Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

2 Rail en 3 Rail

Gestart door janieburton, 05 februari 2013, 23:04:29 PM

bellejt

is mogelijk als je geen enkele keerlus zou hebben in je plan.Maar dat wordt bijna onmogelijk uit te voeren.Je kan dan bv rail 1  links gebruiken als gemeenschappelijke massa,rail 2 rechts als voeding voor DC en puko als voeding voor AC.Maar dan mag je NERGENS deze combinatie andersom hebben en mogen neregens rail 1 en rail2 in aanraking komen.

janieburton

Blijkbaar is dat toch niet simpel te bewerkstelligen.

Mischien moet ik maar eens denken om 2 verschillende circuits te plannen op mijn toekomstige baan.

 

PietB

Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:59:01 PM
Nee, maar dat is wel een oplossing! Zo kan hij de beide protocollen door elkaar gebruiken, en dat was wel (een deel van) de vraag.
Hugo, zoals ik al eerder schreef het is geen kwestie van protocollen, maar een kwestie van fysieke infrastruktuur.
Op mijn baan Marklin C-rail rijden locs met DCC en andere locs met MM-2 protocol in de zelfde stroomkring.

Alles terug lezend verwart Janie DCC met DC(gelijkstroom 2rail) maar DCC werkt prima op een 3 rail infrastruktuur net als op een tweerail.
Op mijn oude baan had ik een trammetje rijden, 2 rail met een Marklin decoder dus MM protocol.
Later toen de decoder vervangen werd door een ESU multiprotocoldecoder heb ik hem nog een tijdje op MM laten rijden, die ESU's slikken bijna alles dat de centrale verstuurt.

grt Piet.

janieburton

Het was een denkpiste van mij om Marklin materiaal en 2 rail materiaal door elkaar te laten rijden op bijvoorbeeld de C-rails van Marklin, ttz een trein 2 rail en in het andere blok een 3 rail trein op een en hetzelfde circuit.

Maar ik heb begrepen dat de buitenste rails van de Marklin C-rails met elkaar verbonden zijn en dan veronderstel ik dat dat ook bij de wissels en kruisingen zo is.

Technisch(multi protocol centrales) is het blijkbaar mogelijk om DCC en MM-2 protocol te gebruiken maar mecanisch(beperking met de sporen) is het niet mogelijk.

Of...........,maar een ideetje, onder iedere 2 rail loc een sleper plaatsen en aan de linkerzijde van de 2 rail loc de stroomafname loskoppelen en deze verbinden met de sleper, maar ik denk dat er dan mecanische problemen op duiken door plaats gebrek onder de 2 rail locs.
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 06 februari 2013, 18:35:22 PM
Of...........,maar een ideetje, onder iedere 2 rail loc een sleper plaatsen en aan de linkerzijde van de 2 rail loc de stroomafname loskoppelen en deze verbinden met de sleper, maar ik denk dat er dan mecanische problemen op duiken door plaats gebrek onder de 2 rail locs.
Als je slepers gat plaatsen onder 2-rail locs, dan maak je er feitelijk 3-rail locs van.

janieburton

In feite heb je gelijk dat men als men een sleper onder een 2 rail loc zet er een 3 rail loc van maakt, maar...... als men zoals ik voorstelde de stroomafname aan de linkerzijde van de loc afkoppeld dan heeft men nog steeds een 2 rail loc( puntcontact en rechter zijde van de rail)

De vraag is of dit technisch mogelijk is een sleper er onder te zetten.
 

Gerolf

Alles kan, maar wat gebeurt er dan als je de loc omgekeerd op het spoor zet ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 07 februari 2013, 16:57:01 PM
Alles kan, maar wat gebeurt er dan als je de loc omgekeerd op het spoor zet ?

De 3-rail op het aangepaste spoor? Die rijdt niet.
Als je de 2rail aanpast aan 3-rail dan is er geen probleem, toch?

janieburton

@Huugooke,

Ik zou het spoor niet aanpassen maar  gewoon de 2 rail lok.

ttz: Zoals Klaas Zondervan het zegt van een 2 rail lok een 3 rail lok maken(de linkse aansluiting van de 2 rail lok verbinden met een sleper en de vrijgekomen linkse aansluiting doorverbinden met de rechtse).

Maar ik vrees dat dit mechanisch niet mogelijk is bij alle loks, te weinig plaats onder de lok en misschien ook te weinig plaats in de lok voor de bedrading.

Zijn er Marklinisten uit het verleden toen het nog AC en DC was die een gelijkstroom lok heben voorzien van een sleper en deze op hun toenmalige wisselstroom baan hebben laten rijden?
 

PietB

Citaat van: janieburton op 09 februari 2013, 01:21:56 AM
Zijn er Marklinisten uit het verleden toen het nog AC en DC was die een gelijkstroom lok heben voorzien van een sleper en deze op hun toenmalige wisselstroom baan hebben laten rijden?
Ja ik heb er hier 4 rijden.
De wielen vervangen door wisselstroomwielen, niet alleen voor de doorverbinding maar Märklin heeft hogere wielflenzen en dan lopen ze beter door de wissels.
Er een sleper onder gezet, en natuurlijk een decoder in geplaats.
Werkt allemaal prima hoor.
grt Piet.

erik de noorman

Ik heb hier een aantal omgebouwde 2 rail loks van verschillende merken rijden(digitaal).
Roco loks zijn het moeilijkst. Daar is meestal heel weinig plaats tussen rail en chassis vooral deze met boogie's. Meestal moet je een stuk van de boogie weg vijlen en soms één van de twee aangedreven boogie opofferen omdat de tandwielen onderaan de boogie in een uitstulping zitten. De dikte van de sleper moet soms ook aangepast worden.
Soms kan het niet anders dan de sleper onder een goederenwagen of wagon te plaatsen en deze achter de lok te hangen en via, de verbinding te maken naar de motor van de lok.                                          Bij analoge besturing een gelijkrichter en ompoler mee in bouwen.

Erik.

raf

ik rij alles door elkaar op K rails en dit zonder noemenswaardige problemen
wel de wiel breedte afstellen want die willen ook wel eens verschillen

paar opmerkingen

ik rijd 3 rail gelijkstroom en analoog
de elektronica onder de baan die doet de loco's sturen en ik heb 8 verschillende types als mogelijke instellingen
de loco doet het volgende blok weten voor hij het gaat in rijden wat type hij is en daar houd de elektronica dan rekening mee
maar een gewoon schakelaartje voor een kleine baan kan net hetzelfde doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: raf op 17 augustus 2014, 18:26:45 PM
ik rij alles door elkaar op K rails en dit zonder noemenswaardige problemen
wel de wiel breedte afstellen want die willen ook wel eens verschillen


gr raf

Bij K rails is toch enkel de midden geleider geïsoleerd? De 2 buitenste rails zijn toch met elkaar verbonden door het metaal van de "spoorbedding" van de K rails.

Daarom dacht ik dat dit bij de C rails wel het geval was, omdat de spoorbedding uit kunststof bestaat(ik dacht dat bij M(odel) flex rails en sectionale rails van Marklin dit wel het geval was dat de buitenste 2 rails geïsoleerd zijn maar dat dan bij de wissels en kruising de buitenste rails elektrisch zijn doorverbonden)

 

Klaas Zondervan

Bij M-rails is de bedding van metaal, beide spoorstaven zijn via de bedding elektrisch met elkaar verbonden, en dat is bijna niet los te maken.
K-rails: kunststof bielzenmat, beide spoorstaven elektrisch gescheiden.
C-rails: kunststof bedding. Beide rails met elkaar verbonden door brugstrippen, die makkelijk door te knippen zijn.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 00:03:40 AM
Bij M-rails is de bedding van metaal, beide spoorstaven zijn via de bedding elektrisch met elkaar verbonden, en dat is bijna niet los te maken.
K-rails: kunststof bielzenmat, beide spoorstaven elektrisch gescheiden.
C-rails: kunststof bedding. Beide rails met elkaar verbonden door brugstrippen, die makkelijk door te knippen zijn.

Sorry heb bepaalde zaken doorelkaar gehaald.

Bedoelde M rails voor de allereerste Marklin rails met metalen spoorbedding en K rails voor de model rails zoals Marklin ze noemde.

Zijn bij de wissels en kruisingen van deze K rails de beide spoorstaven dan ook elektrisch gescheiden?

En bij de C rails kan men bij kruisingen en wissels dan ook de brugstrippen doorknippen?