Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wapenstilstandsrijtuigen

Gestart door ACFI, 07 april 2013, 10:22:10 AM

ACFI

Hallo,

ik ben in "planningsfase" voor een spoorbaan jaren '50.

Qua locomotieven is er heel wat informatie te vinden.

Ik ben echter op zoek naar informatie over de personenrijtuigen van toen.

Voor de instroom van de nieuwe M2 rijtuigen waren er nog heel wat ex-Duitse rijtuigen in gebruik. Typische stam een 4-tal Pruisische 3-assers of 4-assers met een GCI bagagerijtuig.

Maar als je de modellekes van Fleischmann, Marklin, Roco vergelijkt met wat op de foto's te zien is van het echte ding, dan is er wel nog wat werk om een correcte Belgische Pruis te krijgen. Bijv. de lichtkansel bovenop het dak.

Mijn vraag nu ... zijn daar ooit boekjes of andere publicaties over verschenen?

Googlen op wapenstilstandswagen of "wagon d'armistice" brengt je meestal in een bos in de buurt van Compiegne.

M.v.g.

Steven T.

stevend

Daar is geloof ik al een artikel over geschreven in msm.
Maar weet niet meer welk nr.

Mvg steven

eve


ACFI

#3
 :-[ :-[ :-[

Dankjewel Steven. Nummer 46 blijkbaar (ombouw Duitse rijtuigen).

Blijkt alweer eens dat google maar zo slim is als de vraagsteller.

:-[ :-[ :-[

Erik,

ik ben ook op/in de zolder van Patrick gedoken en al heel wat toffe informatie gevonden. Daarom niet dadelijk over de vraag die ik nu heb maar antwoorden op vragen waarvan ik nog niet wist dat ik ze had. Daar is zoveel info te vinden ... dat is een wikipedia op zich stillaan

Ook de site van Rixke ben ik aan het doorlezen.

Steven

guy holbrecht

Bekijk ook eens de bundels met tekeningen van Rik De Bleser (bundel 11).  Deze waren ooit verkrijgbaar bij Jocadis en ook (dacht ik) bij PB Messingmodelbouw. Verder is er nog een werk van J. Vandenberghen (Receuil des schemas des voitures Allemandes de la SNCB) van de dienst materiaal van de NMBS. Dit laatste was tot voor enkele jaren verkrijgbaar in het (ondertussen gesloten) museum van Brussel Noord.

Groeten,
Guy

stevend

hoy Steven,
Ik heb intussen wat zitten opzoeken en het is inderdaad het msm nr. 46.
Met als titel "Duitser wordt Belg".
Maar ook in het nr. 35 van msm( pag 48) , heb je een artikel " een Duitse Belg in half nul.
Daar wordt (o.a.)  de dakpartij besproken.

Mvg Steven

rixke rail

Hé Steven,
HIER heb ik ooit een schuchtere poging ondernomen om te verbelgischen ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ACFI

Guy, Steven en Eric,

Bedankt voor jullie info en vooral de boekentips. Alweer dingen voor op het vergeet-mij-niet lijstje.

Steven


rixke rail

#8
Nog een paar discrete pogingen tot verbelgischen van DR-locs :

P8-type 64

G8-type 81

G10-type 90

S6-type66


Moedelspoorse groeten,
Eric.
Edit :  link bijgevoegd.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN