Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Plan: "MM International Transport"

Gestart door Nonkelronnie, 01 februari 2013, 12:50:20 PM

Michiel

#15
Ik zie in jouw sporenplan een vereenvoudigde versie van Jemelle. In Jemelle ligt langs langs een kant van de hoofdlijn het depot (vrij groot en complexer dan op jouw plan), en langs de andere kant van de hoofdlijn een houtoverslagbedrijf met een gelijkaardig sporenplan. Bijkomend ligt in Jemelle nog het reizigerstation tussen beide. Ik zie jouw plan wel zitten, behalve mogelijk de dubbele verbinding tussen hoofdlijn en bovenliggende opstelsporen. Ik zou die verbinding enkelvoudig houden.

edit: ik heb het over de situatie van Jemelle rond 1960. Ik weet niet hoe het er vandaag uit ziet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Nonkelronnie

Bedankt voor de tip, Michiel. Het bestaat dus blijkbaar wel. Ik zal Jemelle eens wat beter onder de loep nemen. Snel gevonden by the way, heb je zo'n fotografisch geheugen vol sporenplannen dat je die er zo snel uitpikte? :)

Als je spreekt van de "verbinding tussen hoofdlijn en bovenliggende opstelsporen" heb je het dan over de tunnels richting het schaduwstation, of effectief de verbinding tussen de dubbelsporige hoofdlijn en het kopstation dat zich rechts achteraan bevindt?
Mijn redenering bij het opstellen van het plan was dat er altijd verkeer in beide richtingen moet kunnen zijn, dus zowel een trein die het station binnen rijdt op het ogenblik dat er een trein buiten rijdt. Of dat er een trein het schaduwstation moet kunnen binnenrijden terwijl er een andere uit het schaduwstation komt.
(enige uitzondering op deze regel is de aftakking naar het transportbedrijf)

Alhoewel het plan momenteel uit een ovaal bestaat is het toch de bedoeling dat slechts bij grote uitzondering 'rondjes' gereden wordt. Treinen die het schaduwstation langs een kant binnenrijden zouden het schaduwstation ook weer via diezelfde kant moeten verlaten....

Michiel

 ;D ;D Nee, ik heb eeb vrij slecht geheugen. Maar Jemelle had ik eens bestudeerd toen ik op zoek was naar mijn volgend project. Ik wou iets met type 10, lijn 61/62, een depot, reizigersstation... Jemelle was een kandidaat, Brussel-Noord was het geworden.

De verbinding is inderdaad tussen hoofdlijn en kopstation. Ik zag in het kopstation eerder een soort goederenkoer/industieaansluiting/overslag! Maar nu je zegt dat dit het kopstation is, twijfel ik. Men vindt niet snel een kopstation zo liggend naast een hoofdlijn. (Ik herinner me in UK zo'n situatie, maar weet niet meer welk station het was).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

een heerlijk grote ruimte en zo te zien ook al goed nagedacht over het plan.  Ik ga volgen, mijn interesse is zeker gewekt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Nonkelronnie

Citaat van: Michiel op 17 april 2014, 13:14:37 PM
;D ;D Nee, ik heb eeb vrij slecht geheugen. Maar Jemelle had ik eens bestudeerd toen ik op zoek was naar mijn volgend project. Ik wou iets met type 10, lijn 61/62, een depot, reizigersstation... Jemelle was een kandidaat, Brussel-Noord was het geworden.


Had dat oude draadje ook gevonden, en dacht wel dat het daarvan kwam :)

Citaat van: Michiel op 17 april 2014, 13:14:37 PM
De verbinding is inderdaad tussen hoofdlijn en kopstation. Ik zag in het kopstation eerder een soort goederenkoer/industieaansluiting/overslag! Maar nu je zegt dat dit het kopstation is, twijfel ik. Men vindt niet snel een kopstation zo liggend naast een hoofdlijn. (Ik herinner me in UK zo'n situatie, maar weet niet meer welk station het was).

Eigenlijk is het een gesimplifeerde versie van wat er bijv zich afspeelt op lijnen 51 (Brugge - Blankenberge) en lijn 51B (Brugge - Knokke), waar de splitsing gebeurt ter hoogte van de Blauwe Toren in Brugge.
De lijn splitst zich en aan beide einden van de splitsing ligt een kopstation. (In mijn geval bevindt het kopstation zich natuurlijk onmiddelijk na de splitsing.)
Dat verklaart waarom enkel relatief korte treinen (alhoewel het TP V/VI is) mijn kopstation zullen aandoen, daar het eigenlijk maar halve treinen zijn die zich in het volgende station samenvoegen...

Michiel

Het is niet het station wat ik me herinnerde, maar London Bridge Railway Station is ook een deels-kopstation liggend langs een doorgaande lijn. Merk op dat ook langs de doorgaande lijn perrons aanwezig zijn. Misschien een idee voor jouw baan? In elk geval, in deze optiek is je sporenplan heel aannemelijk, inclusief de dubbele aansluiting met het hoofdspoor om in- en uitrij simultaan toe te laten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Nonkelronnie

Citaat van: Michiel op 17 april 2014, 15:34:35 PM
Het is niet het station wat ik me herinnerde, maar London Bridge Railway Station is ook een deels-kopstation liggend langs een doorgaande lijn. Merk op dat ook langs de doorgaande lijn perrons aanwezig zijn. Misschien een idee voor jouw baan? In elk geval, in deze optiek is je sporenplan heel aannemelijk, inclusief de dubbele aansluiting met het hoofdspoor om in- en uitrij simultaan toe te laten.  ;)

Nice! En net zoals bij mijn kopstation kunnen de kopsporen niet langer gemaakt worden omdat de lijn een bocht naar links maakt.
Daar zit ik ook nog met een probleem, ik wou eerst de lijn doen zakken na de splitsing naar het kopstation zodat ze onder mijn stationsgebouw door zou rijden, maar als ik dat doe dan ligt mijn schaduwstation ook lager, wat wil zeggen dat ik moet zorgen dat de lijn aan de linkerkant evenveel daalt naar mijn schaduwstation.
Aangezien de lengte aan de linkerkant te kort is om dergelijke daling te realiseren (ik kom op een percentage van 6% uit) moet ik dus ook die plannen aan de rechterkant opbergen.

Ik onderzoek momenteel 2 mogelijkheden:
- het station ligt tegen de achterkant van de baan en een betonnen muur schermt de hoofdlijn af van mijn reizigers die rond de kopsporen wandelen
- het station ligt bovenop de lijn (aan het einde van de kopsporen dus) maar eigenlijk op niveau +1 (daar waar de lijn en de kopsporen op niveau 0 liggen). Zo zouden reizigers dan via (rol)trappen of de lift afdalen vanuit de stationshal naar de sporen. Geen idee of dit ooit al in het echt gerealiseerd is, maar lijkt me wel iets leuks om uit te werken.

Michiel

#22
Een station dat boven de sporen ligt vind je regelmatig terug. Bijvoorbeeld Verviers. En het is meteen een perfect constructie voor een verdwijnpunt. Go for it, zou ik zeggen...

(foto: Les gares belges d'autrefois)

(edit: bronvermelding toegevoegd)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Nonkelronnie

Super Michiel, dat onderzoek ik zeker verder!!!!
Super link ook, meteen opgeslaan bij favorieten....