O schaal modules

Gestart door argilla, 18 februari 2013, 11:40:11 AM

argilla

Citaat van: evan op 30 maart 2013, 12:14:51 PM
Het is inderdaad een kwestie van smaak.

Lauscha bijvoorbeeld is opgebouwd uit 2 niveaus.  Laag op 135 cm en hoog op 150 cm.
Het is een ondiepe baan en maar een bepaald tafereel van een station in schaal één, maar het werd gewaardeerd door publiek.  De baan is er qua sfeer en details ook naar gebouwd  Voor de kids zijn er bij de banen die we exposeren altijd trapjes voorzien ongeacht de hoogte of het nu 120, 130 of 150 cm is.

Nu het werken aan een baan die zo hoog staat is wel vermoeiend en dan spreek ik uit ervaring  ;)

Als de bedoeling is dat je de baan op ooghoogte ziet, moet je de 150 hanteren. :)


Het is inderdaad zo Evan dat je module ( overigens een pracht van een module) in Mechelen die hoogte had. We hebben elkaar trouwens gesproken. En op die bepaalde hoogte redeneerde ik verder voor de 0 schaal hoogte (1.50 m).
Misschien is het voor deze schaal toch wel wat hoog. Enfin ben er nog altijd niet uit wat betreft de hoogte. Zoals ik reeds eerder aanhaalde heb ik het niet zo voor vogel(en) perspectief. Maar dat is ieders persoonlijke kijk op de zaken.
Zien wel alvast bedankt voor de raad en advies.  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#31
Toch even rekenen:
Iemands ogen staan ongeveer 11cm lager dan zijn "kruin", dus voor 150 cm moet je 162 cm groot zijn om op railhoogte te kijken.
Zeker voor grotere schalen is de straat-kijk-hoogte 5 cm meer, dus 167cm lichaamslengte is een minimum.
Ik denk dat je heel wat publiek benadeelt als je zo hoog bouwt.

De gemiddelde lichaamslengte voor een volwassene is in België 170.6 cm ...
De gemiddelde ooghoogte voor een volwassene is in België 159.4 cm ...
P5 (de grens van vijf procent kleinste) zijn slechts 155.1 cm groot, en hun ogen staan op 144.6 cm van de grond (zonder hoge hakken)  ;)

http://www.dinbelg.be/DINBelg%202005%20antropometrie%20tabel.PDF

=> Om niet teveel te discrimineren lijkt 140cm railhoogte toch wel een minimum maximum  :-[ ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Klopt ook wel Gerolf.    :)  Maar je bedoelt waarschijnlijk "maximum 140 cm" :P ;)


Argilla kan voor zijn thuis de baan zetten naar zijn voorkeur en zorgen dat het onderstel aanpasbaar is naar een expo waar hij 10 cm lager exposeert.

Argilla,

Nog bedankt voor het compliment en zoals vaak heb ik al met mensen van het Forum gepraat zonder het te beseffen dat het forumleden zijn. :D  Dat was weer zo een geval :)

Groetjes



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

FREMO e.V. - afd België

Goede dag,

Normaal reageer ik hier niet meer op dit NL forum, maar er zijn soms uitzonderingen.
Als "0" spoorder die zoveel als mogelijk alles zelf bouw (Materiaal, sporen, etc...) met meer dan 25 jaar ervaring in de modulebouw. Dus als ik mag verder helpen.

De hoogte voor een modulebak in de schaal 1/43.5 of "0" is al meer dan 30 jaar vastgesteld op een maximum hoogte van 120cm boven de grond, dit natuurlijk gemeten van het bovenste van de spoorstaaf tot het grond vlak.

Natuurlijk kan je langer of hoger, maar hou rekening met de mensen die naar jouw werkstukken komen kijken indien je met je modules wenst deel te nemen aan tentoonstellingen, want dan ga je zeker de opmerking krijgen van het is # te h....... of het is te L.......#.

