Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Marklin, HAMO

Gestart door dingske, 11 januari 2006, 21:36:29 PM

dingske

Hoi,

Er werd mij een marklin Hamo loc aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Nu is mijn vraag waarvoor staat die HAMO? Is dat een goed kopere versie van Marklin?

Groetje Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

rgp

Dag,

Neen, vroeger (jaren 60 tot 80?) werden de gelijkstroomversies van M?rklin verkocht onder de naam M?RKLIN HAMO.  Het is dezelfde kwaliteit dan de M?RKLIN maar in 2-rail.

Roland

dingske

Bedankt.

Dus ik kan met deze loc op mijn gewoone marklin baan niet veel aanvangen dan?

Groeten Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

janjozef

niets normaal. Als je langs de onderkant ziet staat er zelfs geen sleper onder. Moest dit wel zijn dan is het geen hamo, geen gelijkstroom hoogst waarschijnlijk ook niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Waarvoor de letters HAMO staan weet ik niet. Maar je hebt HAMO en je hebt het zogenoemde gelijkstroom. Qua rijden is er geen verschil. Een M?rklinloc krijgt het label HAMO wanneer het zo origineel van de fabriek komt voor tweerail gelijkstroom. Het wordt verkocht in dozen met het label (stikker) HAMO, en een specifiek cataloognummer. Ze hebben zelfs zo'n contactpunt voor het Fleischmannsysteem. Iets wat je met een tang gemakkelijk kunt verwijderen.
De andere M?rklinmodellen zijn omgebouwde modellen die daarvoor originele M?rklinonderdelen gebruiken. Normaal moeten deze modellen een pemanente magneet hebben. Iets wat de ombouwers wel eens durven vergeten uit kostenoverweging. Deze permanente magneet is niet noodzakelijk, maar doet de loc beter rijden. Vooral de startspanning ligt aanzienlijk lager. Iets waar je toch moet op letten indien je een omgebouwde M?rklinloc koopt.

Loco

Peter

Volgens mij is M?rklin jaren geleden gestopt met het produceren van Hamo modellen. Het waren inderdaad (ik heb er een paar) puur M?rklin modellen met permanent magneet, geisoleerde wielen en aangepaste stroomafnemers. Ook waren de flenzen van de wielen aangepast voor het rijden op twee-rail sporen.
Tegenwoordig worden de M?rklin modellen aangeboden onder de naam Trix, met digitale stekker enz.maar in feite blijft het principe van Hamo bestaan.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Dieter

Kunne we dan zeggen dat HAMO TRIX is geworden? Of is dit nog iets helemaal anders?

Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

glamo

ik denk dat TRIX toch een appart geheel is, ze bieden toch ook startsets aan geloof ik. ik heb hier nog wat oude folders ingekeken maar kan verder niet zoveel vinden

KURT
 

Peter

Het enige verschil is volgens mij dat er onder de naam Hamo slechts een paar modellen geproduceerd werden door M?rklin, terwijl onder de naam Trix in feite een volledig assortiment aangeboden wordt.
Hamo was in feite slechts een benaming voor een deel (tje) van het M?rklin gamma. Trix was vroeger een geheel zelfstandig merk, dat nu deel uitmaakt van de groep M?rklin.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

marklin maakte al van in de jaren 60 Hamo loks tot eind jaren 90 geloof ik

sinds ze trix hebben overgenomen doen ze dit niet meer en brengen ze gewoon een deel gelijkstroomloks onder de naam trix uit

een ombouw van een hamo (oude) marklin HAMO lok is niet zo moeilijkg eloof ik

een ander anker erin en een sleeper eronder  of vergis ik me?

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

tonycabus

HAMO komt van "Hannemann Modellbau" die in de jaren 50-60 trammetjes maakte, over de kop ging en door M?rklin werd opgekocht. Alleen die merknaam hebben ze ervan overgehouden voor 2-rail-modellen. De "playtime" in 3-rail van M?rklin heette vroeger "Antex" en "Primex" als ik me goed herinner...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door loco

Waarvoor de letters HAMO staan weet ik niet.

Waar HA voor staat weet ik ook niet. MO staat ongetwijfeld voor Model.
Heel vroeger was HAMO een zelfstandig merk. Ze maakten trolleybussen en dat soort spul.
M?rklin heeft die zaak eens opgekocht, maar ze hebben eigenlijk alleen de naam gebruikt om 2-rail versies van hun locs te kunnen uitbrengen.

tonycabus

Op enkele sekonden na zeg.....
Waren die trolleybussen niet van EHEIM, Klaas?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Wisselstromer,
Je moet ook de flenzen van de wielen afdraaien, anders raken ze de bevestingen waarmee de rails op de biels gehouden worden zelfs bij de oude Fleischmann en de Piko A-rails
Tony, De trolley-bussen waren van Eheim.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Peter, Tony heeft het niet over trolley bussen maar over trams. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about