Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Beperkte ruimte

Gestart door patri, 05 januari 2006, 08:50:31 AM

patri

Hallo,

De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
                       
                 1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
                 2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
                 3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
                    (kleine afmetingen)

Heeft hier iemand ervaring mee?

Dank voor de reactie.

pahasoft

Hoi Patri,

Punt 2: dit is niet waar; ik rij al 15 jaar met schaal N, digitaal en volledig geautomatiseerd. En met mij veel kennissen tezamen.

n/a

Patri,

De figuur waar je dat allemaal van gehoord hebt kletst uit z'n nek.
Kijk maar eens in dit draadje over de Mythes over schaal N:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1167&SearchTerms=mythes

1. Wel wat minder dan in H0 maar nog steeds een ruim assortiment, helemaal als je Duits rijdt.
2. Zie ook  reactie van Paul. Qua digitaal maakt N of H0 totaal geen verschil meer.
3. Nou, dat ligt er maar aan wat er gedaan moet worden. De meeste normale dingen kun je echt gewoon doen hoor. Zo groot is het verschil tussen H0 en N nou ook weer niet.


n/a

citaat:
Geplaatst door patri

Hallo,

De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
                       
                 1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
                 2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
                 3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
                    (kleine afmetingen)

Heeft hier iemand ervaring mee?

Dank voor de reactie.





Ha leuk weer 3 fabeltjes om toe te voegen aan de lijst.

Patri, ik rij al sinds 1986 met N, en sinds +/- 1988 digital, toen Arnold uitkwam met kleine decoders. ALLE N lok zijn te voorzien van een Decoder zelf een Glaskastje of een K?ff.

Rijden doet het perfect, maar zoals voor alles je moet het wel onderhouden. En dit onderhoud is gelijk aan welk merk of schaal dan ook.

Wim.

janjozef

Hierover hebben we het nogal gehad. Volgens mij is het enige nadeel van N tegenover HO dat wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner. Nu dat kleine heeft evengoed zijn voordelen zoals bv plaats. Ik geloof dat de keuze in N of HO puur persoonlijk omstandigheden zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

citaat:
. .  wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner.  . .

Jan,
sorry hoor maar dat is wel een tikje overdreven. Vanzelfsprekend zit er wel wat verschil in maar zoals u het uitdrukt is het nu ook weer niet.

n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef

Hierover hebben we het nogal gehad. Volgens mij is het enige nadeel van N tegenover HO dat wanneer er een stofje op uw baan ligt HO er zonder problemen overrijdt en voor N is dat al bijna een rotsblok waarover hij struikelt. Het is nu eenmaal een stuk kleiner. Nu dat kleine heeft evengoed zijn voordelen zoals bv plaats. Ik geloof dat de keuze in N of HO puur persoonlijk omstandigheden zijn.

Jan



Kijk weer iemand die zomaar iets brald. Dus totaal geen ervaring met de materie, en zomaar weer een veronderstelling.

Wim.

pahasoft

Heren,

Zie hier het verschil; hoe iemand kan antwoorden (funky) zonder iemand in de grond te boren en hoe de beantwoorder eronder iemand wel 10 meter in de grond kan stampen.

Gerolf

@ Heren: Er zijn hier inderdaad verschillen in, laten we zeggen, de stijl van communiceren ... [:o)] zelfmoderatie is een optie [;)]

Even naar de essentie van de vraag: of je met een breedte van 114cm en een langte van 400cm een HO-baan kan maken, en of je (noodgedwongen) naar N moet overstappen.
- N is Niet Noodzakezijk Noodgedwongen [;)]
- Al eens gedacht aan smalspoor? (HOn, HOm)
- In HO kan je h??l wat doen, zolang je het over lokaalspoor hebt (fabriekjes, havenbaantje,...) Een dubbelsporig paradetraject kan ook, maar een groot doorgangsstation zou ik maar niet doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

Een scherpe observatie, inderdaad had ik de conclusie dat het min of meer noodgedwongen was over het hoofd gezien/gelezen.

Patri, ruimte is voor de keuze voor een baan inderdaad heel belangrijk maar nog belangrijker is wat je eiegenlijk wilt met je baan. Wil je een baan waar treinen af en aan kunnen rijden en de nodige beweging/afwisseling in het verkeer zit of een schitterend gedetailleerd uitgewerkt scenario (station, emplacement o.i.d.)?
In het eerste geval, zeker ook gezien de ruimte, maak je een goede keuze met N in het tweede geval is H0 zeker te overwegen (hoewel dat allemaal ook in N kan hoor).
Moraal van het verhaal is dus dat ruimte niet de enige overweging is in de keuze voor een schaal.
Laat eens weten wat je wensen zijn.

n/a

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Heren,

Zie hier het verschil; hoe iemand kan antwoorden (funky) zonder iemand in de grond te boren en hoe de beantwoorder eronder iemand wel 10 meter in de grond kan stampen.



Inderdaad, maar diegene die er nu commentaar op heeft wast natuurlijk zijn handen in onschuld. H? Paul. Hand in eigen boezem steken zal je zeker niet misstaan.

Wim.

Steven86

Volgens mij is de enige concessie die je met het huidige, moderne N materiaal nog moet doen ten opzichte van H0, dat her en der je at minder detail hebt op wielstellen etc. Onvermijdelijk door de kleinere schaal, alhoewel ook hier de recente techniek veel voortgang heeft gebracht.

Henk, jij bent de N expert: hoe zit het met de detaillering? Welke merken blinken bv. uit in detaillering, welke niet. Interesseert me wel [:)]

n/a

Steven,

N-expert nog wel? Zou er bijna verlegen van worden.
Maar nee hoor, ben op het gebied van detailering echt geen expert. Als ik het ietwat respectloos zou mogen zeggen; ben geen klinknagelteller [:D]
Ik heb het idee dat wat tegenwoordig op de markt komt (of in de afgelopen 10 jaar) over het algemeen gewoon van redelijk fatsoenlijke detailerings kwaliteit is.
Indien men echt continu met vergrootglazen aan de gang wil om de allerlaatste nageltjes te kunnen tellen denk ik, let wel: zonder verdere kennis van zaken, dat kleinserie producenten zoals LS Models e.d. wel bovenaan zullen staan.

n/a

citaat:
Geplaatst door patri

Hallo,

De max.breedte die ik ter beschikking heb is 112cm de lengte kan tot 400cm. Deze 112cm verplicht mij te kiezen voor schaal N.
Nu verneem ik dat voor deze schaal:
                       
                 1? weinig materiaal ter beschikking is (locs e.d.)
                 2? nog weinig geautomatiseerd is (digitaal)
                 3? zeer moeilijk zelf herstellingen te verrichten
                    (kleine afmetingen)

Heeft hier iemand ervaring mee?

Dank voor de reactie.







Breedte 112 cm (voldoende ruimte voor radius 3) lengte tot 400 cm. Velen in Ho hebben deze ruimte niet hoor.

pahasoft

citaat:
Geplaatst door Wim

Inderdaad, maar diegene die er nu commentaar op heeft wast natuurlijk zijn handen in onschuld. H? Paul. Hand in eigen boezem steken zal je zeker niet misstaan.


Jij snapt het nog steeds niet; onvoorstelbaar. Ik kat geen mensen af in forums/mailinglijsten. Ik maak ook geen mensen zwart (zoals jouw actie van een paar maanden geleden) op een forum/mailinglijst.

Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat hierdoor toch mensen niet meer durven mailen of de mailinglijst verlaten. Dat is jammer. Temeer jammer omdat jij altijd bereid bent te helpen en ook meestal het goede antwoord geeft.

Helaas wij zullen het nooit eens worden...