MODELBOUW

Gestart door rgp, 12 januari 2006, 20:23:13 PM

rgp

Dag,

In een ander bericht zei ik dat op iets aan het broeden was.  'k ga proberen het neer te pennen.
Als je alle reacties op alle onderwerpen samenvoegt, kom je al snel tot de conclusie dat de modelbouwwereld (op treinengebied) enorm gekleurd is.  Iedereen beleeft het op zijn manier en die manieren kunnen ver uit mekaar ligggen en soms diametraal tegenovergesteld zijn; althans op het eerste gezicht.  Immers wat hebben een -laten we ze een fabrieksbaan noemen - (u weet wel een plaat vol rails en wissels van ??n merk waar geen vlieg veilig kan landen zonder door de eerste voorbijrijdende trein doodgereden te worden) met een baan waar een enkelsporige lijn zich in een wijds landschap doorslingert; of wat hebben een rechthoekige balk met felle kleuren en een B erop gemeen met die lok die niet alleen het juiste aantal klinknagels heeft maar ook nog van de juiste diameter ?
Het antwoord is - misschien ongelofelijk - veel !  De enen kunnen niet zonder de anderen en de kunst bestaat er dus in om de diametraal tegenovergestelde goestingen tot een complementair geheel om te bouwen.
De vraag is dan natuurlijk hoe ?
Wat de banen betreft is er in se geen enkel probleem.  Ze zijn niet tegenstrijdig zowel voor de handelaar als voor de hobbyist.  Een uitgebreid sporengamma laat iedereen aan zijn trekken komen.
Maar wat met de modellen ?  We kennen allemaal de feiten: een kleine Belgische markt (600 ? 700 stuks voor een lok, 1000 ? 1500 stuks voor een rijtuig of wagon) de dure fabrikatie te wijten onder andere aan de kleine markt, de belastingsdruk, de verscheidenheid- zowel in aantal als in uitvoeringsniveau- van de modellen en tenslotte de klanten.
Zou het dus niet wenselijk zijn om volgende idee te promoten.  De fabikant ertoe aanzetten een "basismodel" te laten produceren, waarbij het model tot zijn eenvoudigeste maar steeds correcte vorm wordt gereduceerd en voor loks over degelijke rijeigenschappen bezit.  Dit alles aan een "basis"prijs.  Zowel de beginners (klein budget) als diegene die de voorkeur geven aan een algemen indruk zonder ieder detail op het model te willen hebben vinden dan hun gading.  Maar ook diegen die meer belang hechten aan detals en afwerking.  Door middel van "sets" zouden die dan hun model kunnen supereren.  Voor de groep die een supermodel wensen maar niet over de nodige tijd/goesting/kunde beschikken kan men dan beroep doen op amateur/professionele modelbouwers.
Is dit dagdromen  ?
Ligt hier geen opdracht voor MSM ?

Roland

En nu schieten maar :D

FREMO e.V. - afd België

Dag Roland,  [:)]

Alhoewel ik in het hoge Noorden verblijf met temperaturen van -20? en omringd door meer dan 4 m sneeuw, volg ik toch ons forum. Ik ben hier in catastrofe naar toe moeten komen wegens familiale redenen. Dit ter zijde.

Jou opmerking, k? zou bijna durven zeggen oprisping, is ??n van de mogelijke oplossingen voor het probleem.
Kijk eens naar de Angelsaksische modelbouwers, waar wij ook soms rondneuzen, deze zijn het sinds mensen heugenis gewoon, om een basis model aan te schaffen en deze op te werken volgens hun eigen mogelijkheden / kunnen.  [;)]

Ook in de U.S.A. is dit gebruik ingeburgerd. Ook zijn er merken die volledig afgewerkte modellen op de markt brengen, die ook hun prijs hebben.

Het andere probleem is een beetje, de naijver tussen de modelbouwers zelf en hun directe omgeving. Ik, nu persoonlijke visie, laat mij niet meer meeslepen door de massa. Ga voor de zeer correcte modellen of voor de modellen die kunnen worden ?opgegrade? naar een super model. Als dat niet voorhanden is, dan blijft totale zelfbouw over. Dit heeft de grootste voldoening, plus je kan meespreken met de mensen die hetzelfde beogen en ook gedaan hebben.

Uit mijn nogal internationale ervaring in de modelbouw wereld, moet ik echter nog steeds vaststellen, dat de meeste modelbouwers het liefste een doos kopen, het op welke rails dan ook # smijten # en dan de regelaar (digitaal of analoog) volledig openzetten en racen maar.
Een beetje werkelijkheid hoeft niet meer, als het maar beweegt.

Het is ook zo, en dat ben ik niet alleen die dit ervaart, dat de betere, lees gevorderde modelbouwer, zich meer en meer terug trekt in de betere verenigingen.
Nu dit een begin van een open en beleefde discussie is, wou ik het hierbij dan voorlopig laten.
k? Heb al via de # Tam-Tam # gehoord, dat ze onze reacties overdreven vinden, maar ik ben tot een besluit gekomen, mij niet meer te mengen in polemieken enz?. De juiste mensen die een oprechte menig willen horen komen toch naar je toe, want zoals je al ergens anders schreef; ? de vele gat draaiers en wijsneuzen zijn overal welig aanwezig?.

Mensen met kennis zijn een gevaar voor de (slapende) meerderheid (Ghandi).

Mvg [}:)]
Fremo e.V. ? Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Havoc

Schieten niet, maar misschien wel enkele bedenkingen. Maar direct met de deur in huis vallen en er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat mijn modelbouw-visie redelijk haaks op de jouwe staat (en waarschijnlijk nog haakser op die van Fremo).

Je idee van modellen die reeds in basis correct zijn voor een kleine prijs en dan eventueel kunnen ge-upgrade worden is niet slecht. Enkel kleeft er een practisch probleem aan. De volledige studie voor het model in al zijn varianten moet van in het begin gebeuren. Die kost moet zowel over het simpele model als over de uitgebreide modellen gespreid worden. Tevens wordt het basismodel "gecompliceerder" dan een echt basismodel omdat het moet voorzien zijn op die uitbreidingen. Mijn vrees is dan ook dat je misschien een beter basismodel gaat uitbrengen maar dat de prijs een stuk hoger gaat liggen dan een "echt simpel" model. Misschien moet de studie eens gebeuren.

Maar hoe ga je een simpel model (zonder alle klinknagels) upgraden tot een super model (met alle klinknagels)? Al die details die reeds in de matrijs zitten moeten van in het begin erinzitten en betaald worden. Je kan moeilijk een zakje klinknagels erbij geven. Ik snap hoe je dat gaat doen met remleidingen of details op de onderkant van de wagen, maar sommige dingen gaan niet als accessoire kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Roland,
of het resultaat van jouw broedsel te realiseren valt weet ik niet (ik laat me daar ook niet over uit), maar ik vind het een goed idee. Zeker het overwegen waard. Alleen, hoe krijg je zoiets bij een fabrikant ??
Het is een feit dat basismodellen de drempel verlagen naar instappers. Dat is een belangrijk argument, vind ik.
Aan sommige moderne loks zal wel niet te veel te superen zijn, vrees ik. Maar je dacht waarschijnlijk eerder aan stoomlokomotieven ?

(En ik die dacht dat jouw "broeden" een geval van vogelgriep was [:o)])
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Brunel

Een beleefde discussie is inderdaad beter dan wat heen en weer gescheld. Voor zover ik daaraan mee heb gedaan, mijn excuses.

Jouw idee is helemaal zo slecht niet Roland. Sterker, volgens mij zijn er al bewegingen in die richting. M?rklin en Roco doen dat nog wat halfslachtig. Een veel beter voorbeeld is Piko. Dat merk brengt voor weinig geld loks met een goede aandrijving en goede kappen, maar met wat grove detaillering. Daar valt met wat werk heel wat van te maken. Ik denk alleen wel dat zoiets met modern materieel gemakkelijker is dan met stoomloks. Klinknagels zijn er wel of niet. Daar valt niet heel veel meer aan te doen.
Met een actieve importeur blijkt Piko ook tot veel bereid. In 2006 komt er een model van de tweedelige Nederlandse Hondekop. In de juiste lengte, met een goede aandrijving, maar een wat eenvoudige detaillering en dat voor ongeveer 140 euro. Kortom, zeer geschikt voor opwaarderen tot een supermodel. De stap naar een Beneluxversie door Piko hoeft dan niet groot te zijn.


citaat:

Het andere probleem is een beetje, de naijver tussen de modelbouwers zelf en hun directe omgeving. Ik, nu persoonlijke visie, laat mij niet meer meeslepen door de massa. Ga voor de zeer correcte modellen of voor de modellen die kunnen worden ?opgegrade? naar een super model. Als dat niet voorhanden is, dan blijft totale zelfbouw over. Dit heeft de grootste voldoening, plus je kan meespreken met de mensen die hetzelfde beogen en ook gedaan hebben.

Uit mijn nogal internationale ervaring in de modelbouw wereld, moet ik echter nog steeds vaststellen, dat de meeste modelbouwers het liefste een doos kopen, het op welke rails dan ook # smijten # en dan de regelaar (digitaal of analoog) volledig openzetten en racen maar.
Een beetje werkelijkheid hoeft niet meer, als het maar beweegt.

Het is ook zo, en dat ben ik niet alleen die dit ervaart, dat de betere, lees gevorderde modelbouwer, zich meer en meer terug trekt in de betere verenigingen.
Nu dit een begin van een open en beleefde discussie is, wou ik het hierbij dan voorlopig laten.



Hierboven geeft Fremo twee voorbeelden van hoe mensen met de hobby bezig zijn. Herkenbaar.
Maar wat ik dan jammer vind is dat er weinig waardering blijkt voor al die mensen die het anders doen dan Fremo zelf. Een goede clubbaan is mooier om te zien dan een 'spaanplaatbaan', zeker. Maar daarom zijn al die mensen niet op een minderwaardige manier met hun hobby bezig. Ze stellen alleen andere eisen en dat mag.
Fremo (en Febelrail) beoordelen een model alsof het op een goed gedetailleerde clubbaan moet rijden. Dat is prima. Maar iemand die gewoon lekker thuis rondjes wil rijden, stelt andere eisen. Ook goed.

Dit is niet om de discussie vervelender te maken. Wel hoop ik dat Fremo begrijpt waarom zijn reacties soms zoveel weerstand oproepen en een goede discussie al bij voorbaat smoren.

Steven86

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

Dag Roland,  [:)]

Alhoewel ik in het hoge Noorden verblijf met temperaturen van -20? en omringd door meer dan 4 m sneeuw




Ah. Eindelijk weten we eens waarom ge blauw schrijft. Veel plezier daar [:)]

Gerolf

Interessante discussie!

Laat me even mijn eigen huidige situatie uitleggen, waarvan ik vermoed dat dit herkenbaar is voor anderen:
Momenteel - en dit zal nog heel wat tijd duren - ben ik aan de opbouw van mijn baan bezig. Tijdens deze fase steek ik bewust weinig energie (en geld) in rollend materieel. Eerst moet de baan betrouwbaar werken. Om die te testen heb ik echter wel nogal wat locs nodig.
Dus: koop ik voorlopig tweedehands, of een paar 'playtime' Roco 59ers. Die rijden prima, trekken mijn railreigingstreintjes, ... en zorgen voor beweging op de baan.
De meeste mensen die naar mijn baan komen kijken zijn 'gewone' mensen, geen doorwinterde modelbouwers, en hebben zelfs geen idee dat die locs buitenmaats zijn of te snel rijden.
Eens mijn baan wat presentabel is, zal ik me w?l bezighouden met correcte treinen en supering. Voor die 59ers wil dat misschien zeggen dat ik dan een volledig nieuwe kap moet maken - dat weet ik nu nog niet, en ik lig er voorlopig ook niet wakker van.

Ik documenteer me in ieder geval in tussentijd, dit wil zeggen dat ik ook met veel aandacht de discussies jullie, de specialisten, volg.
Je zou dus kunnen stellen dat ik wat treinen betreft momenteel een dozenkoper ben, maar dat dit niet zo zal blijven. Voor mij ligt de waarheid dus in het midden.

