Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ik heb altijd

Gestart door argilla, 27 januari 2013, 11:20:36 AM

argilla

ik heb altijd geleerd en gelezen dat je geen locs met de hand over de rails mocht "duwen" tandwielen kwamen los zitten door deze handeling.

In het filmpje gaan ze wel erg ver en dit als promotie meegeven ??

http://www.youtube.com/watch?v=mhUOqPtxqts

jawadde
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

Als er geen wormwielen in de aandrijving zitten is het niet zo erg volgens mij... alles draait gewoon van de andere kant aangedreven  :)

Steven123

Het is inderdaad vooral bij wormwielen niet goed, maar toch ook opletten om omgekeerd aandrijven; 
in de normale situatie krijgt de motor spanning waardoor hij kan ronddraaien en drijven de kleine tandwielen de grote aan (vertragingsoverbrenging), echter wanneer je manueel er een versnellingsoverbrenging van maakt is het zo dat de 'motor' geen spanning krijgt en afhankelijk van het soort motor deze 'geblokeerd' kan zitten of een hoge mechanische weerstand heeft.  Je drijft in dat geval de grote tandwielen aan, die de kleine tandwielen snel gaan willen doen draaien, en deze kleine tandwielen een hoge belasting gaan ondervinden door de mechanische weerstand van de motor. 
Dit is niet echt gezond voor de tanden van die kleinere tandwielen.

Bij goedkope servo's zijn de kleine tandwielen ook snel beschadigd wanneer je met de hand omgekeerd gaat aandrijven (versnelling ipv vertraging)

Ik zou er toch mee opletten, metalen tandwielen kunnen wel wat verdragen maar beter voorkomen dan genezen niet?  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

argilla

vroeger stond er ( nu weet ik het niet) duidelijk bij de handleiding van Fleishmann dat deze loc niet met de hand mochten voortgeduwd worden over de rails. Toen waren het rechte overbrengingen . Nu ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Ronald

Wat is het probleem dan? Hij schuift de loc netjes via dat "rerailer" ding op de rails..... niks mis mee toch? ;)