Re: schrootbaan/Le train

Gestart door sdz1976, 02 februari 2013, 20:58:18 PM

Rangeerduivel

Samuel,
Blijft het een Duitser of moet het één of andere Belg worden?

;)

Michiel

De NMBS heeft nooit een BR80 of gelijkend in dienst gehad. Misschien ergens een industrieloc? Maar een fantasieBelg mag en kan natuurlijk altijd.  ;)

Leuk project!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Hallo Samuel,

Deze even ter inspiratie:


BR 80 Dingler by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

sdz1976

Hoi mannen,


Het blijft een Duitser tp: 3a, alleen al omdat ie op een Duitse baan gaat dienst doen.

De Dingler is idd een bron van inspiratie , net als een aantal mooie ombouwprojecten op het net.

Intussen beslist van wat verder te gaan en er nog een paar dingen af te slopen, de foto's volgen.

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976


Alweer wat verder gewerkt aan de uitbreiding, de 2 doorlopende sporen liggen nu.
Aangezien de overhangen op sterodeurplaat  liggen, kon ik niet zomaar de laatste biel  vastvijzen. Daarom heb ik op de overhangen eerst 2 koperen schroeven gevezen, waarop dan  de rails werden gesoldeerd.




Eens dat karweitje achter de rug was kon ik beginnen, met mijn over de sporen heen gebogen achterwand te
plaatsen.




Dit moest nu eerst gebeuren, om mijn gebouwen er passen tegen te kunnen bouwen.






Het is wat passen en meten om alles nog te laten paseren, maar ben wel blij met het voorlopige resultaat.






Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976


Nu de achtergrond er staat, heb ik de luifel ook uitgebreid.
Dit alles is gemaakt uit recuperatiemateriaal, en hoeft enkel nog een likje verf.







Thuis ook aan de slag gegaan met de muren van de fabrieksloods.
Zijn ingekrast in architectenkarton, volgens het beproefde recept.







Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976


Heb het houten geraamte van de loods afgewerkt, en al van een raam en deur voorzien.





Hierop komt dan de foammuur, als ie is afgewerkt.

Ben wat aan het experimenteren, met de wijze waarop ik de muur ga aankleden



Deze schuifdeur is er zogenaamd nadien in geplaatst, nadat er 2 ramen zijn voor dicht gemetst.



Ook met het opvoegen en eventueel  instrijken met plaaster is geëxperimenteerd.
Denk dat ik morgen eens met zavelkleurig voegsel ga testen.




Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Samuel, ik heb met veel plezier de laatste pagina's van je draadje doorgefietst. Heerlijk om je bezig te zien. En mijn (late) oprechte felicitaties met de uitnodigingen voor expo's in het binnen- en buitenland, en de publicaties in gerenommeerde magazines. Fantastisch is dat! Ga zo door met je fun-bouw.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sdz1976


Dankuwel voor de pluimen, mannen!!

Vind het ook altijd fijn Michiel als de mensen zien dat we der plezier aan hebben :)


De Jesse en ik zijn aan een ideetje begonnen dat in onze kop zat.
Namelijk het maken van een fabrieksschouw, uit verschillende lagen sterodeurschuim.
De schijven werden een voor een uit een plaat geboord, met een gatzaag door onze Jesse (ik poseerde enkel voor de foto  :) ).




Deze werden dan 1 voor een over een aluminium buisje geschoven, en met houtvijzen aan elkaar gevezen.







Deze werden vervolgens vlak en  in de conische vorm geschuurd. Deze kebabrol  :) werd daarvoor aan 1 zijde in een boormachine te geklemd, terwijl de andere zijde rust  in een inkeping van een houten plankje.
Vervolgens liet ik deze ronddraaien terwijl de dappere Jesse de vorm erin schuurde.




Deze schouw word nog voorzien van een sokkel?
Na het aanbrengen en opnieuw fijnschuren van een laag polifilla, worden er ook steentjes ingekrast.
Ook details als de metalen ringen, bliksemafleiders en lader zullen hun plaats vinden.




Ook werk gemaakt van een mokup voor rechts van het hoofdgebouw, waar ik uiteindelijk tevreden over ben.





Grtz,

Samuel.




www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michael

Lekker bezig zo en een tof idee voor die fabrieksschoorsteen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

sdz1976



Dankuwel Michael, we doen ons best

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

ik sta elke keer verstomd hoe jullie daar de dingen aanpakken....

De Jesse die heeft er toch altijd leute in hee.  Die glundert !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976


Dank e Dani, tis een mooi complimentje.

Idd, de Jesse zijn glimlach is niet van zijn gezicht te branden :)
We hebben er dan ook wel echt veel plezier in zelle!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976


Om het bedieningsgemak te verhogen en omdat de servo's al eens durfden sneuvelen, onder de stroeve Peco wissels, zijn deze vervangen.
Een Conrad wisselmotor bleek niet sterk genoeg.
Maar wat is er sterker dan een Conrad wisselmotor??

Juist ja :) 2 Conrad wisselmotoren :D

1tje zit tussen de 2 wissels onder het ballast, en 1tje onder de nieuw bijgeplaatste oude wagonkast.
Hier zie je nog heel wat lelijke vijzen zitten, maar op de volgende foto zijn die weggewerkt.




Hier zie je de keet, netjes ingewerkt in de berm.
Deze kan door middel van magneten, worden weggenomen voor transport of onderhoud.







Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1