Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modeltreinbouw beginnen met TT of H0?

Gestart door Dropscone, 02 maart 2013, 18:19:45 PM

Dropscone

Ik wil al heel lang een modeltreinbaan maar het is er nooit van gekomen. Ik heb vroeger wel gewoon modelbouw gedaan maar dat lijkt zo zinloos (modellen staan daar maar stof te verzamelen).

Nu ben ik al de hele week bezig met info zoeken op internet etc en vandaag ben ik naar een winkel gegaan om wat extra vragen te stellen en de verschillende schalen in het echt te zien.

Hieruit kan ik concluderen dat ik bijzonder weinig kan doen in H0 met de ruimte die ik heb. Vandaar dat de verkoper me de schaal TT aanraadde. Redenen hiervoor zijn dat TT kleiner is dan H0 en dus veel meer mogelijkheden geeft op dezelfde ruimte. Anderzijds is het toch groter dan N zodat het voor digitaal gebruik meer mogelijkheden geeft en ook de details iets beter uitkomen.

Mijn vraag is nu of dit een verstandige keuze zou zijn aangezien TT toch wel een minder gekende schaal is (slechts 5 topics in dit forum). Ook het zelfbouwen van scenery-onderdelen zou iets uitdagender zijn doordat het kleiner is.

Graag jullie mening over deze schaal als startproject en de mogelijkheden voor digitaal bedrijf.

conducteur

Ik vind het zelf een schitterende schaal. Kleiner dan H0, veel mogelijkheden, maar toch ook nog wat volume, wat bij N vind ik een beetje ontbreekt. Ik zou je aanraden om eens een bezoekje te brengen aan de grote modeltreinruilbeurs te Blankenberge tijdens het Paasweekend.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Als je N wat te klein vindt, is TT een goed alternatief.
En qua scenery onderdelen zelf bouwen kan zeker !
Zelf blijf ik echter met mijn keuze van N super tevreden (aanbod van sporen/wissels/rijdend materiaal/beperktere plaatsvereisten)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Heb je aan die verkoper die TT aandraade niet gevraagd wat er dan allemaal beschikbaar was? Als hij TT aanraadt moet hij er toch meer over kunnen vertellen?

Vroeger in Oost-Duitsland was het "populair" (er was niks anders) maar hier heb ik er eigenlijk nooit van gehoord of gezien. Dat is op zich natuurlijk geen reden om het links te laten liggen. Digitaal ben ik geen specialist, maar als ze het in N krijgen mag het in TT geen probleem zijn. Of je echter TT direct met digitaal in gaat vinden of dat het allemaal zelf om te bouwen is is een andere vraag.

Maar misschien zou je eens kunnen vertellen waar je naartoe wil? Welk tijdperk, land, type baan, zelf maken etc. Dat maakt het wat eenvoudiger om te reageren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Er is degelijk materiaal te verkrijgen in TT. Vaak standaard uitgerust met een stekker voor een plux12 of nem 651 decoder in te pluggen. Bv van Tillig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dropscone

#5
Bedankt voor de reacties.

De verkoper heeft me wel laten zien dat er verschillende fabrikanten zijn die TT in hun gamma hebben opgenomen. Sommige hebben zelfs meer TT dan N in hun cataloog staan. Maar ik kon moeilijk verwachten van de verkoper dat ie mij elk mogelijk thema en tijdperk laat zien.

Wat ik zelf zou willen plannen:


Onder het breedste deel zou ik een schaduwstation willen en eventueel een ondergronds thema (nog niet bepaald).
Als tijdperk zou ik gaan voor een combinatie V en VI, als thema zou ik eventueel een groot landbouwbedrijf willen met graantransport over spoor naar een brouwerij, aangevuld met wat landelijke woningen en stationnetje en wat andere industrie.
Besturing zou ik graag digitaal doen, met combinatie van automatiseren via pc en handmatig.

Gerolf

Je oppervlak is voor H0 inderdaad niet zo groot.
Ik begrijp althans dat je een rondlopende baan wil.

Al eens aan smalspoor gedacht (H0e of H0m) ?
Dat kwam hier te lande meer voor in TPIII en eerder,
en is nu nog volop in bergachtige streken in gebruik.

Voor je TT kiest, zou ik me toch eens degelijk informeren wat er in de handel is.
Tenzij je natuurlijk je rollend materieel zelf wil bouwen - eventueel op onderstellen van bestaand spul.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dropscone

Toen ik begon te tekenen aan de sporen vond ik dat de beschikbare ruimte toch nog krap was om een baan op te maken dus ben ik even verder gaan denken. Als ik de baan volledig modulair maak zodat ik ze kan opzetten en weer afbreken om te rijden kan ik de baan veel ruimer maken. Onderstaand een voorbeeld hiervan.



Enige gedachten over deze opstelling?

Klaas Zondervan

Hangt er vanaf hoe vaak je die baan moet opbouwen en afbreken. Realiseer je dat je daar bij dit aantal modules wel een uurtje mee bezig bent. En weet je ook al waar je de modules dan opbergt?

Verder zou je er eerst een sporenplan op moeten tekenen om te zien waar de railovergangen komen tussen modules. Het zou kunnen dat je sommige modules beter een kwart slag draait om minder overgangen te hebben.

