Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

PCB's (en andere dingen) etsen

Gestart door conducteur, 19 december 2012, 18:16:29 PM

Havoc

CiteerDe transparant (voor inkjet) ligt met de inktlaag tegen het printje.

Komt daar geen licht door?

Maar als ik het zo zie heb je toch te weinig koper gelaten op de eilandjes. Om te beginnen zeker zorgen dat er 0.3-0.5mm blijft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#16
Als het kan, die tekening eens tonen.
Ik slaag er hier in om lijntjes van 0.2 te etsen op mijn printplaten.
Daarom blijf ik bij mijn idee dat je gewoon veel te lang geëtst hebt.

Wat die natriumpersulfaat betreft: Ik heb hier nog wel enkele kilo's, maar interesse is er wel  ;)

@Johan: Te transparante printjes zou een ander effect geven: veel meer onderbroken lijnen.
De lijnen die overblijven zijn nog vrij solide, dus lijkt onderetsing me veel meer waarschijnlijk:
het etsmiddel heeft teveel tijd gehad om onder de beschermende laag in te werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Te lang ontwikkeld zou ook nog kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Sorry, Johan, maar dat geloof ik niet. Dan krijg je immers een gelijkaardig effect als "te transparant":
Teveel aangetaste beschermingslak geeft een meer homogeen weg-etsen.
Hier is het duidelijk dat de randen verdwenen zijn, en het midden van de lijnen nog "heel" is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Poging 2 is nog niet perfect, maar wel bruikbaar, ik zal het mij deze week eens riskeren om daar onderdelen op te plaatsen. Weer had ik een paar probleempjes:


-Mijn systeempje om het plaatje op te hangen moet beter. De plaats waar het plaatje in mijn styreen profieltjes zit wordt veel te traag geëtst.
-Tijdens het ontwikkelen kwam de tekst '"2x 78xx voeding" niet tevoorschijn. (het is een printje voor 2 78xx voedingen te maken). Hoelang doe je met één oplossing NaOH?
-Niet alle delen etsen even snel. (beluchting bekijken?)


Zal mijn printje nog eens door de scanner draaien.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Zo'n natronloog-oplossing gaat langer mee dan een etsbad.
Een styreen-profiel-ophangsysteem gebruik ik eigenlijk niet meer:
een kunststof pincet met wat krimpkous als "antislip" rond de punten werkt beter.
een lijmklemmetje houdt de pincet (en dus de printplaat) op de goeie diepte.

Dat je tekst niet te voorschijn komt kan 2 oorzaken hebben:
- Te dunne lijnen, én je transparant niet goed tegen je plaat gedrukt (meest waarschijnlijk)
- Te lang ontwikkeld, en je tekst is "al weg" voor je het doorhebt ...

Goed dat je met kleine plaatjes probeert. Leergeld hoort er bij, en als je dat kan beperken...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Zal toch eens moeten kijken of ik mijn lichtbakje kan aanpassen voor vacuum belichten, want de druk blijkt telkens het probleem te zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik vermoed dat je een bak hebt met een reeks lampen vlak bij je plaat.
Dat lijkt me niet ideaal, want je krijgt veel meer schuine lichtinval en strooilicht.
Een krachtige vanuit-één-punt-belichting op behoorlijke afstand is ideaal, maar 1 buislampje op pakweg 20cm scheelt ook al een hoop.
Je belichtingstijd gaat dan fors omhoog, maar je randen zijn scherper afgelijnd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

4 TL lampen zitten erin, van 8W op een cm of 2-3 van de onderkant van de glasplaat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Probleem is dat het waarschijnlijk allemaal kleine beetjes zijn die maken dat het zo uitkomt.

Dat ontwikkelen, hoe doe je dat bvb? Gewoon in NaOH steken, of er met een zachte verfborstel over wrijven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Bakje NaOH en zien dat 't een beetje beweging heeft...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 06 januari 2013, 19:30:08 PM
Bakje NaOH en zien dat 't een beetje beweging heeft...
Meer moet dat niet zijn... en goed in de gaten houden dat je op het juiste moment stopt, natuurlijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Al heel wat interessante tips hierboven!
Ik heb vroeger ook printjes gemaakt, ik printe m'n tekening af op kalkpapier en daarna ging ik er aan de achterkant manueel over met chineese inkt  :)  Dat is pekzwart en dan laat het totaal geen licht meer door (werkte bij mij prima)

Voor de belichting gebruikte ik een lichtbak met 3 uv tl's (door m'n vader gemaakt in de jaren stillekes), en glazen plaat erboven en dan in het donker de folie van het printje eraftrekken, op de glazen plaat leggen er daar een gewicht bovenop (loodaccu of baksteen,...).

Dan timen op de klok en stekker uittrekken  :P


voor de ontwikkeling had ik ook problemen in het begin, ik gebruikte gewoon een opengesneden plastic jerrycan (van white spirit)
dat luchtpompje werkte niet bij mij, dus ik 'roerde' er gewoon in met een houten spatel  :D, de hele tijd het printje heen en weer duwen in de bak.

Was erg leuk, alleen bleven die producten niet lang goed, en vond ik het uiteindelijk niet zo goedkoop.

Veel succes met de productie ;)
Groeten
Steven

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

De chinese inkt truc ken ik, maar die is bij mijn weten enkel voor laserprinters. (Wij hebben hier een inkjet staan).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

Wij hebben ook geen laserprinter, ik gebruikte de printer in feite gewoon om een correcte tekening op m'n kalkpapier te verkrijgen, de inktjet-inkt blijft enkele minuten nat, als het droog is kan er nog licht doorschijnen dus ging ik er nog met die chineese inkt over.  (ik deed dat aan de andere kant van de kalk)
Kan wel even duren afhankelijk van de complexiteit van de printbanen maar je hoeft die moeite maar 1 keer te doen.  Vanaf dan kan je zoveel printjes maken als je wil.

In elk geval veel succes met je printjes ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook