Sdr. Omme, de bouw van een kleine Deense module.

Gestart door Stedahult, 15 februari 2013, 20:05:06 PM

Stedahult

Ik had naast mijn Zweedse modulebaan "Stedahult" wat plannen
uiteengezet voor de bouw van een Deense modulebaan. Die voornamelijk
bedoeld is om te kunnen rangeren. Al wilde ik het niet te fors hebben.]

Afgelopen bouwvak vakantie kocht ik in Kolding het boek over de Trolhedebanen.
De vroegere spoorlijn van de TKVJ "Troldhede - Kolding - Vejen Jernbane". Deze lijn
is gesloten in 1967 en gesloopt in 1968. In de lijn zaten drie stations die met de
DSB gedeeld werden. Kolding, Grindsted en Trolhede. Dus al gauw had ik het boek
gelezen en natuurlijk gingen de raderen draaien. Een aantal stations kwamen
in aanmerking om te gebruiken voor het sporenplan. Sommige werden samen gevoegd,
andere vielen meteen af domweg omdat ze niet interessant zijn. De uiteindelijke
keuze ging tussen Sdr. Felding en Sdr. Omme. Het is dus Sdr. Omme geworden.



In Sdr, Omme was een spooraansluiting naar een meelfabriek. Ik heb er een kunstmest
fabriek van gemaakt. Omdat je daar met zakken, containers maar ook aanvoer van chemicaliën
kan werken. Zoals tot een paar jaar geleden in Vlaardingen bij Hydro-Agri het geval was.
Ook had dit station een goederen loodsje. In totaal liggen er zes wissels, wat meer dan zat is.
In mijn plan is de lijn overgegaan in 1967 naar de DSB. Zodat de industrie zich kon uitbreiden
in de regio waar de lijn doorheen gaat. Ik heb als tijd begin jaren 80 tot halverwege jaren 90.
Dat geeft veel ruimte en variatie in materieel keuze. En dat is weer mooi voor het verzamelen.



Aan het baanplan wijzig ik niet veel, het spoor naar de silo word wat loopt minder rond uit.
En het geheel is wat ingekort. Tevens ligt het geheel straks in een flauwe boog van zes graden.
Inmiddels zijn twee bakken geheel klaar en kunnen de sporen daar op gelegd worden, nummer
drie moet even wachten net als het onderframe. De kosten voor de rails vallen ook best mee.
Zes flexwissels van Tillig en negen maal flexrails van Roco. De stootjukken worden zelfbouw.



p.s eindelijk door hoe plaatjes te plaatsen....
Mvh. Steef


Gerolf

Leuk plannetje. Succes er mee !  8)
Mooie foto, trouwens. Het railprofiel valt me nogal op: zo laag ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Dat belooft wat leuks te worden, less is more zeggen ze soms!

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

erg leuk weer een nieuwe draadje te zien, mooi thema, lekker rustig idd. en origineel, ga je materieel zelf/ombouwen of is het wel verkrijgbaar? ben benieuwd, hoe groot gaat het geheel worden?

GVL

Niet-alledaags voorbeeld en de mogelijkheid tot boeiend bedrijf op een beperkte oppervlakte. 6 wissels zijn meer dan voldoende ...
Succes, Steef!

evan

Hey hey,  (Zweeds)


Het lijkt me een leuk project en wens je bij deze veel succes en plezier.

Grts

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stedahult

Allen. dank voor de reakties.

De afgelopen dagen wat met abs aan het spelen geweest.
Met het voorlopig resultaat ben ik wel tevreden. Zeker als je
je bedenkt dat ik een sumier tekeningetje, een soort van
3D plaatje en drie foto's van de goederenloods heb.

De TKVJ had drie afmetingen van goederenloodsen. De kleine
stations hadden een 9 meter loods, de middel grote (zoals Sdr. Omme)
een 20 meter loods en de grote stations een 35 meter loods.

Morgen ga ik de deuren en raampartij maken. Daarna nog 2 hulpspanten
voor het dak. Daarna kan het dak gesneden gaan worden.

De gebruikte dikten abs zijn: 0.2, 0.5, 1, 1.5 en 2 mm.
Evenals hoekprofiel 1.2x1.2. Alle stripjes zijn gesneden van 0.5 plaat.





Voor het dak erop gaat moeten alle naadjes tussen de stripjes geschuurd
worden met een stukje fijn schuurpapier. Tooltje hiervoor heb ik al gemaakt.
Er zit nu inmiddels een uur of 14 bouwtijd in. Vooral de stripjes vreten je tijd.
Net als het meetwerk, alhoewel.. Meet, gokwerk en 30 keer de foto's bestuderen..

Cherio!  ;)
Mvh. Steef

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

gaat de goede richting uit zo te zien!

Zijn alle strips stuk per stuk gekleefd? De horizontale? de vertikale van de bijbouw?

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stedahult

@ Dirky

Alle stripjes zijn onafhankelijk van elkaar gelijmd met Robbe Type2 secondelijm.
Dat is net als het snijden een geduldig werkje. De strips varieren in een breedte
van 2.25, 1.8 en 0.6 mm. Dit heb ik berekend door de planken te tellen en daarna
het geheel te delen. Bij gebrek aan een goede tekening.
Mvh. Steef

Dirky

Inderdaad een oefening in "geduld". Het resultaat is oprecht mooi!

Heb je al geprobeerd de planken te imiteren door te krassen?



Dit gaat, denk ik, een pak sneller en in H0 zie je geen noemenswaardig verschil.
Het gaat sneller, dus kan je meer bouwen, dus kunnen we sneller genieten van je werk  :)

Stedahult

#13
Dat zal ik bij de volgende loods eens gaan proberen.
Die word de helft langer, dat is de witte loods op de achtergrond.

De stripjes zijn overgens na lijmen ook bewerkt met een driehoek-
sleutelvijltje en een horolgepincet. Dit om de schuine kanten
aan de strips (planken) te imiteren.

Het topic is ook te volgen op het BNLS forum in Nederland.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50605.0.html
Mvh. Steef

Stedahult

#14
Afgelopen dinsdag moest ik voor mijn werk even bij IKEA Delft zijn.
Goh, wat vervelend. Kon ik meteen even het één en ander halen voor
de onderbouw. Helaas zoals meer het geval is, hadden ze niet alles.
Dus aanstaand weekend het laatste maar even halen.

Zojuist wel de zes flex wissels van Tillig besteld. Ik heb voor de 11 graden
variant gekozen. Met 9 graden kom ik niet goed uit. Het plan is tenslotte
iets ingekort om het in 3.30 m passend te krijgen. Dus dan kan ik als
het een beetje mee wil zitten eind aankomende week beginnen met
het leggen van de sporen. Die dan alvorens te ballasten, eerst tussen
de bekende blauwe platen worden gelegd. Dit omdat de sporen nogal
diep liggen ten opzichte van het maaiveld. Het ballasten word ook met
een mengsel van grus, zand en zeer fijn grind gedaan.

Om nog even terug te komen op de vraag van Wim (Kautenbach). Het
materieel van de TKVJ is wel te verkrijgen via kleinserie fabrikanten. Maar
daar ben ik snel mee klaar, ik zoek één gesloten wagen van hun, en die is door
Hobbytrade in 2005 uitgebracht. Die vind ik wel. Verder heb ik al een aardige
verzameling Deens materieel van o.a Heljan, Hobbytrade, Roco, Märklin en Rivarossi.
Al is het wel vaak lang zoeken eer je gevonden hebt wat je zoekt....
En ach, een mens moet wat wensen overhouden  ;)
Mvh. Steef