Als het "PUUR" voor eigen gebruik is, dan kan je, je eigen 'goed' gevoel nastreven.

Indien je iets meer wenst te weten over modulebouw in schaal "0" kan je mij gerust ctc via email.

Nog veel bouw plezier.

Mvg
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

argilla

 Het plan is klaar , en met veel passen en meten en aanpassingen is het klaar gekomen.Op 3 modules een klein station bouwen. De werken aan de ruwe bovenbouw zijn gedaan en nu het sporen leggen alleen zoek ik nog een stevige motor aandrijving voor de wissels en waarmee ik ook de voorliggende stations opstelsporen kan schakelen.
Enkele foto's
















argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 03 juni 2013, 10:32:32 AMalleen zoek ik nog een stevige motor aandrijving voor de wissels en waarmee ik ook de voorliggende stations opstelsporen kan schakelen.
Met een servo, die bestaan in vele "sterktes"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf, die servo's die wij via het forum hebben aangekocht voldoen die ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mivc057

Hello argilla.  Mooi begin , goe bezig.
Om je wissels te schakelen kan je niet beter af zijn dan met een conrad-motor. Ik gebruik die zelf op mijn spoor-0 en spoor-1 banen. Heel sterk (mits een dikkere staaf te gebruiken dan de meegeleverde) en je kan ook je puntstukken van stroom voorzien alsmede eventuele voeding voor leds op een schakelpaneel. Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen

SuSke

Citaat van: argilla op 03 juni 2013, 10:32:32 AM



Hoi argilla, ik merk dat je schroeven gebruikt om je sporen bij de moduleovergangen vast te zetten, maar ook dat je het verhoogde spoor maakt uit geëxtrudeerde polystyreen plaat. Zijn deze op de overgangen dan voorzien van een houten bekleding of iets in die aard want dat kan ik niet duidelijk uit de foto's opmaken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

FREMO e.V. - afd België

Dag M-L,

Ik zie dat je de houtvijzen hebt gebruikt, maar als ik uit ervaring mag spreken, dan zijn zij op de verkeerde plaats gezet.

Jouw mannier garandeerd zeker en vast rail vervorming of plooien of erger een breuk.

Kijk eens naar onderstaande verbindingen die wel goed zijn aangebracht en steviger zijn;







Hopelijk kunnen de beelden je verder helpen.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

argilla

Citaat van: SuSke op 03 juni 2013, 14:16:13 PM
Citaat van: argilla op 03 juni 2013, 10:32:32 AM



Hoi argilla, ik merk dat je schroeven gebruikt om je sporen bij de moduleovergangen vast te zetten, maar ook dat je het verhoogde spoor maakt uit geëxtrudeerde polystyreen plaat. Zijn deze op de overgangen dan voorzien van een houten bekleding of iets in die aard want dat kan ik niet duidelijk uit de foto's opmaken.

klopt. Er zijn houten latjes gelijmd inde isolatie. Gewoon omdat alles uit de isolatie is opgetrokken. Dat komt omdat ik met opzet geen eindafsluiting van elke module , geen hout heb gebruikt .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Waarom die keuze om geen hout te gebruiken voor de modulekoppen?
Mij lijkt de boel met dat schuim een pak minder solide  ???

Citaat van: mivc057 op 03 juni 2013, 12:40:15 PM
Om je wissels te schakelen kan je niet beter af zijn dan met een conrad-motor.

Dat wil ik zeer betwijfelen. Conrad/Hoffman type wisselmotoren zijn absoluut niet krachtig.
Ze zijn bruikbaar als je wissel geen verende tongen of interne mechaniek heeft.
Ik had er verschillende, heb ze verbouwd en verbeterd, maar uiteindelijk nog aan iemand van het forum doorverkocht.
Zie dit draadje: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16264.60.html

Servo's zijn een stuk krachtiger, zelfs die kleintjes van de groepsaankoop zijn waarschijnlijk geschikt voor "grootschalige" wissels.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 03 juni 2013, 16:08:50 PM
Dag M-L,

Ik zie dat je de houtvijzen hebt gebruikt, maar als ik uit ervaring mag spreken, dan zijn zij op de verkeerde plaats gezet.

