Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verboden te fotograferen op stations?

Gestart door Roy A1987, 19 februari 2013, 15:46:28 PM

Roy A1987

Laatst ben ik gaan fotograferen in Luik Guillemins, vooral de architectuur daar (was een uitstap van Syntra fotografie)







De docent had hiervoor toestemming moeten vragen aan de nmbs want het is hier blijkbaar verboden om te fotograferen, wij hebben ons expres niet aangemeld om te kijken hoelang het duurt voordat er iemand kwam van het station & wij ons blad met toestemming van de nmbs konden afgeven, maar niemand heeft ons hier over aangesproken.

Maar is het echt verboden om stations te fotograferen?

Mattias

Aleerst proficiat met deze knappe foto's!

Wat ik weet, is dat "niet commerciele" foto's maken, zonder hulpmiddelen zoals statief en extra belichting, toegelaten is zonder toestemming.
Pas wanneer je 1 van bovenstaande overtreedt, kun je hierover aangesproken worden.

Maar of dit allemaal (nog) klopt, weet ik niet...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

PietB

In Nederland is het, naar het schijnt, bij wet verboden.
Sinds de aanslagen in Madrid, is men als de dood zo bang voor terrorisme.
Maar ja net als wat Roy schrijft, de pakkans is bijzonder gering.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Waarom denk je dat het in Nederland verboden is? In de Tweede Wereldoorlog heeft de Duitse bezetter een verbod ingesteld op het fotograferen van spoorse objecten. Dat verbod is in 1964 opgeheven. Nu geldt in Nederland de regel dat je mag fotograferen vanaf plaatsen die voor publiek toegankelijk zijn. Dus ook vanaf perrons. Waarbij formeel de restrictie geldt dat je dan een geldig vervoerbewijs moet hebben. Ik heb niet gehoord dat die vrijheid nu is ingeperkt.

Hoe het in België officiëel zit weet ik niet. Ik heb op mijn fietstochten door België heel wat spoorfoto's gemaakt, ook vanaf perrons. Nog nooit heeft iemand me een strobreed in de weg gelegd.

chef garde

Ik heb mij ooit eens laten wijsmaken dat spoorweg en spoorwegterrein strikt reglementair eigenlijk als militair gebied aanzien wordt.  Daardoor zou je toestemming moeten vragen om foto's te mogen nemen.

Of dit nu waar is of niet weet ik niet ...

evan

#5
Echt Mooie foto's!

Ik trek me niets aan van toestemming of niet als het tenminste publieke plaatsen zijn.

Ongevraagde privé-terrein betreden is iets anders en dan nota bene foto's nemen nog minder.

Het lijkt me trouwenbs onwaarschijnlijk dat men op perrons ed niet mag fotograferen... nu zeker in het tijdperk van kleine fototoestelletjes en al die iphones en smartphones...


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

itchy

Ja dat mag 'officieel' alleen met toelating. Geldt ook voor bv. de Brusselse metrostations. Maar meestal doet er niemand moeilijk over.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

rgp

Beste,

Er mag gefotografeerd worden op spoorwegdomein voor zover aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
* u bevindt zich op een voor het publiek toegankelijk domein (perron=ok, dienstpad= niet OK)
* op het publiek domein bevindt u zich niet in een gevarenzone (2m van de perronrand =OK, op de boord van het perron=NIET OK)
* de foto's dienen voor niet-commercieel gebruik.

Bijkomende tips:
*als er een spoorwegbeamte aanwezig is, meldt u aan (de meeste kennen wel spoorwegfreaks)
* doe een geel veiligheidsvestje aan (nooit een ROOD of ROODACHTIG bovenkledingsstuk !, ROOD=gevaar en de aanstormende trein zou wel eens een noodremming kunnen uitvoeren)
* wuif naar de machinist om teken te doen dat je de trein gezien hebt

Veel succes

Roland



PeterVG

In Luik is men tolerant. Men is daar terecht fier op het station en men doet niet moeilijk als er een fotograaf of zelfs een fotoclub met tientallen leden fotos maakt met statief. Dat heb ikzelf meegemaakt.
Maar zoals hier werd aangehaald is het op NMBS perrons verboden te fotograferen of te filmen met een statief. Wil je dat toch dan moet je toestemming vragen bij de persdienst. De reden is dat de reiziger niet mag gehinderd worden, wat begrijpelijk is.

Voor Antwerpen Centraal hadden we er dan ook voor gezorgd dat we vooraf toestemming hadden. Daar kan men absoluut niet lachen met fotografen die werken met een statief. We zijn er een keer aan de slag gegaan met statief en jawel hoor. Na welgeteld 5 minuten stond de security naast ons. Wij toverden snel de papieren met toestemming van de persdienst boven en toen wensten de heren ons succes toe. Een paar uur later stond er trouwens een andere ploeg plots weer naast ons met dezelfde vraag of we toestemming hadden, ja dus.

Maar zoals gezegd, in Luik doet men absoluut niet moeilijk.

D_Loc

Citaat van: bossie op 19 februari 2013, 16:31:39 PM
In Nederland is het, naar het schijnt, bij wet verboden.
Sinds de aanslagen in Madrid, is men als de dood zo bang voor terrorisme.
Maar ja net als wat Roy schrijft, de pakkans is bijzonder gering.

grt Piet.

Dit lijkt niet waar, ik heb de volgende tekst van de NS site afgehaald:
CiteerParticuliere opnamen

Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.

Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage
Hier is de volledige tekst met alle regels te lezen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

argilla

Citaat van: chef garde op 19 februari 2013, 17:42:37 PM
Ik heb mij ooit eens laten wijsmaken dat spoorweg en spoorwegterrein strikt reglementair eigenlijk als militair gebied aanzien wordt.  Daardoor zou je toestemming moeten vragen om foto's te mogen nemen.

Of dit nu waar is of niet weet ik niet ...


Klopt.
Heb het gevraagd ( telefonisch) aan mij tweede broer die oud beroepsmilitair was. Strikt gezien vallen stations onder militaire infrastructuur ( lees gebied) in bv oorlogsdreiging e.d.
Nu zal er niemand om malen als je foto's neemt
Nota:  . Als je echter in de buurt van "kampen" komt zoals bv Leopoldsburg "kan" het zijn en indien als er bv MP aanwezig is bij een of ander transport en je staat "toevallig" te fotograferen dat de MP's vragen om de toelating voor fotograferen;  dat recht hebben zij , ook om het  fotograferen te verbieden. Maar nogmaals dat hangt van veel factoren af zoals welk transport , zijn het toeristen die foto's maken, heb je een perskaart  enz..enz.. De MP zullen telkens hiervoor te rade gaan bij de korpsoverste.

PS nog wat vergeten. In geval van calamiteiten vallen burgerluchtvaart vliegvelden ook onder deze regel.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15


PeterC

Citaat van: Dirky op 19 februari 2013, 18:55:42 PM
efkens gegoogled:

http://www.stopsein.net/av201.php

Weeral bijgeleerd  ;)

Voor het havengebied geldt het ISPS reglement (International Ships and Port Facilities Security) en daar is alle fotografie verboden (tenzij met schriftelijke toelating van de Havenkapitein).


Groetjes, Peter


Havoc

Ivm met Luik, verschiet er niet van als je eerder problemen krijgt met de architect dan met de spoorwegen. Net hetzelfde als dat men moeilijk doet met foto's van het atomium. Dit omdat de station als achitecturaal kunstwerk onder copyright valt etcetc. Totaal belachelijk, ik weet het maar die mannen zijn heel serieus en verdienen genoeg (teveel) geld om je het leven lastig te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

als ik in het station van Luxemburg foto's ga nemen dan doe ik steeds een veiligheidsjasje aan.Dan wordt je wel gecontroleerd maar meestal zijn de mensen zo verwonderd van je veiligheidszin dat je makkelijk overal toegang toe krijgt.Is mss een goede tip die in Belgie ook bruikbaar is.
PS : normaal mag je alle openbare structuren gewoon fotograferen. Stations zijn ook openbaar en dat militaire is reeds een tijdje voorbij hoor.Ik mag zowieso gaan want heb miltitairy clearance via mijn werk.Als je echt zo graag foto's wil nemen dan ik wel een weekendje met je meegaan hoor.Luik is niet ver van Luxemburg en we maken er dan een lang weekendje treinen van.
PS1 : copyright op openbare gebouwen bestaat niet in de Belgische wetgeving.Net zo min als exclusivitiet op het uitbrengen van een modeltrein model.Het enige probleem wat kan ontstaaan is dat je toestemming moet hebben om foo's van personen te publiceren.Dat is dan wel strikt gereglementeerd in Belgie.