Jullie visie op mijn nieuw baanplan

Gestart door Nonkelronnie, 05 januari 2006, 17:50:21 PM

Nonkelronnie

Ik heb net een nieuw baanplan af (gemaakt met DRails omda'k nie in het bezit ben van Wintrack en nu even geen 100? over heb om het aan te schaffen).
Het plan is gemaakt op basis van Fleischmann Profi Rails omdak daarvan toevallig de spoornummers bijna van buiten kan.
Graag had ik jullie opmerkingen erover gehoord om mijn plan te perfectioneren.
Het is gebaseerd op een L-vorm waarvan de langste zijde 5m is.
Het fijne stokje van de L is 1,5 m breed, het brede stokje 2m.
Het groene gekleurde op de afbeelding is plaats in te vullen door scenery (een stuk van de baan loopt in een tunnel onder de scenery door). Het blauwe gedeelte had ik willen gebruiken om een dok te maken.
Vragen, hulp of opmerkingen zijn welkom, en liefst zo veel mogelijk

merci ee

imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/Level0.jpg/img

Dit is het schaduwstation dat eronder komt te liggen. Te bereiken via een spiraal die op de bovenste tekening linksboven staat (de cirkelvorm dus)
imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/Level-1.jpg/img

Gerolf

Behoorlijk wat ruimte, en toch enkelsporig durven gaan: knap!
Velen hier gaan in dez omstandigheden voor een (klassieke) dubbelsporige hoofdbaan, jij kiest duidelijk vor lokaalverkeer.
Thema? Tijdperk? Vertel ons meer ... [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

best goed gemaakt. Hebt u daar een paar keerlusgarnituren voorzien. U gaat anders kortsluitingen veroorzaken.

n/a

Hoi Ronnie,

Even iets technisch: Wist je dat je via het 'Bestand/Exporteren Als...' menu rechtstreeks gif/bmp/png/jpg plaatjes kunt aanmaken met DRail?

Nu gebruik je zo te zien een screendump. Zodoende.

Groeten,

David.

eibtrain

idd een mooi plan. Mag ik toch enkele suggesties geven? Met het dok heb je heel wat extra mogelijkheden:
Ik zou het dok wat laten zakken tot het bij de bovenste sporen van de bundel aansluit. Zo kan je een echte kaai maken.
Om een realistisch rangeerverloop te krijgen zou ik de 2 bovenste sporen zowat 30cm voor het einde van een wissel voorzien.
Op die manier kan je bvb. een sleep wagonnen op het bovenste spoor afzetten en de locomotief laten keren via het 2e spoor.

bij deze een link naar een foto van mijn baan, waar ik ook een dok voorzien heb.

http://ph.groups.yahoo.com/group/msm-tmm/photos/browse/82cd

succes!

Rik

Tom

@Nonkelronnie
Mooi baan plan, maar ik zie dat je een kopstation hebt.
Mischien kan je op het einde enkele wisels steken zodat je loc?s met een reizigerstrein kop kunnen maken.

@eibtrain
De link werkt niet.
Tom

Nonkelronnie

@ Gerolf: De beslissing om toch een serieus stuk enkelsporig te gaan kwam meer uit plaatsgebrek en ook omdat de baan niet perse kweenie oe vol moet liggen met sporen. Een stukje enkelsporig moet dan maar kunnen. Misschien maak ik het stuk tussen het dok en de ingang van de tunnel toch nog dubbelsporig, wie weet
Het zou om een tijdperkV baan gaan, maar aan een specifiek thema heb ik nog niet echt gedacht. Ik woon in Oostende, vandaar de keuze voor een kopstation. Die keuze biedt me meer rangeermogelijkheden: loc af en aanslepen vanop de rangeersporen om kop te maken, daarna de loc die op kop reed wegslepen, wagons klaarzetten op de perrons, de mogelijkheden lijken me eindeloos (correct me if I'm wrong).
Het haventerrein is er om dezelfde reden bijgekomen, om meer rangeerwerk te cre?ren.

@Hobbyist: Zou best kunnen dat er een paar keerlussen inzitten. Ben eigenlijk gewoon beginnen tekenen tot ik wat uitkwam die er mooi uitzag en me veel 'speelplezier' kan opleveren. Over de praktische kant breek ik nu mijn hoofd nog niet, aangezien ik nog moet beginnen aan de hobby, en bijgevolg nog nix van materiaal heb. Maar als ik weet wat het uiteindelijk zou moeten worden, dan kan ik beginnen bij het begin
Iemand by the way een idee waarmee ik in dit geval best zou beginnen (kopstation, havengebied, kleiner station aan de linkerkant???)

@David: bedankt voor de tip. Zal me volgende keer wa knip- en plakwerk besparen

@ eibtrain: ik volg je uitleg niet echt, en je link werkt niet. Zie je het zitten om me van wat meer "verduidelijking" te voorzien?

@Tom: je bedoelt dus wissels aan het begin van de perrons ofzo?

@ Iedereen: Ik heet eigenlijk Ruben, en niet Ronnie. De nickname nonkelronnie gaat al een tijdje mee, maar zorgt altijd voor verwarring. Mijn schuld ;)

eibtrain

Sorry,

Met Yahoo gaat dit blijkbaar niet: nieuwe poging:




Ik zal je plan met paint wat bewerken zodat je ziet wat ik bedoel.

Rik

eibtrain

Zo,
onderstaand een idee. de aansluiting naar de scenery is nu wel even de mist ingegaan, maar het gaat nu even om het principe.



Rik

Nonkelronnie

rik,
Inderdaad zou het beter zijn om de sporen langs de kade te laten lopen.
Hier een kleine aanpassing
(rood zijn stations)



eibtrain

Ruben,

Persoonlijk vind ik het er zo beter uitzien! Wel zou ik nog de wissel op het einde van de kadesporen voorzien. (leuke rangeermogelijkheden. Als je wilt kan ik de mogelijkheden (met wissel) wel eens op een plannetje verduidelijken.

Rik

Nonkelronnie

Ik versta wat je bedoelt met een wissel net voor het einde van die kadesporen. Idd het overwegen waard eens ik daar zit.

Dus voor de rest vinden jullie mijn idee goed?
had ik niet verwacht voor een eerste poging, eerlijk gezegd.
Zou ik moeten een mogelijkheid voorzien om een luik (eventeel in het midden van die daal- of klimspiraal) in te bouwen of zou ik zo overal bijkunnen? Wat is een ideale of maximum afstand om gemakkelijk aan iets te kunnen werken?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Wat is een ideale of maximum afstand om gemakkelijk aan iets te kunnen werken?
Hangt af van je gestalte en souplesse, maar ik zou toch niet boven de 60cm gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Ik heb alles een goed laten bezinken, en heb het idee om een rondgaand spoor te maken laten varen.
Mijn laatste plan zou er dan als volgt uitzien:

Afmetingen:


Bovenaan:


Bovenaan aangekleed:
   Legende:
   Rood: station
   Grijs: perron
   Groen: scenery en stadsomgeving
   Blauw: dokken
   Geel: industrieterrein



Schaduwstation Onderaan:


Zoals jullie zien zijn er 2 klimspiralen voorzien, zo kan ik toch een rondgang realiseren via het onderliggende schaduwstation.
Het schaduwstation is op de groei berekend, waarmee ik bedoel dat het niet de bedoeling is dat alle 11 opstelsporen er direct zouden komen.

Graag jullie reacties, heren

Kedeng Kedeng