Is dit herkenbaar vor anderen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel
Maar wat ik dan jammer vind is dat er weinig waardering blijkt voor al die mensen die het anders doen dan Fremo zelf. Een goede clubbaan is mooier om te zien dan een 'spaanplaatbaan', zeker. Maar daarom zijn al die mensen niet op een minderwaardige manier met hun hobby bezig. Ze stellen alleen andere eisen en dat mag.
Fremo (en Febelrail) beoordelen een model alsof het op een goed gedetailleerde clubbaan moet rijden. Dat is prima. Maar iemand die gewoon lekker thuis rondjes wil rijden, stelt andere eisen. Ook goed.

Dit is niet om de discussie vervelender te maken. Wel hoop ik dat Fremo begrijpt waarom zijn reacties soms zoveel weerstand oproepen en een goede discussie al bij voorbaat smoren.



Brunel, je slaat hier spijkers (klinknagels) met koppen. Het gaat erom waar elke modelspoorder zijn klemtoon legt. Dat bepaalt in essentie hoe iemand een model beoordeelt. Voor de ene is prijs belangrijk, voor de andere rijplezier en ja zelfs rijplezier.

Roland, wat je idee betreft. Het bestaat al. Elk merk heeft hobby versies. De ene al beter dan de andere. Sommigen zijn uit te breiden tot een realistisch niveau. Andere niet. Keuze zat dus. De goedkoopste hobby modellen van alle merken zullen er altijd uitzien als goedkoop. Punt uit.

Enne, ik denk niet dat er iemand ?cht op MSM zit te wachten om zich te laten leiden bij zijn aankoopbeslissing. Daarvoor wordt er teveel bericht over ??n welbepaald merk volgens normen die mij veel te laag liggen (stijl "gezien de lage prijs van het model, kunnen we de foutjes door de vingers zien") en veel te laat voor andere merken. Er verschijnen tegenwoordig zelfs besprekingen van nieuwe wagons die al een jaar op mijn baan rijden. Zo uit de doos [;)]



Steven

ERVIN

@Gerolf,ik begrijp heel goed wat je bedoeld,ik zou eigenlijk ook zo te werk moeten gaan,eerst je baan betrouwbaar maken en dan pas beginnen met het kopen van locs en wagons,ik heb hier al een hele tijd een foute keuze in gemaakt,met als gevolg dat ik wel locs had,maar die konden amper rijden omdat ik nog niet genoeg sporen had.
Waarom ik toen eerst die locs heb gekocht spreekt eigenlijk voor zich,ik ben een tijdperk v rijder,toen Mehano de reeks 77 uitbracht,stond er in de advertentie,een beperkte oplage van x-aantal stuks,t'ja,wat moet je dan doen,ofwel deze loc kopen,dan heb je hem,ofwel eerst je geld in sporen e.d.steken,met de kans dat als je sporen er liggen,die loc niet meer te krijgen is?Ik heb mij toen laten meeslepen met al die "beperkte oplagen"dat ik op dit moment 6 77/78ers op mijn baan heb rondrijden,het is nog niet zo lang geleden dat ze heel mijn baan konden rondrijden,terwijl de eerste 77er toch al een hele tijd uitgekomen is.
Nu mijn sporen er liggen en alles prima werkt heb ik terug een beetje meer vrijheid,maar dat is wel anders geweest!
En dan te bedenken dat de eerste 77er op dit ogenblik nog altijd te verkrijgen is!!

n/a

De dure modellen van piko maken ze zelf in Sonnenberg. De goedkope modellen worden gemaakt door mensen in een land waar ze 60 uur per week moeten werken voor 100 euro per maand of minder. Want het schijnt dat zo'n 10% van de Chinezen niet eens het wettelijke minimumloon daar verdient, dat bleek wel uit een parlementair onderzoek daar.

DelticPower

Davy schreef
citaat:
De dure modellen van piko maken ze zelf in Sonnenberg. De goedkope modellen worden gemaakt door mensen in een land waar ze 60 uur per week moeten werken voor 100 euro per maand of minder. Want het schijnt dat zo'n 10% van de Chinezen niet eens het wettelijke minimumloon daar verdient, dat bleek wel uit een parlementair onderzoek daar.


