max. amperage op modelbaan

Gestart door janieburton, 09 januari 2013, 17:52:51 PM

janieburton

Wim, dat is een klaar en duidelijk antwoord, waar voor mijn dank. dat is de info die ik zocht.
 

Havoc

Klaar en duidelijk en totaal verkeerd. Maar trek er je plan mee. Kennelijk weten fabrikanten van die dingen er minder van dan internetexperten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Ik volg niet meer!!!!!!!!!!!

Is het nu zo dat 3A altijd 3A of het nu 15V of 200V is?

Of is het hoe lager de voedingsspanning hoe hoger de Amperage die men door de contacten kan laten lopen?

Ik wil simpel weten of dat men met een relais waarvan de schakelcontacten 250VAC/3A kunnen schakelen of dat men daarmee ook 14 tot 18VDC/5A kan schakelen zonder problemen.



 

PietB

Citaat van: janieburton op 23 januari 2013, 21:06:30 PM
Ik volg niet meer!!!!!!!!!!!

Is het nu zo dat 3A altijd 3A of het nu 15V of 200V is?
Inderdaad Janie!

Citaat van: janieburton op 23 januari 2013, 21:06:30 PM
Of is het hoe lager de voedingsspanning hoe hoger de Amperage die men door de contacten kan laten lopen?
Neen!

Citaat van: janieburton op 23 januari 2013, 21:06:30 PM
Ik wil simpel weten of dat men met een relais waarvan de schakelcontacten 250VAC/3A kunnen schakelen of dat men daarmee ook 14 tot 18VDC/5A kan schakelen zonder problemen.
De spanning en de stroom mag niet de voorgeschreven waardes overstijgen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen.
Dus die 14 - 18 volt kan maar die 5 A kan niet, akkoord het zal best werken maar op termijn gaan je kontakten inbranden.

Daar waren dus bijna 80 postings voor nodig...............?
grt Piet.

janieburton

Citaat van: Havoc op 23 januari 2013, 20:27:50 PM
Klaar en duidelijk en totaal verkeerd. Maar trek er je plan mee. Kennelijk weten fabrikanten van die dingen er minder van dan internetexperten.

Dan begrijp ik de uitspraak van HAVOC niet goed.
 

Klaas Zondervan

Het is allemaal heel simpel. De maximumwaarden die op een relais of andersoortige schakelaar staan zijn proefondervindelijk bepaald. In zo'n fabriek zitten mannetjes hele dagen die schakelaars te pesten met allerlei soorten van belasting. Kijken hoe ver ze kunnen gaan, en hoe vaak ze een betreffende stroom kunnen aan- en afschakelen voordat het ding afbrandt. Vooral spoelen en condensatoren als belasting zijn berucht voor schakelcontacten. Dus gewoon kijken wat de fabrikant er van zegt. Ga je toch over die waarden heen, dan niet mekkeren als het ding voortijdig de geest geeft.

Havoc

#81
Omdat het allemaal zo simpel niet is als men je wil laten geloven en het veel eenvoudig is een simpel antwoord te geloven dan een moeilijk. Ook is het niet mogelijk om simpele antwoorden te geven op vragen die eigenlijk redelijk complex zijn, zeker als je niet alles zegt van in het begin.

Als voorbeeld: ik heb de Omron G6B-1174 willekeurig aangeklikt. Dat is een relais dat in de lijst van de fabrikant op het net staat als "single pole pcb relay 5A". Redelijk normaal relais.

Als je dan de datasheet opendoet en helemaal leest dan vindt je de volgende tabel



AAls je dit simplistisch bekijkt dan staat er:
maximum switching voltage 380VAC of 125VDC
maximum switching current 8A

Is daarmee alles gezegd? Neen! Even verder staat ook de volgende grafiek (we hebben de 1174 gekozen):



Dus voor DC spanningen is de maximum stroom 8A en dat tot maximum 30VDC. Bij de maximum DC spanning van 125VDC kan je maar 0.3A meer schakelen. Dat voor een resistieve belasting, due voor bvb een weerstand maar niet dus voor een motor. Voor wisselspanning kan je 8A schakelen tot 250VAC en nog 3A bij het maximum van 380VAC.

En zo'n grafieken vindt je voor elk relais.

Voor een Schrack PE (max 400VAC, 5A) bvb staat er dit:



Dus die 5A kan je in gelijkstroom nog tot 30VDC hebben. Zelfs al kan dit relais dus 400VAC schakelen (zo'n slordige 560Vpiek) voor gelijkstroom is het bij 300VDC gedaan en kan je nog een miserige 0.3A schakelen.

Een ander documentje van Omron heeft het ook over de spanning en stroom:



Dus ja, je kan wel degelijk stroom en spanning binnen grenzen inruilen zolang je het maximaal vermogen niet overschrijdt. Dat is spijtig genoeg echter niet altijd opgegeven (als numerieke waarde) maar met de grafiek kan je hetzelfde doen.

Samengevat:
- de waarden op het relais gedrukt zijn bijna altijd voor wisselstroom
- ga ervan uit dat voor gelijkstroom je een relais dat je er niet speciaal voor geselecteerd en gekocht hebt niet boven de 30VDC kan gebruiken
- al die waarden zijn ook enkel geldig voor resistieve belastingen (weerstand, led, lampje)
- ga even op het net, google naar de nummers/merk op je relais, lees de datasheet eens en schrijf/teken daarnaast de waarden waarvoor jij het wil gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Citaat van: Havoc op 23 januari 2013, 20:27:50 PM
Klaar en duidelijk en totaal verkeerd. Maar trek er je plan mee. Kennelijk weten fabrikanten van die dingen er minder van dan internetexperten.


Ik stop er mee,je haal alles van zolder om iets te bewijzen dat niet bewezen behoeft te worden.

Het gaat er alleen maar om dat  als je 3A schakelt het niet uitmaakt of je dat met 200 of 5 of 600 of 1 volt doet.
Wat anders is dat DC zwaardere contacten vraagt dan AC
Maar daar ging het niet over.

Elk relais heeft zijn eigen gegevens.
Dat wil dus zeggen dar er inderdaad relais zijn voor AC/DC lage stroom hoge stroom enz enz

Fabrieks gegevens lezen is geen punt maar goed  kijken waar iets voor gemaakt is.

Nogmaals

De vraag was of er een verband is tussen met relais geschakeld stroom en de spanning
Dus lage spanning hoge stroom,en dan spanning wat hoger dan stroom wat lager .Of hoger stroom bij lager spanning
D.w,z  we spreken over  wat je met een relais kunt is  stroom X spanning = dus vermogen
Dit is dus onzin

Wat ik schrijf is dus juist
Over welk relais je dan moet gebruiken heb ik niet geschreven.

wim

Gerolf

Bedankt voor je opzoekwerk, Johan. Dit is voor mij zeer verhelderend.

In de praktijk heb ik het weliswaar nog niet vaak (helemaal niet?) voor gehad dat ik meer dan 30VDC met een relais moet aansturen
Maar het is een goede waarschuwing voor diegene die het wel nodig hebben

Janieburton lijkt me geholpen. 30VDC/3A zal wel voldoende zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Bedankt Johan en Wim voor de info.

Heb nu een betere kijk op wat ik kan gebruiken.