Een kijkje achter de schermen: Depot Val-Rikard

Gestart door Val-Rikard, 02 januari 2013, 08:42:21 AM

Val-Rikard

Tijdens mijn verlof in 2011 maakte ik een kleine schets van hoe ik de loods in de toekomst zou gaan bouwen. Eenmaal thuis zou ik dan een meer gedetailleerd plan maken.



Aan de hand van een gedetailleerd plan kon ik beter de verhoudingen gaan bepalen als ook de bouwstijl. Voor de bouwstijl baseerde ik mij op bestaande loodsen hier in België.



Behalve elementen op het dak werd het plan exact uitgevoerd, de schoorstenen op het originele plan bleken namelijk alles behalve Belgisch.



Hier zie je een zijaanzicht van de loods, beneden moet de loods nog een aanvang nemen.



De muren werden gemaakt met het bekende pluimkarton, zoals beschreven in Modelspoormagazine.
Voor de ramen gebruikte ik het eerste het beste stuk transparante plastiek die ik tegen kwam en bewerkte ik deze nadien met fijne reepjes kleefband afkomstig van groene elektriciens tape. Eenmaal fijn afgesneden werden deze daarop gekleefd en gepatineerd met zwart pigmentpoeder om het groen wat te verdonkeren en te verouderen. Je moet tijdens de plaatsing wel voorzichtig zijn om de tape niet uit te rekken, anders gaat deze na verloop van tijd weer krimpen op het toekomstige ruitje. Behalve dit kleine aandachtspunt werkt dit prima en snel om vensters en deuren te maken. Op de kruisingen van stijlen en regels kan je kiezen de tape over elkaar te laten lopen of niet, ik koos om ze niet over elkaar te laten lopen door middel van ze te onderbreken en zo een vlakker resultaat te bekomen. Bij houten ramen kan het kruisen van stijlen en regels geen kwaad, maar bij ijzeren ramen wel. De lamp die je op de afbeelding kan zien werd gemaakt aan de hand van een houtschroef die ik bijvijlde, gemonteerd op de kop van een boormachine die ik liet draaien.



Als er vragen zijn, laat maar komen.









Pol

Die tip met die tape ga ik in elk geval onthouden!  :D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Kautenbach

hoi Rik,

Prachtig gemaakt, en bedankt voor het kijkje achter de schermen.

Vragen, laat ik "voorzichtig" ;D"beginnen met eentje;

Hoe maakt je de betonbanden, en dan vooral ook de structuur erop?

groetjes, Wim

(later volgen nog wel meer vragen, zoals; hoe ben je op het thema gekomen met die dubbeldeks draaischijf, is die bovenbouw van messing gemaakt, of toch plasticplaat, gaat dit tafereel onderdeel worden van een grotere baan ect ect, maar..... die vragen komen later pas... ;))

Steven123

Prachtig werk Rik, heb met veel bewondering staan kijken op de expo :)
Ik vroeg me af hoe je zo'n realistisch betoneffect kan bekomen, maar Kautenbach was me voor  :D

Verder zit je met een mooie belichting, heb je de foto's met natuurlijk daglicht getrokken of gebruik je een licht-setup of iets dergelijks?
Knap!

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PeterC

Rik, prachtig werk!

Ik vermoed dat die betonstrippen ook gemaakt zijn van architectenkarton?  Maar hoe heb je de schildering gedaan?
Groetjes, Peter


ronny-vdv

Mooi project, met een terechte winnaar !
Ik ben ook benieuwd voor het maken van betonstructuren.
Mvg,

ronny-vdv

Steven123

In MSM is er inderdaad sprake van het architectenkarton voor de beton, ik neem aan dat het dan in de eerste plaats is zwart geschilderd om de gaatjes/structuur te vullen en er achteraf grijstinten zijn opgebracht?  Moet je zo'n karton nog voorbehandelen of kan je daar gewoon op schilderen, stoot het geen waterbasis-verven af ofzo?

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

guy holbrecht

De betonstructuur en de kleur interesseren me ook. Ik heb al verschillende tinten grijs geprobeerd, maar het betoneffect van dit minibaantje kon ik niet bereiken.

Groeten,
Guy

doomslu

Die beton-tint blijft voor mij ook een (eeuwige) zoektocht.

Alez, Rik, kruip in je pen en schrijf nog eens artikel voor MSM, nu over beton.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Citaat van: doomslu op 02 januari 2013, 21:58:36 PM
Die beton-tint blijft voor mij ook een (eeuwige) zoektocht.

Alez, Rik, kruip in je pen en schrijf nog eens artikel voor MSM, nu over beton.  ;)

Op een artikel in MSM moeten we te lang wachten  ;)
Mijn beton is nu aan het uitharden  :) :) :)
Groetjes, Peter


Val-Rikard

#10
Steven 123            Verlichting:


De afbeeldingen hier in dit draadje werden in "echt" daglicht genomen, late namiddag zon. Late namiddag zon is minder hevig en bied mooiere kleuren en schaduw. Bijkomend, voor deze buitenopnames, was om praktische redenen, mijn baanverlichting was nog niet af. Het beste uitgangspunt voor modelbouw is te bouwen onder je definitieve baanverlichting, om op deze wijze je kleuren die je gebruikt juist te beoordelen. Echter was dit om praktische redenen bij mij niet mogelijk, daarom gebruikte ik echt daglicht als maatstaf. Mijn redenering was dat ik nadien op mijn baantje zoveel mogelijk het daglicht zou gaan imiteren, daarom gebruikte ik het buiten daglicht als test. De ideale test is om daar een foto van te nemen, dat werpt een soort focus op je werk om het beter en aandachtiger te bekijken. Wanneer je nadien je verlichting installeert kan de buiten opname als vergelijkingspunt gebruiken. Ondanks de tijd en energie die ik in mijn baanverlichting stak ben ik niet voor 100% tevreden over het eindresultaat. Ik ben dan ook van plan dit te verbeteren. Mijn bedoeling is om het er identiek te laten uitzien als buiten opnames. Alles wat ik bouwde zal, naar mijn aanvoelen, beter tot zijn recht komen dan nu het geval is. De moraal van het verhaal is dat " licht " van heel groot belang is. Het is dan ook onbegrijpelijk dat sommige modelbouwers daar geen moeite in steken wanneer ze hun baan presenteren aan het publiek. De verlichting die ik nu gebruik op mijn minibaantje is een combinatie van daglicht TL buizen, halogeen lampen van 30 Watt en een grote platte LED lamp van 1.20m op 0.30m. Deze laatste gebruiken ze tegenwoordig om in plafonds in te bouwen op bureaus en dergelijke.
Van zodra dat het weer een beetje beter is organiseer ik een fotosessie in mij tuin en verhuis ik het baantje om een paar daglicht foto's te maken.  ;)

Val-Rikard

Citaat van: PeterC op 02 januari 2013, 14:43:31 PM
Rik, prachtig werk!

Ik vermoed dat die betonstrippen ook gemaakt zijn van architectenkarton?  Maar hoe heb je de schildering gedaan?

Die beton structuur is inderdaad met architectenkarton gemaakt. Hieronder zie je een afbeelding van zo'n plaat zoals je die kan kopen in teken of papierwinkels. Je hebt die in verschillende formaten en diktes.



Voor het maken van beton verwijderen we het laagje karton, of beide laagjes indien nodig, van het architectenkarton. Ook wel pluimkarton genoemd.



Eenmaal het laagje verwijderd kan je, indien dit gewenst is, gravures aanbrengen om barsten of scheuren te imiteren.
Wanneer men baksteen muurtjes maakt drukt men deze steen voor steen in met een oud penseel waar de haren van verwijderd zijn.
Dit oud penseel druk en plooi je dan in de juiste vorm van de te imiteren baksteen. Voor beton heb je dit niet nodig. Op de afbeelding hier onder zie je goed de korrelige structuur van het pluimkarton. Voor de imitatie van beton is deze structuur meer dan voldoende en dient niet meer bijgewerkt te worden met gips of plamuur.



Het materiaal laat zich heel makkelijk plooien en snijden. Voor we aan schilderen beginnen werken we eerst de definitieve vorm af.
De afbeelding hieronder zie je de bouw van de kasseiweg.



Met hetzelfde materiaal, maar dan zonder het karton te verwijderen, bouwde ik de structuur van de bovenbouw. Geen gezaag met één of ander machine, geen stof, geen lawaai.



Voor het nabootsen van beton schilder ik het pluimkarton in één of meerdere lagen met Humbrol 28, als de lak droog is brengen we een stevige wash aan van matzwart acryl. Na het drogen doen we het pigmnet van de wash nog beter uitkomen door het werkstuk lichtjes op te schuren. Als schuurpapier gebruik ik korrel 300.  Daarna kunnen we met steengrijs, ivoor, licht en donkergrijs het beton afwerken. Deze laatste kleuren zijn allen acryl verf en worden genuanceerd aangebracht. Tot slot kan je het geheel afwerken met natural umber pigment poeder. Voor baksteen gebruiken we mat witte Humbrol verf. Hieronder zie je de voorgevel van het depot waar de grondlagen reeds aangebracht zijn.



Een andere toepassing met pluimkarton is voor het imiteren van water, hier in het watertorentje. Gewoon donkergroen geschilderd met acryl verf en afwerken met meerdere lagen glans vernis.





Het is ongelofelijk wat je allemaal kan doen met dit materiaal, hieronder staan een aantal afbeeldingen van diverse toepassingen.













Tot slot,
Het maken van beton ging verbazend snel, je moet bijna niets kerven, krassen of drukken. Kort samengevat is het dus :
- Pellen van het pluimkarton
- Schilderen met Humbrol 28
- Zwarte wash aanbrengen
- Lichtjes opschuren met korrel 300
- Afweken met nuance acryl kleuren steengrijs, ivoor, licht- en donkergrijs, natural umber pigment poeder.
  ( Het kan zijn dat de meeste tevreden zijn met de eerste 3 stappen ).

Veel succes  ;) :)





Kautenbach

hoi Rik,

Ziet er prachtig uit! en redelijk eenvoudig te bewerken, je het er in elk geval een prachtig resultaat mee bereikt, en mij heeel erg enthousiast gekregen, ik ga er gelijk mee aan de slag ;D

rgoetjes, Wim

Gerolf

Bedankt om die informatie te delen, Rik  8)
Zo'n rotswand met geplooide steenlagen wil ik ook ergens op mijn baan - en nu weet ik dat het ook met architectenkartion kan  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Rik,

Zowel in het "echt",als in deze fotoreportage blijf ik het geweldig vinden...
Welke dikte(s) karton heb je gebruikt ?

Benny