Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

svvander

Zoals in een ander draadje al aangegeven, ben ik al een tijdje aan het tekenen (en gommen), aan mijn baan. Ik heb al min of meer een idee, maar ik krijg het niet uitgewerkt. Niet op papier en niet in Wintrack.

De ruimte waarover ik beschik is 3m op 3m en ik zou deze liefst ten volle gebruiken. Dit zou eventueel kunnen door de baan langs de buitenkanten van deze ruimte te laten lopen.
Het is ook de bedoeling dat er een schaduwstation en een heel schaduwtraject, op een lager niveau komt. (Zodanig dat de trein van niveau 0 naar -1 rijdt, eventjes onzichtbaar is en dan terug bovenkomt op een ander gedeelte).
Ik ga gebruik maken van C en K-sporen van M?rklin.
Welke zaken wil ik verwerken in mijn baan:
*2 stationnetjes (waarvan 1 met meerdere sporen)
*1 container terminal (zoals in Muizen)
*een mooi stukje industriegebied met aansluiting uiteraard
*een centrale werkplaats, annex treinkerkhof
*mogelijkheid om veel te spelen (lees rangeren)
*een groot stuk dubbelspoor
*het mag een grensgebied zijn (mogelijkheid om Duitse, Nederlands, Luxemburgse of Franse locomotieven te laten rijden op mijn baan lijkt me wel iets).

Dit alles in periode IV/V
Niet makelijk als je zoveel wenst uiteraard.
Kunnen jullie me hierbij op het juiste spoor zetten? Indien niet duidelijk of opmerkingen... vuur maar af.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

obicham

wil je in een U of L vorm gaan werken ?
geef eens een schets van je idee en van de kamer waar het in moet.

svvander

Wat bedoel je met een U of een L? Bedoel je met een hoek of met 2 hoeken? Ik zou ringrond werken.

Ik zal is een poging doen om een tekening te schetsen en hier te plaatsen. Het zal wel ff duren, want ik ben geen kei in het werken met Wintrack. En een scanner heb ik niet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Op een ruimte van 3x3 lijkt me dit erg ambitieus, zeker als je nog een toegangsdeur hebt, en misschien ook nog een raam waar je bij moet kunnen.
Als het om een gewone kamer gaat (dus niet onder schuin dak) kan je eventueel met twee echte verdiepingen werken in je baan: dan heb je dubbel zoveel plaats om je modelbaan te bouwen.
Maak eens een schetsje, desnoods gewoon in paint, hoe je kamer er uitziet: bruikbare afmetingen, deur (en of die naar binnen zwaait en zo ja, hoe, plaatsen waar je bij moet kunnen, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ha, dit is juist het leuke deel [:p]... er is geen echte deur, wel een valluik en deze is op ongeveer een halve meter van de muren verwijderd. Bedoeling is van deze in de toekomst, met een extra luik te beveiligen, zodanig dat men daar ook kan staan, indien gewenst.
Er zijn geen ramen, wel schuin dak.
Dus in principe kan ik de volledige omtrek gebruiken.
Foto's volgen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Foto van de plaats van de trap en zijde 1:



Foto van hoek zijde 1 en zijde 2:



Foto van hoek zijde 2 en zijde 3:



Foto van hoek zijde 3 (langste zijde en meest bruikbare zijde) vanop de trap getrokken:



Foto van hoek zijde 3 en zijde 4:



De kamer zelf is nog niet helemaal af, zoals je kan zien. Normaal is deze donderdag voor 75% klaar. Dan nog de vinyl en schilderen en klaar is kees.
Het is dus een effectieve rechthoek van 3 op 3 meter.

Ik had een plannetje, van een tijdje terug. Maar ik heb dit moeten plakken in Word, omdat ik niet kon bewaren in Wintrack.
Ik weet niet hoe ik het hier kan plaatsen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Is die 3x3 dan het grondoppervlak, of de nuttige oppervlakte op een hoogte van 120cm? In het eerste geval vrees ik dat je je ambities moet bijschaven [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ik denk beide... de muren meten alle 4, 3meter en op een hoogte van 1m50 heb ik die omtrek nog steeds. Dus ja, beide.
Ik ga waarschijnlijk wel moeten inbinden he, maar de vraag is hoe dit te doen zonder teveel te moeten inbinden aan ambitie...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Amaai Sven,je weet wat je te doen staat deze winter,op deze beschikbare ruimte 3 op 3 wil je heel veel gaan doen,die sporen kan je allemaal leggen,geen probleem,maar of je dan nog voldoende plaats hebt om scenery te plaatsen,daar twijfel ik wel een beetje aan,probeer het niet te vol te leggen,anders kan je wel veel rijden,maar heb je weinig of geen overzicht meer.
In ieder geval veel succes. [;)]

svvander

Dat was zowat het probleem he, de juiste mix tussen spelplezier en scenery... niet makelijk. Maar ik heb tijd om te proberen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

citaat:
Geplaatst door svvander
*2 stationnetjes (waarvan 1 met meerdere sporen)


deze zou ik op twee verschillende zijden van de ruimte maken tegenover elkaar.

 
citaat:
*1 container terminal (zoals in Muizen)
*een mooi stukje industriegebied met aansluiting uiteraard

Deze twee wensen kan je samen op 1 zijde van de kamer maken.

citaat:
een centrale werkplaats, annex treinkerkhof


Dit zou je het best bij het grootste station bouwen.

citaat:
*mogelijkheid om veel te spelen (lees rangeren)


Met industrie, werkplaatsen,... zal je al heel wat kunnen rangeren.

citaat:
*een groot stuk dubbelspoor

Aangezien er industrie, container... aanwezig zal zijn op de baan zou ik voorstellen om de hele baan (de ronde langs de 4 zijden) een dubbelspoor traject aan te leggen, omdat er waarschijnlijk veel treinen zullen rijden.

citaat:
het mag een grensgebied zijn (mogelijkheid om Duitse, Nederlands, Luxemburgse of Franse locomotieven te laten rijden op mijn baan lijkt me wel iets).