Dropscone

De bedoeling zou zijn om de bovenste 3 modules en de rechter module te laten staan. Voor de andere modules zou ik een kast maken op wieltjes waar ze boven elkaar ingeschoven worden.
Denk je werkelijk dat het zo lang zou duren om de modules op te stellen?

Ik ben van plan om de verbindingen te maken met scharnieren met uitneembare pen. Elektrische verbindingen zou ik maken met een soort multistekkers. Welke stekkers moet ik nog uitzoeken (afhankelijk van de elektronica van de baan en prijs van de stekkers). De blijvende modules zijn voorzien van 4 poten, de rest telkens 2 klappoten.
De werkwijze zou dus zijn poten openklappen, scharnieren uitlijnen, pennen erin steken, stekkers aankoppelen. Mijns inzien zou dit niet meer dan 2 minuten per module mogen kosten.
Hetgeen ik me het meeste zorgen over maak is het aaneensluiten van de rails. Door m'n werk ken ik wel een methode om dingen uit te lijnen tot op 0.005mm maar metaal "werkt" dan ook zoveel niet als hout  :P
Zijn er mensen die hiervoor tips hebben?

Dropscone

Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)
Daarom ben ik aan het overwegen om toch voor H0 te gaan. Aangezien ik de beschikbare ruimte wat vergroot heb door modules te gebruiken zou dit geen probleem mogen zijn.
Een bijkomend voordeel zou zijn dat ik dan "minder" hoef te bouwen, alles is immers groter. Ook de schaalgrootte zal het bouwen iets makkelijker maken denk ik. Beide factoren lijken me best goed als het over een eerste baan gaat.

Ik heb even een schets gemaakt over hoe ik de baan zou indelen:


Enkele opmerkingen:
-het is een schets, geen vast baanplan. Het enige waar tot nu toe rekening mee gehouden wordt zijn de radius van de sporen (alleen 424.6 en 360mm gebruikt)
-de rechthoeken duiden "percelen" aan waar gebouwen opkomen, niet heel de rechthoek wordt gebouw.
-de halve cirkel links wordt een klimspiraal voor het schaduwgedeelte.
-de tekst is wat onduidelijk: onderaan natuursteenbedrijf, houtzagerij en aan het kanaal een brouwerij, boven een ruïne en hoeve, op het open gedeelte zou ik nog een station willen voorzien.
-blauwe lijnen zijn het frame (volle lijnen buitenrand, onderbroken randen van modules), groene lijnen sporen en percelen.

inspiratie:
-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens
-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan
-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.
-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/
-Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal


Als ik inderdaad voor H0 zou kiezen kom ik echter nog voor de volgende keuze te staan: wisselstroom of gelijkstroom?

Om eerlijk te zijn zou ik het fijn vinden als het grootste deel het treinmateriaal "plug-n-play" is. Ik denk dat als beginner het geen overbodige luxe is dat de decoders al zijn ingebouwd etc. Daarom stel ik me de vraag of Marklin in dit geval niet de interessantste keuze zou zijn. Ik sluit echter niet uit dat dit een misvatting zou kunnen zijn veroorzaakt door de naambekendheid en marketing van Marklin.
1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat. Het enige nadeel vind ik, alle startsets zijn voorzien van C-rails en geen K-rails.

Zo, een hele boterham, ik hoop dat het jullie niet ontmoedigd om dit te lezen en te reageren  :P

Havoc

Wel, werk dat wat verder uit en zet dat eens in "baanplannen" daar zal je meer reactie krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

In de rubriek baanplannen zal je inderdaad meer reactie krijgen  ;)
Toch al enkele bedenkingen:
- als ik het goed begrijp wil je vooral veel landschap waar treinen doorheen rijden en aansluiting geven op lokale industrieën. Probeer je spoor dan niet langs de rand van de baan te leggen, maar er doorheen
- een klimspiraal en dus verschillende niveaus is lastiger om te combineren met modulebouw, maar het kan wel.
- voor een klimspiraal zeker niet de kleinste radius gebruiken. Een omtrek van 3 meter is een absoluut minimum, ik zou zelfs minstens 4 meter aanbevelen. Op je modules is zelfs een klim-ovaal maar net haalbaar.
- als je een deel van je baan vast wil houden, zorg er dan voor dat daar alle delen goed bereikbaar zijn. Ook wanneer je baan is opgesteld is dat geen luxe (ontspoorde trein kunnen "rechtzetten", ...)
- H0 kan, en Marklin-digitaal ook, maar kijk toch nog eens wat verder rond ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

arnaud

Dag,

Ik heb al gezien een baan in TT  schaal (belgische). Ik vond het heel mooie schaal. "Happy middle" tussen reuze HO en te kleine N. Een station vraagde een aangename maat: 3 of 4 meter klopt wel, al in een ogenblik.

Vandaag is het mogelijk bvb bellgische tijdperk III te doen (type 64 Roco of Tillig (aangekondigt), 25 Roco, 26 Tillig..., bolle neuz). Ook met Auhagen is het mogelijk bakstenen station aan te passen.

Vandaag een TT baan is ongeveer zoals N schaal tijdens de jaren tachtig: moelijk, maar...mogelijk  ;)

Succes
Arnaud

Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen