Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Werken met pluimkarton

Gestart door Val-Rikard, 03 maart 2013, 07:59:24 AM

Val-Rikard

Werken met pluimkarton, De watertoren van Treignes.

Omdat het de eerste keer is, dat ik van A tot Z uitleg hoe ik iets bouw, vraag ik mij af of één en ander duidelijk genoeg is en of er nog vragen zijn omtrent mijn werkwijze. Graag opmerkingen, feedback goede of slechte, het maakt niet uit. :)

chef garde

Zeer mooi artikel Rik!!

mvg
wouter

Val-Rikard


marc goovaerts

Nee Rik, het is een heel mooi en duidelijk artikel geworden. De redactie heeft er blijkbaar ook geen kantjes afgeboord deze keer, waardoor bijkomende vragen zouden ontstaan.

modelbaanHO

Dag Rik,
Voor mij is de wijze waarop de uitleg is gegeven prima, ook goed geïllustreerd met foto's.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Rik,  je uitleg is perfect !
Duidelijke stappen en fotos.
Ik vraag me wel af of de het gepelde schuimdeel niet te ruw is voor baksteentjes in N-schaal.
Moet ik zeker eens proberen ...

Benieuwd naar je tweede artikel, waar je de afwerking bespreekt !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik maakte me exact dezelfde bemerking: hoe ruw is pluimkarton?

Maar dat kunnen we alleen maar te weten komen door het zelf eens te proberen. Het baantje Val-Rikard en de artikels in MSM erover hebben me in elk geval enorm nieuwsgierig gemaakt naar de toepasbaarheid in schaal N. Bij tijds ga ik zeker wat ondernemen met dit materiaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Ha, ik ben net bezig het artikel, deel 2, na te lezen alvorens het naar de lay-out gaat. Heb pas de foto's bekeken. Knap werk!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG


Graag sluit ik mij aan bij de positieve commentaren van de forumgenoten.

Het is een zeer goed doe artikel wat mij alvast inspireerd om het ook eens te proberen.
Daarom heb ik de spreekwoordelijke koe bij de hoorns gevat en heb alvast wat grondstoffen gekocht. In de kunstwinkel om de hoek lag er naast het besproken architektenkarton een gelijkaardig product, automousse genaamd. Automousse leek in mijn ogen zelfs beter geschikt dan architektenkarton. De kartonnen laagjes zitten hier namelijk niet rond de mousselaag. Dus heb ik hiervan ook maar een exemplaar gekocht om te experimenteren. Hier hoeven dus geen kartonlaagjes verwijderd te worden.
Was dit een goede keuze of niet de toekomst zal het uitwijzen.

Dit voetgangersbrugje lijkt me geknipt als oefenproject met pluimkarton. Daar begin ik dus binnenkort is een keertje aan :)
http://www.flickr.com/photos/petervangestel/8512939382/


Val-Rikard

Automousse als mogelijk alternatief.  In elk geval zou dat een goede zaak zijn, en minder werk. Het enige punt dat een voordeel kan zijn van de kartonnen laagjes is bij platte muurtjes. De niet zichtbare zijde behoud zijn kartonlaag voor de sterkte van het bouwwerk. Daardoor is het vlak en sterk. Mousse zonder karton lagen is perfect voor gebogen structuren. Ik ben benieuwd of Autmousse goed buigzaam is. Laat ons hopen van wel :) :) ;)