Mischien een thema in de ardennen? Zo kan je Franse, Luxemburgse en ook wel eens een duitse loc op de baan laten rijden. En zo is het ook intresant op vlak van landschapsbouw, een beetje reli?f op een modelbaan is altijd wel mooi.

Ziezo ik hoop dat ik je wat heb kunen helpen.
Verder veel succes met je modelbaan.
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander

Ik denk beide... de muren meten alle 4, 3meter en op een hoogte van 1m50 heb ik die omtrek nog steeds.
Hoe kan dat nu? Ik zie op de foto's duidelijk dat je onder een zadeldak zit, waarvan de borstwering binnen vanop zo'n 80cm begint. Vloeroppervlak en oppervlakte op een hoogte van 150cm kan dan toch niet gelijk zijn [?]
Maar goed, ervan uitgaande dat je een bruikbare oppervlakte hebt van 3x3:
- tijdperk IV-V, containervervoer: lange treinen dus, zeggen we 3 meter in model ... een probleem om een goederentrein op te nemen in een rangeerbundel, niet?
- personenverkeer: treinen tot 2 meter - ook niet simpel [:(]
Ik wil je niet ontmoedigen, Sven. Ik denk dat er iets kan door een station in een  ruime boog te leggen, langs twee wanden als het ware. Als je in de tegenovergestelde hoek nog iets doet met klimspiralen, kan je een tweede, minder diep, niveau boven dit station aanleggen, met daarop personenverkeer, een paradelijn, zijspoor met industrie, ...
Al eens een Model Railroader vastgehad? Daar staan regelmatig dat soort trucs in toegepast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Als je rekent van de vloer tot waar de baan zou komen (ongeveer 120cm) dan zit ik nog ongeveer een 30cm vanwaar het dak begint te hellen.

Klopt inderdaad, 3 meter in model, dat is niet of moeilijk haalbaar. Maar mits een beetje goochelwerk (lees: je laat de trein verdwijnen en een halve rit op niveau -1 rijden, dan kan je wel al het een en ander uitproberen). 3m of 2m in model, het blijft lang, dus hier kan je ook weeral iets of wat proberen. Bijvoorbeeld een trein van 2m i.p.v. 3m???
Daarmee dat ik het hele traject zou willen onderbouwen met een soort van schaduwtraject. Door op dit traject met wissels te werken, kan je de trein veel langer onderweg doen lijken.
Maar zoals je zegt, het is niet echt zo groot.
Model railroader heb ik "nog" niet gelezen. Maar dat zal nog wel komen.

Ik ben al veel op jouw site gaan neuzen, Gerolf, en heb daar al veel van geleerd. Maar theorie en praktijk... 't is toch nog een verschil hoor. (Jij hebt het natuurlijk al in praktijk uitgevoerd. Voor mij is dit nog maar mijn 2 de baan).

Hoe ziet de planning er voor de rest uit;
Donderdag wordt het dak van de kamer verder afgewerkt, vrijdag zou ik dan willen schilderen en zaterdag ook nog. Waarschijnlijk de dinsdag erna de afwerking en de vinyl en dan kan ik is op schaal 1/1 (losse sporen weliswaar) proberen wat ik op papier had staan. Aan de hand van jullie tips zal ik dan (hopelijk niet noodgedwongen), mijn baan aanpassen en verbeteren waar nodig.
De vraag is nu, als ik toegevingen moet doen, de welke ik dan wel zou willen doen. [:(]

Wanneer ik de eerste keer zou willen rijden met mijn locomotieven op deze baan? Liefst zo snel mogelijk. Ik denk dat als ik in april zover sta dat er locomotieven rondrijden, dat ik heel tevreden mag zijn... vooral als je weet dat er in september boven de garage (waar nu deze kamer is), nog helemaal geen kamer was... laat staan electriciteit. En zeggen dat ik daar tot nu toe nog maar een 12-tal uren aan bezig geweest ben.
Maar bon. Bedankt alleszins al voor jullie raad.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

just4fun

citaat:
Geplaatst door svvander

... en dan kan ik is op schaal 1/1 (losse sporen weliswaar) proberen wat ik op papier had staan.


Als ik het goed begrijp hebt ge al iets op paier staan? Kunt ge dat hier neerzetten? Misschien gewoon een digitale foto van maken als ge geen scanmogelijkheid hebt?
Groet,
Paul

obicham

of paint of drail(gratis) gebruiken of de demo van wintrack (kun je de 3d versie van je plan hier neerzetten)