Complete starter

Gestart door GertM, 01 april 2013, 13:08:43 PM

Martin Welberg

Citaat van: doomslu op 03 april 2013, 12:52:46 PM
Citaat van: jesse op 03 april 2013, 11:56:22 AM
hier heb je een link van baan plannen in ho en hoe je het moet doen : http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php
Mijn heel bescheiden mening? Dat zijn plannen die heel duidelijk illustreren hoe je het niet moet doen.  :(

Op 2 x 1 meter kun je in H0 eigenlijk enkel een rangeerbaantje maken, zeker geen 'rondlopende' baan, of je vervalt in de stereotype ***-banen).

Inspiratie kan opgedaan worden bij de minibaantjeswedstrijden, die we in 2008, 2010 en 2012 organiseerden.

Ben het hier helemaal met Luc eens.
Wel het idee voor een thema heb je al. Je beschikbare ruimte is een volgende stap. Denk na over een baanplan met voldoende rangeermogelijkheden en deel deze op in segmenten. Begin bv met een kleinere rangeerbaan die later met extra segmenten kan worden uitgebreid. Ook op een klein oppervlak kun je leuke dingen doen, en zoals je al eerder vermelde zag je liever een stomer in een mooi landschap, houd in dat je je hoeveelheid rails beperkt wilt houden. Zoek ook eens op het internet naar inglenooks en timesavers..
Wat betreft het keuze van systeem, ga je voor je mexicaanse thema dan zou ik zeggen DCC en 2 rail. Veelal standaard in de USA en veel fabrikanten daar bieden hun loks met decoder voor een veel lagere prijs aan dan hier in europa.

GertM

Wat bedoelen jullie met rangeren ?

Ik ben van plan dit weekend eens te gaan kijken in een winkel
Om eens een idee op te doen van het materiaal etc .

Heeft iemand tips voor het opstellen van een baanplan ?

Gerolf

Een algemene beschrijving van "hoe kom je tot een plan": http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
(is een samenvatting van een artikel dat ik ooit voor MSM schreef. Toegegeven: het afsluitende plan is een mammoet)

Ga naar een winkel om de modellen te bekijken, niet om je te laten ompraten door een winkelier die ergens vanaf wil
Ga naar een club om te snuiven van de sfeer, mensen te ontmoeten, te zien hoe een baan er wél kan uitzien, ...
Zoek op ons forum naar specifieke zaken, vraag hier (afgebakend) iets waar je mee zit, ...
... en ontwikkel zo een beter idee over wat je uiteindelijk zelf wil doen in onze veelzijdige hobby.

Een algemene vraag zoals "hoe begin ik er aan" leidt tot veel en erg uiteenlopende reacties. Op de duur zie je door het bos de bomen niet meer.
Ik denk dat je de basis weet: opzoeken, snuffelen, contacten leggen, eens ergens gaan kijken, ... en je portemonnee voorlopig dicht houden, tenzij om een goed boek te kopen  ;)

Oh ja, rangeren: dat is met een locje treinen anders samenstellen.
Een rangeerbaantje laat ergens een goederen)-treintje aankomen, verdeelt de wagons over de aangesloten industrietjes, pikt volle wagens terug op, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

en vooral niet overhaast te werk gaan !

groeten Peter ;)

GertM

Op een gegeven moment zal je tog uiteindelijk van start moeten gaan tog ?

anders blijf je jaren boeken lezen van iets wat je graag in de realiteit omgezet zou zien ...



doomslu

Wat ik bedoel met 'rangeerbaan', zijn kleine baantjes waar niet rond gereden wordt, maar waar meestal een stukje station wordt uitgebeeld, waarin je treinen langzaam ziet evolueren. Het hoeft niet altijd 'echt' rangeren te zijn.

Onze minibaantjeswedstrijd levert telkens enkele pareltjes op.

Kijk maar eens naar onderstaande videos:

Aan het begin van deze video, de baan Post 7 is een goed voorbeeld.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=I36n6VdIAg0

In deze video vanaf 2:40, een ander prachtig voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8cHE-BzYYRM
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: GertM op 04 april 2013, 12:53:49 PM
Op een gegeven moment zal je tog uiteindelijk van start moeten gaan tog ?

anders blijf je jaren boeken lezen van iets wat je graag in de realiteit omgezet zou zien ...
Klopt, en we willen jou niet tegenhouden. Als het kriebelt...  ;)

Doch we willen jou behouden van overhaast een keuze te maken, waar je later spijt van krijgt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 april 2013, 11:35:29 AM
en vooral niet overhaast te werk gaan

Tuurlijk wel, maar hier en daar  eens kijken gaan voor je je iets aanschaft en soms heb je wel winkeliers die wel een een winkeldochter kwijt willen, alhoewel dat er misschien ook wel eens mooie dochters bij zijn ! ;D en vooral nadenken wat je wil en dan pas kopen .....

groeten Peter ;)

GertM

Ja , daar ben ik het volledig mee eens ,

het is ook niet de bedoeling om dit weekend al iets te kopen ,

ik wil me gewoon een beeld kunnen vormen van wat er op de markt is ,

en als ik een paar winkels afga en eens rondkijk zal ik beter weten (denk ik)
naar wat ik op zoek ben :)


GertM

Hallo iedereen ,

Vandaag ga ik normaal eens langs bij een club :) ,


morgen ben ik van plan eens naar een winkel te rijden om eens te kijken wat er allemaal bestaat.

hopelijk zal dit mij meer inzichten geven van welke kant ik op wil .

Gerolf

Misschien ook eens contact opnemen met een forumlid / ervaren modelbouwer in je buurt.
Een namiddag of avond babbelen en dingen kunnen bekijken kan je massa's inzichten geven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Aan alle forumleden in het Mechelse  duty is calling !  ;D ;)

Groeten Peter ;)

PS mocht Gert per ongeluk maandagavond eens in het Gentse(vertoeven) zijn dan mag hij gerust eens bij de AMSAC binnenspringen, inlichtingen beneden mijn posting !

GertM

Alvast bedankt voor de tip ,

Zoals peter reeds aanhaalt ,

indien er geinteresseerden zijn om mij wat meer uitleg te verschaffen :)


fredje

Hallo iedereen , nu ik op ( welverdiende) brugpensioen ben , krijg ik meer tijd om opnieuw te beginnen met een modelbaan . heb een complete modeltreinverzameling van iemand kunnen kopen waaronder een digitaal startset van Roco met Multimaus en twee digitale loks . Heb ondertussen de sporen uitgelegd van de set en met elke lok afzonderlijk gereden (staan alle drie in de Multimaus geprogrammeerd ) . Maar nu komt mijn vraag (mogelijk domme vraag) ; stel dat ik een aantal sporen en wissels bijkoop en een kleinere ovaal aanleg binnen de grote ovaal , verbonden met wissels zodat van de ene naar de andere ovaal kan gereden worden , binnen de kleine ovaal leg ik een stel rangeersporen eveneens verbonden met een wissel naar de kleine ovaal . nu mijn vraag >> kan ik op elk traject 1 lok afzonderlijk laten rijden ? bijvoorbeeld : op de grote ovaal een reizigerstrein die van links naar rechts rijdt , op de kleine ovaal een trein die van recht naar links rijdt en ondertussen wat rangeerwerk doen op het rangeerstation ?? . of moet ik zoals bij analoog elk spoor afzonderlijk isoleren van het andere ??
alvast dank ; Freddy

OlivierV

Met de multimaus kan dat zeker wat je daar schrijft, pas bij automatisering/computersturing van je baan moet je de boel opsplitsen in secties. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan