Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

storing in baan

Gestart door spinnings, 20 januari 2013, 14:58:58 PM

spinnings

Onlangs ben ik begonnen met het aanleggen van een modelspoorbaan (H0-analoog). Ik heb een starters set van Piko gekocht en later nog een aantal extra wissels en railsen.

Ondertussen heb ik mijn treinbaan klaar en ben begonnen met het bouwen van huisjes. De huisjes koop ik in Breda, daar vertelde ik dat de locomotief bromt als de transformator op 0 staat.
Volgens modeltrein2000  heeft dit te maken met een fout in de baan (plus aan plus) en moet ik gaan isoleren. Natuurlijk is dit voor mij allemaal nieuw.
Met behulp van een tekening zouden mensen op forums de fout kunnen ontdekken en mij kunnen vertellen wat ik moet doen.

De tekening van de baan zit in het bericht toegevoegd.

Gerolf

Allereerst: welkom op ons forum, Robert  ;)

Er zit een keerlus in je baan, en daardoor is je linker railstaaf met de rechter verbonden.
Kijk maar eens vanaf je binnencirkel rechts, rij naar onder en je kan naar de boog links, en langs boven ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

spinnings

Gerolf bedankt voor je reactie.

Ik heb je zin proberen te vertalen naar mijn afbeelding van de baan.
Bedoel je bij 2??

Kan ik dit oplossen zonder de baan te verbouwen, ze hadden het over isoleren??

Als ik de wissel tussen 1 en 2 verwijder en 2 en 3 door wissel met elkaar verbind is het dan ook verholpen?


Gerolf

Correctie - ik had alleen de kleine afbeelding bekeken, en dacht dat er een wissel meer stond.
Ik zie toch geen keerlusprobleem.

Heb je op meerdere plaatsen de rails aangesloten en zo een kortsluiting veroorzaakt ?
Rijdt je trein op een los stuk spoor?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

spinnings

De rails is maar op één punt aangesloten, zoals je ook in de afbeelding kunt zien.
Verder rijdt de trein over alle railzen, dus er zitten geen railzen los.

conducteur

#5
Als je trein bromt, als de transfo op nul staat, is er dan niets mis met die transfo? Een trein op 0V zou toch niets mogen doen (ook niet brommen?) Ben je zeker dat je je transformator juist hebt aangesloten? Ik heb zo een grijs vermoeden dat je trein op de wisselspanningsuitgang staat van je transformator, de verkeerde aansluitingen.


Ik denk dat dat gebrom komt omdat je trein 50 keer per seconde probeert vooruit en achteruit te rijden. Je trein staat terplaatse te 'trillen' wat een brommend geluid veroorzaakt.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Dus je trein rijdt overal, maar bromt bij de 0-stand ?
Dan lijkt het me dat 0 niet overeen komt met 0 volt (geen spanning),
maar dat je loc een klein beetje stroom krijgt, waardoor hij nét niet rijdt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

je bent toch absoluut zeker dat het geen DIGITALE baan is?
Een andere reden voor dit brommysterie kan zijn dat de transfo verkeerd is aangesloten: zowel de wisselstroom als de gelijkstroom op de rails gezet!

spinnings

Het is de transformator die bij de set zat.
Er is ook geen keuze tussen wissel of gelijkstroom.



Peter

Met de set terug naar de winkel.
Volgens mij is 0 stand van de regelaar niet geheel stroomloos, en dat behoort hij wel te zijn.

Wisselstroom is niet voorzien in dat setje. enkel een transfo die de spanning reduceerd en omvormt naar gelijkstroom, of het zou moeten zijn dat de transfo enkel wisselspanning als uitgang heeft, en dan word de omzetting naar gelijkstroom in de regelaar gedaan.  In beide gevallen is die regelaar het probleem
Met vriendelijke groeten
Peter