Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

2 Rail en 3 Rail

Gestart door janieburton, 05 februari 2013, 23:04:29 PM

janieburton

Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.

Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.
 

Huugooke

Dat is pas een uitdaging!
Ik zie al direct twee problemen.
De C-rails zijn met elkaar verbonden en zouden dus overal van elkaar geïsoleerd moeten worden. Gezien de constructie niet helemaal onmogelijk.
Maar: de wielen van de Märklin loc's zijn met elkaar verbonden, en veroorzaken dus kortsluiting op je geïsoleerde c-rails.

Oplossing: drie-rail locs voorzien van geïsoleerde wielen; en als je dan toch bezig bent, bouw ze dan ineens om naar 2-rail, dan heb je dat rails probleem niet!

Gerolf

Er is ook nog een verschil in afmetingen van de wielassen, waardoor de kans op ontsporingen groot is.

Mij lijkt het beter om te kiezen: of 2R, of 3R. De combinatie zorgt voor teveel problemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Of 2-rail ombouwen naar 3-rail, iets minder werk, maar zoals Gerolf zegt blijven er mechanische problemen.

PietB

Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Een ECoS centrale kan zowel DCC als het Marklin systeem bedienen.
Er zijn meer centrales die dit kunnen.
Citaat van: janieburton op 05 februari 2013, 23:04:29 PM
Zo het technisch mogelijk zijn door gebruik van één type spoor(C-rail van Marklin) zowel 2 Rail(DCC) en 3 Rail(Marklin) door elkaar te laten rijden.
Niet aan beginnen!
Zie de geschetste problemen in deze post.

Gewoon een keuze maken (DCC of Märklin protocol is niet zo moeilijk)
- de niet Märklin decoders, in 3-rail materieel van andere fabrikanten dan Märklin, zijn zowel DCC als MM1-2 protocol geschikt.
- de keuze van het railmaterieel is bepalend.
- 3rail is makkelijker bij wissels (puntstuk polarisatie).
- 2rail is wat complexer bijvoorbeeld keerlussen, maar daar zijn weer goede technische oplossingen voor.

Maar begin niet aan het heilloze pad van combineren.
Succes met je keuze.

grt Piet.

Paulogic

Als ik mij niet vergis hebben ze bij ALAF (Club in Luik) een baan waarop beide rijden.Zelf gemaakte puko's en een detectie-systeem dat
snel schakelt.

Een gesplitste baan kan echter wel. Dus 2 kringen die gescheiden zijn van elkaar al dan niet elkaar kruisend via brug of tunnel en misschien
zelfs met een aangepaste wissel, als deze wissel bestaat natuurlijk. Dan kan je inderdaad kopen wat je leuk vindt en hoef je enkel het materiaal op de juiste
omloop te laten rijden. Met wagons wordt dit wel wat gissen dan indien 3R materiaal op je 2R baan zet... vonken zijn niet uitgesloten...
mvg,
Paul(ogic)

dgrr57

Op mijn (klein) (module) baan rijd ik thuis zowel 2-rail dan 3-rail. Ik gebruik daarvoor k-rails. Maar niet te samen  ;)

Ik heb 2-rail en 3-rail locomotieven maar alle rijtuigen en wagens zijn uitgerust met 2-rail wielen.

mivc057

Op onze modelspoorbaan "Aalst 2000", in de O.V.M.V , rijden eveneens treinen tegelijkertijd op 2 en 3 rail systeem. De baan wordt met "Koploper" gestuurd en deze bepaald het traject van de 2 systemen. Uiteraard gaan deze elkaar nooit kruisen en blijven op hun eigen traject. Er is wel de nodige afwisseling  qua routes door het station. Deze ontwikkeling is iets nieuws, pas eind december operationeel gemaakt en loopt nu proef. Vroeger was het ofwel 2 ofwel 3 rail. Het geeft nu de mogelijkheid aan de mensen met beide systemen hun treinen tegelijkertijd te laten rijden.

PietB

Heren,
de vraag was of het door elkaar kon rijden?
Dus gelijkstroom en 3 rail materieel op één 3rail rails.
En daar geven jullie geen antwoord op.
Dit is alleen maar verwarrend voor de vraagsteller.

grt Piet.

Martin Welberg

Zijn de spoorstaven niet met elkaar verbonden bij M.. ???

dgrr57

Citaat van: milocomarty op 06 februari 2013, 12:41:37 PM
Zijn de spoorstaven niet met elkaar verbonden bij M.. ???
Niet bij K-rails  ;)

Klaas Zondervan

Bij C-rails zijn de spoorstaven wel met elkaar verbonden, maar die verbinding is makkelijk door te knippen.
De wissels vormen een probleem, daar is het wat minder eenvoudig om linker- en rechter spoorstaaf van elkaar te isoleren.

2-rail en 3-rail door elkaar op hetzelfde spoor, ik zou het niet doen. Je haalt je een berg problemen op de nek, en dat zal waarschijnlijk nooit ophouden.
Gewoon kiezen voor één systeem, en daar bij blijven.

Huugooke

Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:54:33 PM
Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.


Maar dat is niet de vraag!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 06 februari 2013, 15:55:26 PM
Citaat van: Huugooke op 06 februari 2013, 15:54:33 PM
Als je de plaats hebt kan je, zoals hierboven gezegd,  wel twee lay-outs naast (of tussen) elkaar leggen, die elkaar nergens raken.
Dan heb je the best of both worlds.


Maar dat is niet de vraag!  ;)

Nee, maar dat is wel een oplossing! Zo kan hij de beide protocollen door elkaar gebruiken, en dat was wel (een deel van) de vraag.