.