Davy, wat bedoel je met dat bericht? Moeten we de goedkope modellen maar niet meer kopen, dan hebben ze daar geen werk meer. Dus nog minder inkomsten.
Of alleen maar goedkope modellen, dan moet er meer geproduceerd worden en hebben meer mensen wel een laag, maar toch een inkomen.

Worden de productiekosten hoger dan sluiten we de fabriek en gaan weer naar een ander goedkoop land, daar begint het weer van voren af aan.

Groeten Jan


janjozef

De vraag is altijd wat is supergedetailleerd en wat is basismodel. Zijt ge verzamelaar of spoorder. Want voor iemand die met zijn modellen wenst te rijden is een gedetailleerd model soms eerder een nadeel dan voordeel. De details op het front zitten dikwijls in de weg voor de koppelingen, die eigenlijk volledig uit verband gerukt zijn met de realiteit, terwijl voor in een kast te zetten zelfs al een motor overbodig is. Ik vrees dat er een aantal problemen zullen opduiken om de basisikopers en de klinknageltellers te verenigen voor een model.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door DelticPower
Davy, wat bedoel je met dat bericht?
Jan, je bent nog niet zo lang op dit forum (welkom trouwens) en kan dit niet weten:
Davy is blinde fan van een bepaald merk, waarvan hij denkt dat geen enkel onderdeel in een lageloonland wordt gemaakt. Gewoon die opmerking negeren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Laten we ophouden over lage lonen landen,en vooral met het geven van gekleurde info hier over.[:(!]
Voor ons zijn landen als China,Korea e.d inderdaad goedkope productie landen.
Voor de gemiddelde inwoner van b.v China is het dat helemaal niet,hij verdient eindelijk een voor zijn doen goed salaris.
Van uitbuiting door westerse firma is gen sprake.De gemiddelde chinees verdient in 2005 ruim 150% meer dan in 2000.
Voor deze mensen is de komst van productie behoefte ui europa eerder een zegen dan een straf.[8)]
Ophouden dus met het om politieke redenen gven van valse info,en vooral door gaan met het kopen van in deze landen gemaakte producten
Veel er van zijn van hoge kwaliteit.
Onder schat de technische kennis en behendigheid van b.v een chinees
niet.

svvander

Roland, goede opmerking die je daar geeft en een zeer herkenbare situatie die zowel ik als andere modelspoorders, steeds meer en meer ondervinden.

Maar, toch deze bemerking; men mag niet alle modelbouwers over dezelfde kam scheren. (Ik bedoel dan: er zijn die meer interesse hebben afgewerkte modellen, zie bijvoorbeeld Fremo, er zijn die meer interesse hebben in het speelplezier, zie mezelf etc...). Dat de fabrikanten, enkel voor de markt kiezen die veel opbrengen en bijgevolg ook grotere winsten meebrengen.

Dus uit jouw bericht ontleed ik volgende 3 punten (corrigeer me als ik fout ben):

1) een Belgische markt, die op termijn zo duur gaat worden, dat er niets meer gekocht zal worden en daardoor deze markt op termijn onbestaand zou worden, tenzij er tijdig ingegrepen wordt.
2)de noodkreet naar modellen (een soort hobby-reeks) die voor iedereen betaalbaar zijn en zowel de beginner, als de gevorderde kan bekoren.
3)de 2 bovenstaande zaken aankaarten via MSM en liefst, indien mogelijk, meer reportages brengen zoals die van de reeks 25 van Lima vorige editie.

Ik ben het er 500% mee eens! Dit is wat er eigenlijk zou moeten gebeuren, willen we nog iets aan onze hobby hebben.
Een loc zoals de CFL185 van M?rklin, de 59 reeks van Roco of de wagonetjes van Piko, zijn hier het goede voorbeeld van. Een perfect rijdend model, met goede rij-eigenschappen, dat makelijk aan te passen is, aan een scherpe prijs.
Mijn bedenking bij dit gegeven; ik vraag me af waarom wij sommige dure en niet correcte modellen, nog steeds blijven kopen???

Persoonlijk, hoeven de modellen voor mij niet superafgewerkt te zijn, mij gaat het hem over het spelplezier... maar ik kan mij inbeelden dat er mensen zijn, die hun model in schaal, 100% naar het voorbeeld willen.

De vraag is, wil (of kan) MSM hieraan meewerken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be