Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

svvander

Inderdaad al veel goede plannen gezien. Genoeg om goede gedachten op te doen.
In schaal werken is inderdaad een goede optie. Maar zou het niet mogelijk zijn om alles is te plaatsen in schaal 1/1 (ik bedoel dan gewoon zaken te zetten hoe ze zouden moeten komen, zonder te deze al definitief te bevestigen)?

Neem je tijd gerust Gerolf. Ondertussen werk ik de kamer verder af. Vanavond ga ik de witte muren in de breedte, een z??????r licht blauw tintje meegegeven. De bedoeling is een beetje lucht na te bootsen.

We hebben trouwens nog een knappe uitvinding gedaan (alhoewel nieuw zal dit niet zijn, want Gerolf had het al is over gehad in een andere draad). We zouden aan de achterkant van de baan, dus de muurkant, een opstaand haaks stuk karton of ander materiaal plaatsen met daarop een foto van een echte achtergrond (Veld, stad, bergen...). Daarmee lijkt het dat de baan langer is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

hobbyist

MET PASSEN EN METEN WORDT VEEL TIJD VERSLETEN. WIE DAT NIET DOET, DOET ZIJN WERK NIET GOED.

Dit was de leuze van een van mijn vroegere werkgevers.

svvander

citaat:
Geplaatst door hobbyist

MET PASSEN EN METEN WORDT VEEL TIJD VERSLETEN. WIE DAT NIET DOET, DOET ZIJN WERK NIET GOED.

Dit was de leuze van een van mijn vroegere werkgevers.




Hehe, leuke slogan. Had ik nog niet gehoord. Maar inderdaad, enkel met proberen en nog is proberen en nog is meten en nog is proberen...
meestal lukt het daarna wel.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Yep Sven,zo is dat!

svvander

Maar dat geduld... dat komt met de jaren zeggen ze... ik weet ni hoe oud ik nog moet worden om zo geduldig te worden, zoals sommigen hier op het forum!
[:0][:D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander

Maar dat geduld... dat komt met de jaren zeggen ze... ik weet ni hoe oud ik nog moet worden om zo geduldig te worden, zoals sommigen hier op het forum!
Geduld leer je door je fouten ... te snel werken veroorzaakt tijdverlies (zie de slogan)
Echter, teveel geduld is ook niet goed: want dan gebeurt er niks [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

dan moet je deze toch ook kunnen.

ORDE KOST GELD, WANORDE NOG MEER.

obicham

citaat:
Geplaatst door hobbyist

dan moet je deze toch ook kunnen.

ORDE KOST GELD, WANORDE NOG MEER.


Deze hoort daar dan nog bij :

Penny wise pound foolish

Leendert

citaat:
Geplaatst door obicham

citaat:
Geplaatst door hobbyist

dan moet je deze toch ook kunnen.

ORDE KOST GELD, WANORDE NOG MEER.


Deze hoort daar dan nog bij :

Penny wise pound foolish


Ja, dan kan ik niet achterblijven met:

Meten = weten, gissen = missen en gokken = dokken...

Maar weer even terug naar het onderwerp: Zijn er ook mensen (net als ik) die feitelijk geen modelbaan hebben, maar vooral een technisch rijder zijn? Ik bedoel dit: ik heb een tamelijk grote baan (een soort a-symmetrische U van 3,5 x 3,5 x 6 meter buitenkant (breedte van 1 meter 30) en er ligt vooral veel rails met veel wissels (ruim 70 actief bestuurd en een stuk of 20 de altijd 'opengereden' kunnen worden op opstelsporen en dus niet actief bestuurd worden) en veel rijmogelijkheden. 2 lagen dik, waarbij vooral onder de baan de opstelsporen staan en hier en daar een parade lijntje naar buiten glipt om nog net even gezien te mogen worden. H0 C-Rails. Ook natuurlijk een draaischijf met 5-delige lokloods, Bij elkaar ruim 100 blokken, om maar in Koploper termen te blijven met tal van mogelijkheden, maar het is op geen stukken na in verhouding met wat dan ook in het echte leven. Op de baan staan ruim 70 loks die bij tijd en wijle tot leven komen als ze aan de beurt zijn voor 'hun' rondje. Hier en daar wel een huisje omdat het er een beetje bij hoor en hier een daar een stationnetje. Zijn er meer van dit 'soort' mensen, of zou ik er eingelijk eens met mijn psycholoog over moeten praten ... [:D]. Durf nauwelijks een fotootje bij te sluiten, omdat ik bang ben weggehoond te worden [B)]. Dat valt wel mee hoor, maar ik ben benieuwd.

Groet,
Leendert

glamo

beste LEENDERT;

er zijn hier alle soorten hobbyisten die hun passie op hun manier beleven, dus ook jij hoort daar bij. of je nu een baan heb of niet iedereen beleeft het op zijn manier. jij heb duidelijk een grootte baan dus waarom geen foto's? 70 locs is ook niet niks, ik heb er zelf 8 en beleef mijn hobby op een andere wijze dan jij maar ben benieuwd wat anderen op het kamer staan hebben, want je weet nooit wat je nog kan leren. de laatste weken zijn hier op het forum enkele foto's verschenen van mensen die er waarschijnlijk ook zo over dachten als jij, zou ik ze wel wel durven tonen. ik kan allen maar zeggen zet ze erop, we hebben een draadje elders hier op het forum namelijk "onze banen". zet ze er gerust eens op.

mvg KURT
 

Koen

Hallo Leendert,

Ik zat met dezelfde vrees hoor. Ga er van uit dat iedereen zijn hobby op zijn manier beleeft. Mijn baan is in opbouw en ik probeer naar mijn kunnen de baan aan te kleden.  Zoals ik reeds ergens anders vermeld heb, heb ik een koppeling gemaakt om modules op mijn baan aan te sluiten. Het doel van deze modules is het nabouwen van een realistisch fragment. Maar mijn vaste baan geeft mij de mogelijkheid om treinstellen een behoorlijke rijlengte te bieden en mij veel rijplezier te bezorgen. Is daar iets mis mee? Ik denk het niet, ook al is deze niet realistisch. Uiteindelijk moeten we toch plezier beleven aan onze hobby, niet? Dus laat de foto's maar komen! We zijn benieuwd [:p].

Groeten,

Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

citaat:
Zijn er meer van dit 'soort' mensen, of zou ik er eingelijk eens met mijn psycholoog over moeten praten ...


Er zijn er meer. Ik denk zelf dat het er veel zijn, maar dat ze schrik hebben van de fanatieke realisten. Ik ga eraan beginnen en ben zo'n beetje de limieten aan het uitzetten. Buiten de spoortechnische zaken  komt er een landschap, maar zonder veel detail. Ook wat wegen en huisjes. Maar verweren is er niet bij, mannetjes ook niet (dus zeker geen koeien). Neen, er zijn er zeker nog zoals jij.

Voor in de sfeer te blijven:
Meten met de micrometer, aanduiden met krijt en verdelen met de bijl...

PS voor wat je bij de psycholoog moet neertellen kan je heel wat materiaal aanschaffen :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Leendert

citaat:
Geplaatst door glamo

beste LEENDERT;

er zijn hier alle soorten hobbyisten die hun passie op hun manier beleven, dus ook jij hoort daar bij. of je nu een baan heb of niet iedereen beleeft het op zijn manier. jij heb duidelijk een grootte baan dus waarom geen foto's? 70 locs is ook niet niks, ik heb er zelf 8 en beleef mijn hobby op een andere wijze dan jij maar ben benieuwd wat anderen op het kamer staan hebben, want je weet nooit wat je nog kan leren. de laatste weken zijn hier op het forum enkele foto's verschenen van mensen die er waarschijnlijk ook zo over dachten als jij, zou ik ze wel wel durven tonen. ik kan allen maar zeggen zet ze erop, we hebben een draadje elders hier op het forum namelijk "onze banen". zet ze er gerust eens op.

mvg KURT



Nou, Kurt, met deze aanmoediging, probeer ik het dan toch maar...

kan ik direct ook eens kijken of het laden van een plaatje werkt.
Deze wintrack laat alleen het bovendek zien, de opstelsporen onder de opstelling zijn maar even weggelaten.

Groet,
Leendert

Leendert

Hierbij de vertaling van Wintrack naar realiteit, alhtans binnen de context..


Dit geeft een beetje beeld hoe het geworden is, de kop kant. Detail is dat de blokseinen die je ziet gemaakt zijn van een kroonsteentje, voorzien van een rode en groene LED.

Hieronder de lange kant van de U poot.


Groet,
Leendert

glamo

amai LEENDERT, als dat geen modelbaan is. ik kan geloven dat je al veel leuke uren hebt gehad aan je project. misschien krijg je nog wel eens zin om ze later eens aan te kleden. een beetje groen tussen de gebouwen en ze zal nogal veranderen. het moet de moeite zijn om die in volle bedrijf te zien werken. hou ook maar eens een open zolderdag.

mvg KURT