Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

O schaal modules

Gestart door argilla, 18 februari 2013, 11:40:11 AM

PeterVG


Berkenmultiplex wordt in doe het zelf ketens niet verkocht.

Geen erg hoor, je kan ervoor terecht bij houtbedrijven.
Gelukkig voor ons zijn er in Geel twee stuks die beiden Berkenmultiplex in alle mogelijke diktes verkopen. Zelf ga ik bij Lavrijsen (Geel Stelen) maar bij Verboven (Geel Punt) kan je ook terecht.
Voor hout kan je sowieso beter aankloppen bij houtbedrijven. Multiplex is bij doe het zelf ketens flink duurder. Zaagwerk is daar dan weer vaak gratis, bij de houthandel betalend.
Ook leuk meegenomen is dat je met je auto tot naast de zaagmachine kan rijden :)





rgp

Argilla,

Het gaat idd over berkenmultiplex en niet populierenmultiplex. :-[

Wat je LIMA materieel betreft: de lok lijkt te kunnen worden verbelgischt naar een HL41 of HL44, maar als je de stand van het machinistenhuis ten opzichte van de derde as bekijkt, dan zie je het toch wel enorme verschil.

Roland


argilla

over deze loc gaat



Zoals je ziet veel wek.Zijn geen echte spaakwielen enz..enz..
om nog maar te zwijgen van : waar ga ik onderdelen en vervangstukken vinden om deze loc om te zetten naar Belgisch.Nieuwe motor in steken ( de oude zijn niet echt goed) maar dan in de tender zekers,  meer gewicht geven aan de loc, enz..enz...
Maar eerst de modules en dan de rest.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#20
Als het gaat om van deze Engelse 4F een Belgische look-alike te maken, dan kan het nog net. Het Belgische type 30 (de voorloper van type 41/44) lijkt er nog het meest op, ook met die open cabine. De asopstelling is volledig fout, de ketel te dik, en de tender helemaal onbruikbaar, maar voor de rest lijkt het me een prima model om op te experimenteren. De prijs is alvast knutselvriendelijk, en in de juiste kleuren geschilderd kan je er een overtuigende Belg van maken, denk ik.  ;)

Misschien vind je inspiratie in mijn (gestrande) poging in schaal N?
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10741.0.html
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10834.msg132529.html#msg132529

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Het werk is begonnen . 3 van deze modules moeten gemaakt worden. Dankzij de info van de leden hier heb ik gekozen om de berkenmultiplex hiervoor te gebruiken.





Het is inderdaad licht en stevig. Gelijmd en gevezen. De gaten zijn voor doorvoer van draden en ook bespaar ik weer wat gewicht.
Boven op de modules komt styrofoam platen ( blauwe) van 40 mm Hiermee is rekening gehouden bij de dwars verbindingen dwz 60 mm hoog ipv van de 100mm voor de zijkanten.
Hopelijk kan ik aan servo's geraken ( zie ander draadje) voor de wissels via de eventuele groepsaankoop. Afwachten.
Meer foto's later.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#22
stand van zaken;

de drie modules zijn klaar. als grondplaat heb 4 cm gele styroduur gebruikt ( of hoe noemen ze zulke iso je hebt die in het blauw ook bij de gamma)

De onderlinge verbinding is als volgt. Module A  op 4 stalen poten ( stelling hoekprofielen) module C ook. Daar tussen "hangt " module B.
Bij een eventuele uitbreiding zal dus module D ook hangen tussen C en E  enz...enz..

De montage profielen zijn 4 x4 cm ruim stevig genoeg, maar niet echt goedkoop maar ja ...is wel gemakkelijk te monteren met al die gaatjes.
De hoogte ben ik nog niet echt uit. Heb ze afgezaagd zodanig dat de bovenkant module ligt of staat op 1.50 cm. Wat vinden jullie van de hoogte ( oh ja de onderkant is voorzien van stelvijzen om alles pas te kunnen zetten)
enfin reactie graag aub. Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mivc057

Hello. Je werkzaamheden vorderen goed. Ik heb enkel wat twijfels betreffende je hoogte. Ik denk dat 1.50m wel wat hoog is. De baan van het 0-Forum is op 1.30m gebouwd alsmede mijn modulebaan en voor mij is dit wel een absoluut maximum. Hoger zal alleen maar hinderlijk zijn, mijn mening natuurlijk.
Als de baan op haar poten staat is 1.30m al lastig genoeg om echte werkzaamheden te verrichten , voor het zicht oogt het wel knap.

Ronald

Standaard (wat heet standaard) is het in de tentoonstellings wereld gewoon om rond de 135cm railstaaf hoogte te gaan zitten. 150 is hoog maar wel mooi om te kijken. Zelf wil ik dit met mijn proefmodule in 0 wel gaan doen, alleen met werken aan je module is het inderdaad wel hoog. Maar daar heb je dan weer krukjes voor of opstapjes. En anders leg je de module(s) gewoon even op een paar schragen of tafel als je er aan werken wilt. Want dat is het voordeel van modules ;)

argilla

persoonlijk vind ik vogelperspectief niet echt mooi. Ik zie liever modules op ooghoogte, ik zie nml graag de treinen zoals je ook in werkelijkheid ziet. Dat is volgens mij indrukwekkenderderder. Er is veel werk ingestoken voor de detaillering door de fabrikanten .
Maar ik weet het echt niet met welk hoogte ik nu goed doe. twijfel nu. :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Ronald

Argilla, als jij je goed voelt bij de door jou gekozen hoogte moet je dat gewoon doen. Trek je niks van ons aan want dit onderwerp is toch sterk persoonsgebonden.  Zoals ik al zei vind ik een hoge baan heel aantrekkelijk vanwege het door jou ook genoemde argument; je ziet de trein zoals ook in het echt. Op ooghoogte of  iets hoger. Dat is op een tentoonstelling vaak een veel gehoorde klacht omdat dat te hoog is voor bv kinderen, kleine mensen en bv gehandicapten in rolstoelen. Ja, zij hebben gelijk maar een baan puur voor shows gebouwd is gewoon dan op zijn best te bekijken. Ikzelf wil altijd graag de toeschouwer  als het ware "in" mijn bakjes laten kijken om de beleving zo compleet mogelijk te maken.

Om er aan te werken is 150 inderdaad erg hoog. Maar zoals al gezegd; modules kunnen los ergens op worden gelegd om aan te werken. Dus dat kan niet echt een probleem zijn voor een te kiezen hoogte ;)

Havoc

Je kan ze natuurlijk ook zo hoog zetten dat je tegen de onderkant aankijkt, zoals die nederlandse baan in Mechelen. Zelfs met een trapje ervoor zag je nog tegen de onderkant aan.

Langs de andere kant als je ze zo hoog zet dat het gras in de weg zit om de achtergrond te zien moet je minder afwerken  :-X
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

150 is inderdaad best hoog. Dat wil zeggen dat men groter moet zijn dan 165 om op ooghoogte te kijken.
Dat is dus niet alleen teveel voor kinderen of rolstoelgebruikers ...
Ik denk dat de "basketspelers" wel even door hun knieën willen gaan om iets op ooghoogte te bekijken  ;)

Je kan natuurlijk je baantje op een schaarlift zetten, dan kan het publiek met een zapper de hoogte zelf kiezen  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#29
Het is inderdaad een kwestie van smaak.

Lauscha bijvoorbeeld is opgebouwd uit 2 niveaus.  Laag op 135 cm en hoog op 150 cm.
Het is een ondiepe baan en maar een bepaald tafereel van een station in schaal één, maar het werd gewaardeerd door publiek.  De baan is er qua sfeer en details ook naar gebouwd  Voor de kids zijn er bij de banen die we exposeren altijd trapjes voorzien ongeacht de hoogte of het nu 120, 130 of 150 cm is.

Nu het werken aan een baan die zo hoog staat is wel vermoeiend en dan spreek ik uit ervaring  ;)

Als de bedoeling is dat je de baan op ooghoogte ziet, moet je de 150 hanteren. :)

Succes verder met je project
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.