Jouw mannier garandeerd zeker en vast rail vervorming of plooien of erger een breuk.

Kijk eens naar onderstaande verbindingen die wel goed zijn aangebracht en steviger zijn;







Hopelijk kunnen de beelden je verder helpen.

Mvg,



ik effe verder in op het vervormen en breuk.
Heb een proef gedaan met de isolatie die ik gebruik nml van die gele styrodur platen die ze ook gebruiken in spouwmuren enz..
proef : begin 5 juni einde 25 juni plaats buiten en binnen
wat ? behalve als het regende de modules buiten in de blakende zon  gezet ( zoalang ze scheen uiteraard) er waren een paar "hete" ttz 2 dagen bij hier in de Kempen van 30 °C Geplaatst gedurende 2.5 uren dan plots overgebracht naar de kelder met een temp van 12 °C constant. s' Nachts laten staan en dan plots terug inde dag in de zon voor 2.5 uren enz...enz...enz...
Telkens dus de afmetingen genomen in de lengte en de breedte van de modules. Dag in dag uit voor het verlaten van de kelder en telkens voor het terug plaatsen "in" de kelder.

Besluit; nul,nul krimp scheur rek niets. Kan ook niet anders want het is de "taak" van isolatie daarvoor is het o.a ontworpen en voorzien op krimp en trek en watever. Zo ook wat jammer zijn als uw isolatie plots begint te scheuren in je spouwmuur door temperatuurs verschillen .... stel je voor ! ! De styrodur die ik gebruik was zelfs en en bak met water gezet op het bouwsalon vandaar dat ik de tip heb om het te gebruiken bij de modulebouw.
Ik veronderstel dat het scheuren en krimpen afkomstig is van "oude generatie" isolatie bv isimo. Dat zelfs niet tegen water kan. ( de vlotter in je wc bak was vroeger van isemo ( had er zo eentje zat na een tijdje vol water ) Dus sorry Fremo voor je negatieve ervaringen ....maar mijn proeven wijzen het tegenovergestelde uit.

Zie zo ik kan verder met de bouw.  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

FREMO e.V. - afd België

Dag M-L,

IK had het over jouw fixering (vijs) van aan je onderkant van je rail aan het uiteinde, zie jouw beelden;



en die



Die staan veel te ver van de rand verwijderd. Als je deze modulebakken 10 keer uit en in elkaar gaat steken zal je zeker een vervorming van je rail uiteinde hebben opgelopen of  een railstaaf die los is gekomen van je fixeervijs.





Enkel dit dus.

Ik had het niet over het gebruikte isolatie materiaal.

Mvg

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

argilla

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 25 juni 2013, 18:30:02 PM
Dag M-L,

IK had het over jouw fixering (vijs) van aan je onderkant van je rail aan het uiteinde, zie jouw beelden;



en die



Die staan veel te ver van de rand verwijderd. Als je deze modulebakken 10 keer uit en in elkaar gaat steken zal je zeker een vervorming van je rail uiteinde hebben opgelopen of  een railstaaf die los is gekomen van je fixeervijs.





Enkel dit dus.

Ik had het niet over het gebruikte isolatie materiaal.

Mvg


zoals ik al schreef "elke dag" van 3-25 juni alle module bakken moeten uiteen vijzen en terug in elkaar vijzen. Niets maar dan ook niets is verandert niets scheef los of wat dan ook. Ik denk dat er zoals altijd aan een probleem of situatie "meerdere oplossingen " mogelijk zijn. Heb geen probleem met uw oplossing maar uit proeven blijkt mijn oplossing even goed te zijn en even efficient.
mvg
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15