Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

Decapod

Studeer je Taal- en letterkunde of zo? Je hebt wel een heel literaire visie op de gecreëerde werkelijkheid (en dan zo van die woorden gebruiken als mimesis, Olivier toch!  8) ).

Ik ben ondertussen al ontelbare keren opnieuw begonnen. Eerst in mijn hoofd, dan soms op papier, dan weer met forex en co, ... . Alleen mijn vrouw wordt er wanhopig van: "Allez, dat was nu toch mooi. Wanneer ga je nu eindelijk eens iets afmaken ... ."  :) Allemaal niet erg, zolang er maar uit leert en eraan kan blijven werken. Afbreken maar zou ik zo zeggen!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

reeves

aha een mede skater! en modelspoorder niet echt twee dicht bij elkaar liggende hobby's  ;)

Grtn
Tom


OlivierV

Citaat van: Decapod op 27 februari 2013, 15:30:12 PM
Studeer je Taal- en letterkunde of zo? Je hebt wel een heel literaire visie op de gecreëerde werkelijkheid (en dan zo van die woorden gebruiken als mimesis, Olivier toch!  8) ).

Ik ben ondertussen al ontelbare keren opnieuw begonnen. Eerst in mijn hoofd, dan soms op papier, dan weer met forex en co, ... . Alleen mijn vrouw wordt er wanhopig van: "Allez, dat was nu toch mooi. Wanneer ga je nu eindelijk eens iets afmaken ... ."  :) Allemaal niet erg, zolang er maar uit leert en eraan kan blijven werken. Afbreken maar zou ik zo zeggen!

Jups, Taal -en Letterkunde Engels Spaans, ondanks het feit dat mijn examens niet super waren (op Engelse letterkunde dan na) heb ik wel enorm veel opgestoken uit de lessen. Allemaal gewoon heel erg boeiend.

Citaat van: reeves op 27 februari 2013, 19:42:19 PM
aha een mede skater! en modelspoorder niet echt twee dicht bij elkaar liggende hobby's  ;)

Grtn
Tom
Inderdaad een aardige mix, feestbeest alom, fervent skater, modelspoor en ook zo niet voor de hand liggend.


Citaat van: milocomarty op 27 februari 2013, 21:03:43 PM
Een filosoof  ;)
'k Denk ook wel vaak na ja en het zou perfect in het rijtje passen!

Citaat van: Pol op 27 februari 2013, 00:06:54 AM
Misschien ligt daar een uitdaging voor je?  ;D ;D ;D
Ghoh, 't zou wel eens iets heel geks zijn, een trein die door een Dali-landschap rolt. 't Zou enigszins de modelspoorwereld wel enorm op zijn kop zetten, toch de kunst van het scenerybouwen.

Maar ook hier zou ik dan weer zelf willen streven naar een mimesis van de werkelijkheid, misschien niet het oppervrolijke lentelandschapje...
Enfin, ik zou uren kunnen fantaseren.

'k Zou mij soms wel gaan afvragen of mijn ouders wel mijn ouders zijn want die denken best wel compleet anders dan mij.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

'k Heb eens zitten zien voor een baanplan op 2 modules van 60cm breed
Meter van 2m ernaast gelegd, 'k zit nog net niet aan 2m en een trein met 3 rijtuigen kan makkelijk plaats nemen, 4 zou ook moeten lukken op het eerste spoor.

Geïnspireerd op de baan Vierheim (qua sporenplan), dat een rustig spoorverloop weergeeft.



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#20
Hopla, nieuw ideetje, past op de oude plaat + extensie van 45cm dus op 90*215cm.

- Vooraan station met 1 doorlopend spoor en 2 kopsporen waar er kan omgelopen worden of 2 trek/duwstellen kunnen komen.
- Rechts onderin een goederenspoortje, dat eventueel nog kan leiden naar een goederenmodule.
- Bocht rechts aan spoor 1 leidt naar een locloodsje.
- 3 Sporen bovenaan = schaduwstation



Besturing => Analoog

Project ook ineens vernamen naar Bellevue, dat bekt wel wat beter. 8)

edit: indien nog suggesties, laat maar weten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Bellevue klinkt alvast beter dan Santé  (naam van bierbrouwer ?)

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 maart 2013, 15:07:05 PM
Bellevue klinkt alvast beter dan Santé  (naam van bierbrouwer ?)

Groeten Peter ;)
Bekt inderdaad beter, ghoh, het is een beetje een ambigu geval, deels naar de bierbrouwer (vanderstock ofzo is de brouwerij) en deels naar een stationsbordje dat ik ergens vond.

Ben er daarnet direct in gevlogen, rails liggen op eens soort van mousse als geluidsdemping (velletjes van iets, ik weet niet van waar het komt, maar het zal vast en zeker beter werken dan karton. Verder rails mooi vast gevezen.

Verder nog ringleiding leggen, kabels aansluiten, maar dat is voor een andere keer.



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Deze week in een gaatje alle wissels vervangen voor exemplaren van de nieuwere Fleischmann modelrails, die bijgevolg beter schakelen en op een na waren het allemaal denkende wissels, dus konden de isolatiestukjes eruit en sluit ik voorlopig nog niet alles aan op de ringleiding tot alle locs of het merendeel digitaal is.

Vandaag tevens wat test gereden met mijn Roco HLD59 en mijn V100 (eentje met kleinere wielflenzen en de V100 van mij is een oude die nogal makkelijk ontspoort), over het algemeen doen beide het goed.





Voor het station zal ik waarschijnlijk het Belgische station van Kibri gaan gebruiken, indien ik het ergens voor een leuke prijs tegenkom, perrons = zelfbouw van mdf.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#24
Goedemorgen allen.

Gisteren werk van gemaakt om alles behalve het schaduwstation (dat geregeld wordt door 4 denkende wissels) op de ringleiding aan te sluiten.
Zo ben ik er wel op gekomen dat de sporen die eindigen op een stootblok toch nog te voorzien van een isolatiestukje  en aan en uitschakelbaar te maken, zo kan er makkelijk met 5 locs gereden worden, enfin 5 locs tegelijkertijd op de baan.

Voor het moment liggen de schakelaars nog aangesloten op tafel, deze namiddag bouw ik die verder in zodat het een net geheel wordt.

Enige jammere van gistereavond is dat door een dommigheid het frame van de oude keukentafel 5cm naar beneden zakte en er op het verste spoor van het schaduwstation een trein stond met al mij nieuwste materiaal, dat ging dan ook recht richting de grond. Al bij al een geluk dat het een metalen loc was en er niks aan is, aan de wagons was er verbazend genoeg ook niks.

Hier nog een impressie van gisterenavond.



edit: bediening van de analoge stopspoortjes is ook in orde gebracht, evt kan er nog een schakelaar bijgeplaatst worden om de verlichting te regelen.


Genoeg geprutst voor vandaag denk ik, terug een beetje Engelse Taalkunde studeren, dan gaat het binnen 6 weken nog zo gemakkelijk in mijn koppie.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#25
He daar.

Gisteren vroeg ik me af of het niet verstandig zou zijn om nog 2 locsporen aan de baan toe te voegen, alleen krijg ik dan het gevoel dat het wat te druk wordt.

Hiervoor zou ik me wel nog een extra driewegwissel moeten aanschaffen. Om het eens te testen heb ik de sporen er gewoon opgelegd en ik vind het te druk. De reden dat ik het zou doen is omdat ik nu de uiteinden van mijn 2 kopsporen gebruik om locs op te stallen, maar dan gaat er een kopspoor verloren.



edit: idee maar laten varen, zou toch te omslachtig worden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#26
Vorige week ben ik eens aan het tekenen geslagen, het plan was te groot, dus trok ik er maar een foto van!


Bellevue-Le-Bois (aangekleedde modules)


Beschrijving:
Weken maalde een simpel plan door mijn hoofd na het zien van Peter VG's Hamsart, welk een silmpel sporenplan kent.
Hoe ik de opstelsporen ga aanpakken weet ik nog niet, ofwel met aan iedere kant 2 spiralen die naar onder de modules gaan, ofwel erachter, ofwel een lade met opstelsporen, of een grote draaischijf, dat zien we nog wel, het sporenplan ligt alvast min of meer vast.

De modulebakken zijn telkens 120cm breed, bovenaan iets breder (+-125cm) zodat het stationnetje in een lichte boog zal komen te liggen. Het geheel stijgt of daalt ook een beetje, enkel het station is vrij vlak en zoals de naam al doet vermoeden moet de omgeving bossig zijn.

Qua tijdperk zal het station met NMBS elementjes uit +-1960 zijn, maar qua materiaal kan het van TP III tot VI gaan. Bovenleiding komt er normaal niet, die moet je er maar bijdenken wanneer er een HLE20 met i6 rijtuigen halt maakt.

Besturing zal digitaal gebeuren met een simpele multimaus, wissels worden handmatig geschakeld m.b.h.v. schakelbordjes op de zijkant van de modules, zo blijft het "spel" aanwezig.
edit: opbouwende verbeteringen zijn altijd welkom.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 27 mei 2013, 10:30:28 AM
Netjes  ;)

Dacht ik ook, als de uitwerking maar hetzelfde wordt.

Ik twijfel wel nog een beetje welke rails ik hiervoor ga nuttigen, sowieso code 83, maar peco of roco of tillig, wie zal het zeggen, de rest is toch gewoon flexrail.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#29
Vandaag een kleine start gemaakt, 't moest er een keer van komen.

Aftekenen.

Plaat voor 4 modulevlakken


4 bovenvlakken even achter mekaar
Een half uur zagen later hebben we de bovenkanten voor 4 modules, maar icm lijkt me dit toch krap te worden...


Binnen even uitgelegd met sporenplan

De bovenplaten van de modules nam ik mee naar boven, en legde ze boven op de hal uit zoals ze eerder al in het gras hadden gelegen.
Het geheel is gebasseerd op het sporenplan van Sart-le-Spa, zoals Peter VG's Hamsart.

Met wat oude slanke Roco wissels begon ik uit te leggen wat er op het plan staat. Resultaat is dat ik eigenlijk een bak te kort kom om een mooi station te creëren, zeker wanneer ik de trein die nu op een soort van spoor 1 staat ook op spoor 3 wil krijgen... . Deze moet ik nog bijzagen en dan zal het vervolgens denken zijn waar ik het geheel kan opzetten indien ik het eens volledig wil tentoonzetten.

Na het zagen van het 5e bovenplateau ga ik vervolgens module per module klaarmaken en ze daarna allen in de primer zetten, lekker wit en kan ik mooi aftekenen.

Wordt vervolgd ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan