MSM 121 Z21 digitale centrale Roco/Fleischmann

Gestart door PeterVG, 18 januari 2013, 10:47:30 AM

PeterVG


Prima artikel Luc,

Ondanks dat het een vrije droge materie betreft ben je erin geslaagd een leuk artikel te schrijven wat ik met plezier gelezen heb.
Je hebt me benieuwd gemaakt en daardoor zit ik met een vraag. Om die te stellen lijkt het forum mij ideaal.

Zelf rij ik momenteel digitaal met een Uhlenbrock centrale bedient via Fred handregelaar. De Fred handregelaar werkt met grote voldoening. Tot op heden reed ik enkel met een modulair baantje, Hamsart, van 7 meter lengte. Aangezien de wissels van de baan lokaal bedient worden is een mobiele rijregelaar een must. Mijn Fred heb ik daarom uitgerust met een langere kabel waardoor ik makkelijk overal bij kan en optimaal van mijn baan kan genieten.
Geen problemen dus, toch wel. Recent ben ik gestart met de bouw van een grote baan. De wisselsturing zal ook hier lokaal gebeuren. Een draadloze rijregelaar dringt zich dus op. Nu ben ik van de Fred regelaar zo tevreden omdat ik deze blind met één hand kan bedienen. De andere hand heb ik dus vrij voor het bedienen van wissels en eventuele rangeerhandelingen. Mijn ogen blijven steeds gefixeerd op de modelbaan en de rijdende trein. Daarom ben ik op zoek naar een draadloze regelaar die hetzelfde kan.

Hier mijn vraag:
Kan een smartphone hetzelfde rijcomfort bieden?
Mijn vermoeden is van niet. Op de Fred rijregelaar staat een knoert van een draaiknop die voorzien is van arret waardoor deze zeer makkelijk blind te bedienen is. Een smartphone vraagt naar mijn mening aandacht van de ogen voor een accurate bediening.


ToThePoint

Als ik de posts van INFO al goed begrepen heb is de Z21 niet het stuk electronica waar we op zaten te wachten.
Blijkt net zoals de FYRA te zijn. Naar zijn mening is die zelfs niet compatibel met zichzelf.
Het fijne weet ik er niet van omdat ik er geen in men bezit heb.
Misschien een vaarg aan hem om eens uit de doeken te doen wat wel en niet kan met die fameuze Z21.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

Citaat van: PeterVG op 18 januari 2013, 10:47:30 AM

...
Hier mijn vraag:
Kan een smartphone hetzelfde rijcomfort bieden?
Mijn vermoeden is van niet. Op de Fred rijregelaar staat een knoert van een draaiknop die voorzien is van arret waardoor deze zeer makkelijk blind te bedienen is. Een smartphone vraagt naar mijn mening aandacht van de ogen voor een accurate bediening.
Peter, bedankt voor de feed-back.

Wat jouw vraag betreft: ik vind een 'oude' GSM handiger omdat als het ding rinkelt ik als het ware 'op de tast' het knopje kan indrukken om op te nemen. Op m'n I-phone moet je beginnen wrijven met een vinger en hopen dat het eens 'pakt' voordat de ander kant heeft opgehangen.
Ik ben het dus met jou eens dat er niets boven een grote knop gaat.

Anderzijds is het zo dat als je al de smartphone of tablet hebt, je dan geen handregelaar hoeft te kopen en volgens mijn bescheiden mening is het vooral handig dat de interface softwarematig is en dus nog alle kanten uit kan gaan in de toekomst.

Zelf zou ik er nooit aan denken om wissels te gaan schakelen met een digitale centrale. Tegen dat je door de menu's geworsteld bent is de train al weg. Doch, met een tablet (of pc met touch-screen) moet dat wel handig zijn.
Nogmaals, mijn eigen gedacht.  ;)

Trouwens, de app kan je gratis downloaden en installeren. Je kunt dus zelf al eens kijken hoe het er uit ziet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: ToThePoint op 18 januari 2013, 12:38:12 PM
Als ik de posts van INFO al goed begrepen heb is de Z21 niet het stuk electronica waar we op zaten te wachten.
Blijkt net zoals de FYRA te zijn. Naar zijn mening is die zelfs niet compatibel met zichzelf.
Het fijne weet ik er niet van omdat ik er geen in men bezit heb.
Misschien een vaarg aan hem om eens uit de doeken te doen wat wel en niet kan met die fameuze Z21.
Ik heb al meermaals gemerkt dat INFO niet van de Z21 houdt.
Hij is een expert in digitaal, en ik twijfel dus niet aan z'n uitspraken. We zouden wel graag weten wat er dan precies fout is, want wie weet, is het iets wat voor hem belangrijk is, maar voor mij niet...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Och ik heb het al meerdere malen geschreven het staat op mijn eigen forum te lezen voor een ieder die het wil weten.

Maar voor de luie mens hier dan nog maar een keer.

De centrale heeft een LocoNet en eenn X-Bus (XPressNet) aansluiting en nog een Can-bus maar de laatste werkt helemaal nog niet is alleen een loos gat.

We gaan er even van uit als je bijvoorbeeld een Profi-Boss aansluit dat je loks en wissels (DCC of Motorola) kunt besturen.
Helaas mis gedacht je kunt alleen loks besturen. Hang je er nu ook een Multi-maus aan en je selecteert dezelfde lok, dan blijkt daar ineens de rijrichting anders om te zijn dan via het LocoNet.

Wissel daarmee bedienen lukt wel, maar wissels aangesloten op een LocoNet module reageren niet mee.

De Z21 via een loconet interface aansturen geeft hetzelfde probleem wissels aangesloten via de rails (DCC of Motorola) zijn niet te bedienen. Het loconet en het xpressnet luisteren intern op het wissel niveau niet naar elkaar, intern niet compatibel.

De Z21 via een xpressnet interface aangestuurd geeft hetzelfde probleem richting LocoNet.

Verder is er nog geen enkele update of verandering in het functioneren van de Z21 gekomen, ook het ingeschreven zijn op de aankondiging van aanpassingen of veranderen is zo dood af een pier. Ook op directe vragen via mail of op grote beurzen geeft geen reactie, beloftes daar gedaan worden niet nagekomen. Kortom een hoop gebakken lucht met een stevig prijskaartje.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Ik denk dat de Z21 een zeer goede centrale zal worden, maar dat het nog wat tijd zal hebben voor het een en ander op punt staat. Het heeft ook een tijd geduurd om van Win 95 te ontwikkelen tot Win 8 (dat zal ook wel met andere technologische vooruitgang te maken hebben), maar er zijn welicht nog andere toestellen die al heel wat (softwarematig) geëvolueerd is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

#6
Citaat van: INFO op 18 januari 2013, 14:51:30 PM
Och ik heb het al meerdere malen geschreven het staat op mijn eigen forum te lezen voor een ieder die het wil weten.

Maar voor de luie mens hier dan nog maar een keer.

De centrale heeft een LocoNet en eenn X-Bus (XPressNet) aansluiting en nog een Can-bus maar de laatste werkt helemaal nog niet is alleen een loos gat.

We gaan er even van uit als je bijvoorbeeld een Profi-Boss aansluit dat je loks en wissels (DCC of Motorola) kunt besturen.
Helaas mis gedacht je kunt alleen loks besturen. Hang je er nu ook een Multi-maus aan en je selecteert dezelfde lok, dan blijkt daar ineens de rijrichting anders om te zijn dan via het LocoNet.

Wissel daarmee bedienen lukt wel, maar wissels aangesloten op een LocoNet module reageren niet mee.

De Z21 via een loconet interface aansturen geeft hetzelfde probleem wissels aangesloten via de rails (DCC of Motorola) zijn niet te bedienen. Het loconet en het xpressnet luisteren intern op het wissel niveau niet naar elkaar, intern niet compatibel.

De Z21 via een xpressnet interface aangestuurd geeft hetzelfde probleem richting LocoNet.

Verder is er nog geen enkele update of verandering in het functioneren van de Z21 gekomen, ook het ingeschreven zijn op de aankondiging van aanpassingen of veranderen is zo dood af een pier. Ook op directe vragen via mail of op grote beurzen geeft geen reactie, beloftes daar gedaan worden niet nagekomen. Kortom een hoop gebakken lucht met een stevig prijskaartje.


en waar haalt deze "deskundige" zijn of liever deze INFO vandaan ?

wat is can ? www.z21.eu/en/home/can_bewertung.html   
een klein woordje uitleg op deze stek.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eric

#7
Hij heeft er zelf één aangeschaft en volledig tot op het bot uitgetest.

INFO

Argilla, kwestie van de berichten juist lezen zonder die rode lap voor je ogen, dan weet je hoe de info verkregen is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Groetjes, Peter


INFO

Citaat van: conducteur op 18 januari 2013, 17:24:40 PM
Ik denk dat de Z21 een zeer goede centrale zal worden, maar dat het nog wat tijd zal hebben voor het een en ander op punt staat. Het heeft ook een tijd geduurd om van Win 95 te ontwikkelen tot Win 8 (dat zal ook wel met andere technologische vooruitgang te maken hebben), maar er zijn welicht nog andere toestellen die al heel wat (softwarematig) geëvolueerd is.

Tja, ik denk ook dat mijn pasgeboren achternichtje over 18 jaar een mooie vrouw kan worden, moet ze alleen niet teveel op haar moeder lijken en niet de neus van haar vader hebben.  ;D ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

Citaat van: PeterC op 18 januari 2013, 21:05:09 PM
Citaat van: argilla op 18 januari 2013, 19:09:03 PM
wat is can ? www.z21.eu/en/home/can_bewertung.html   
een klein woordje uitleg op deze stek.

Alles over CAN (Nederlandstalig).

Als ik het juist heb is dit eigenlijk een ontwerp waarin bv robots in de auto industrie en anderen met elkaar "in werking" treden via dus de CAN. Grofweg gezegd als je een module in elke robot steekt kunnen deze met elkaar "interacteren"
Nu ben ik geen krak in die dingen, maar weet wel.....

Ik zie een grote toekomst aldus voor onze treinbaan als dit goed komt. De mogelijkheden alleen al. Ik zie nu met dit systeem een mogelijkheid dat de loc onderling "kunnen" gaan interacteren met elkaar . Het einde van het nu bestaande bloksysteem ? zelf wissels stellen ?
Ik snap gewoonweg niet dan, dat een zo gezegde "deskundige" op dit gebied , hier zo negatief over doet dat snap ik niet.
Weet wel één ding: als de kinderziekten ( bugs ed) er uit zijn , die zullen er zeker zijn......... laat maar komen die z21 ipv de MM2 die ik nu heb.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#12
Citaat van: INFO op 18 januari 2013, 20:59:42 PM
Argilla, kwestie van de berichten juist lezen zonder die rode lap voor je ogen, dan weet je hoe de info verkregen is.


alleen info.....ik ben niet zo slim als U  sorry ..... >:(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Citaat van: argilla op 19 januari 2013, 09:18:24 AM
Als ik het juist heb is dit eigenlijk een ontwerp waarin bv robots in de auto industrie en anderen met elkaar "in werking" treden via dus de CAN. Grofweg gezegd als je een module in elke robot steekt kunnen deze met elkaar "interacteren"

Neen, het is het communicatieprotocol dat in de auto's zelf wordt gebruikt voor communicatie tussen de verschillende elektronische onderdelen (motor, remmen, ...).  Meestal voorzien van een grote speciale stekker waar de garagist zijn diagnosetoestel kan aanhangen.

Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: argilla op 18 januari 2013, 19:09:03 PM
en waar haalt deze "deskundige" zijn of liever deze INFO vandaan ?

Ik denk dat Wim wel voldoende redenen zal hebben om dergelijke uitspraken hier te zetten...

Als er ergens iets met Loconet te maken heeft, heeft Wim het wel gehoord  ;)

Groetjes, Peter