blokken

Gestart door cdeblock, 28 januari 2013, 14:17:20 PM

cdeblock

hoi hoi

mijn naam is christiaan en ben een nieuwe amateur die na zoveel jaren eindelijk eens werk wil maken van een modelspoorbaan
ik heb reeds jaren op mijn zolder rails, locs, wagons gestockeerd van Lima
nu wil ik er toch eens werk van maken maar heb toch een paar vraagjes
ik zou graag met 2 treins gelijk willen rijden, het zogenaamde bloksysteem, nog steeds analoog weliswaar, kwestie van ergens mee te beginnen want voorlopig wil ik het toch bij analoog houden
heb hier op internet een plan gevonden voor 3 blokken maar ik zou niet weten welke seinen, decoders, transfo's ed ervoor nodig zijn

Misschien kunnen jullie me wel uit de nood helpen en me eens deftig uitleggen  wat ik allemaal nodig heb om dit plan te realiseren
ben ook maar een amateurken, maar kzou toch wel één en ander willen uitproberen

alvast bedankt

cdeblock

ja tekening volgt nog maar blijkbaar krijg steeds de melding 'uploadmap zit vol'
nog even geduld dus

Steven123

Hallo Christiaan, welkom op het forum.

Even registreren bij  http://beta.photobucket.com/   en daar je afbeeldingen uploaden.
Dan de link naar die foto kopiëren en in je bericht plakken als volgt :

(het # hieronder moet je weglaten !)
[#img] hier de link plakken naar je afbeelding die op photobucket geupload is [/img]

groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

cdeblock



argilla

Citaat van: Steven123 op 28 januari 2013, 14:30:47 PM
Hallo Christiaan, welkom op het forum.

Even registreren bij  http://beta.photobucket.com/   en daar je afbeeldingen uploaden.
Dan de link naar die foto kopiëren en in je bericht plakken als volgt :

(het # hieronder moet je weglaten !)
[#img] hier de link plakken naar je afbeelding die op photobucket geupload is 

groeten
Steven

Ga naar photobucket klik op je foto dan IMG code ( verschijnt copied)  en dan terug naar berichten in het forum dan klikken
Ctrl + v  simpel
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Het is beter om het plaatje zonder franje te publiceren

[img]http://i1294.photobucket.com/albums/b609/Christiaan_de_Block/GroteFoto-XRSGMMEIjpg_zpsbcb85765.png[/img]
Ik ben aan bovenstaande code gekomen door onderstaande link te openen:
http://s1294.beta.photobucket.com/user/Christiaan_de_Block/media/GroteFoto-XRSGMMEIjpg_zpsbcb85765.png.html
En dan op het plaatje te klikken, en vervolgens de afbeeldings locatie te selecteren.
Op het forum klik ik dan op Voeg Afbeelding toe de eerste icoon boven de rij lachebekjes.

grt Piet.

cdeblock

zal het onthouden voor volgende keer


Gerolf

Die tekening is naar mijn idee voor het 3rail-systeem,
en cdeblock heeft het over Lima materiaal. Ik denk dus dat er een andere oplossing moet zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 30 januari 2013, 10:45:59 AM
Die tekening is naar mijn idee voor het 3rail-systeem,
en cdeblock heeft het over Lima materiaal. Ik denk dus dat er een andere oplossing moet zijn  ;)
Hi Gerolf, het ging mij niet om de inhoud van het plaatje maar om de manier van plaatsen op het forum.
Dat probeerde ik te verduidelijken.
En het plaatje is afkomstig uit de link van antwoord #5.

grt Piet.

cdeblock

maar wat is die andere oplossing dan?

is inderdaad van een 3-systeem maar ik dacht dat het ongeveer toch wel op hetzelfde neerkwam maar niet dus

hoe los ik het dan best op voor Lima

grt

conducteur

Ik denk dat, als je in bovenstaand 'schema' de detectie aanpast voor 2-rail systemen (reedcontacten, stroomdetectie...) ipv de massadetectie het toch bruikbaar moet zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Het principe is inderdaad hetzelfde: je meet "aanwezigheid" in een blok en in een stopsectie,
en in een blok mag pas gereden worden als het volgende vrij is.
De bekabeling zal echter totaal anders zijn als op de tekening.

Stroomdetectie is zonder twijfel het meest betrouwbare, want je bewaakt een volledig stuk spoor.
Plaatselijke moment-detectie zoals met reedschakelaars, railcontacten of lichtsluizen zou ik voor een bloksysteem vermijden

Ik heb geen idee of er in de handel printplaatjes bestaan die met stroomdetectie een relais sturen (wat het handigste is voor elektronica-leken)
Als het niet bestaat is zelfbouw natuurlijk een optie...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

cdeblock

ok maar als ik zoiets in elkaar wil flansen wat heb ik dan nodig? en hoe moet ik alles aansluiten?

ben nogal een leek op dat gebied maar ik wil dat zeker eens proberen

grts

Gerolf

Je kan altijd eens kijken op mijn webstek, maar ik geef toe dat het systeem daar nogal complex is,
... en voor jou misschien van het goede teveel. Bij mij wordt er ook al afgeremd bij "dubbelgeel"  ;)

Een eenvoudiger systeem met stroommelding-naar-relais lijkt me meer aangewezen.
Ik wil je daarmee wel helpen, maar vraag me af of dit wel iets is voor op dit forum.
Tenzij er hier nog mensen interesse hebben, stel ik voor dat we dit via mail verder bespreken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw